• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3951 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۲۰ آبان

هدف نهايي چيست؟

علي شكوهي

خاورميانه به آزمايشگاه سياست‌هاي بيگانگان تبديل شده است. گفته مي‌شود هر ابرقدرتي بتواند اين منطقه را كنترل كند حتما مي‌تواند جايگاهش را به عنوان قدرت برتر جهان تثبيت كند. وقتي جمهوريخواهان امريكا براي جهان برنامه نظم نوين را مي‌نوشتند، تاكيد داشتند كه اول بايد تكليف خاورميانه روشن شود زيرا تا زماني كه امريكا بر اين كشورها و منابع انرژي آن مسلط نشود، نمي‌تواند نظام تك‌قطبي مورد نظر خودش را بر ديگر كشورهاي جهان تحميل كند. خاورميانه هم جمعيت زيادي دارد و هم مساله اسراييل و فلسطين را شامل مي‌شود و هم موقعيت حساس و تعيين‌كننده در جغرافياي جهاني و در ارتباط قاره‌ها دارد و هم دنيا به منابع انرژي آن وابسته است و اين همه موجب جلب‌توجه قدرت‌هاي خارجي شده است.
تحولات اخير نشان مي‌دهد دولت‌هايي مانند امريكا با استفاده از اوضاع داخلي كشورهاي منطقه، براي آينده اين كشورها برنامه دارند و به اشكال مختلف در حال اجراي برنامه‌هاي خود هستند. هدف نهايي برنامه امريكا را بعدها بايد بهتر شناخت ولي اجمالا موارد زير را مي‌توان دريافت:
- امنيت اسراييل بايد تامين شود و هيچ كشوري نبايد در حد قدرت آن كشور باشد و امنيت آن را تهديد كند.
- اتحاد كشورهاي اسلامي و عربي براي مقابله با اسراييل بايد شكسته شود و انگيزه مبارزه با اسراييل بايد از بين برود. تعارض عمده منطقه بايد ميان جبهه متحد اعراب و اسراييل از يك سو و جبهه حاميان انقلاب اسلامي در منطقه شكل بگيرد.
- مقاومت فلسطينيان در نفي موجوديت اسراييل بايد شكسته شود و جريان‌هاي فلسطيني بايد تن به سازش بدهند و موجوديت اسراييل را به رسميت بشناسند.
- تشكيل كشور مستقل فلسطيني آن هم در سرزميني بسيار محدود و تحت سيطره كامل اسراييل هنگامي بايد در دستور كار قرار بگيرد كه مساله فلسطين ديگر مورد توجه مردم منطقه نباشد و همه كشورها با دولت اسراييل همكاري جدي را آغاز كرده باشند.
- عربستان و اسراييل دو متحد امريكا به محور قدرت منطقه تبديل شوند.
- كانون‌هاي بحران بايد در منطقه به صورت هميشگي وجود داشته باشند تا هيچ اميدي به رسيدن به آرامش و امنيت در كشورهاي اسلامي وجود نداشته باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون