• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3958 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۳۰ آبان

توضيح محمدرضا عارف در مورد نسبت سكوت به فراكسيون اميد:

فراكسيون اميد با منطق مطالبات مردم را پيگيري مي‌كند

شرايط ويژه اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس دهم سبب شد تا به همكاري سياسي و مقطعي با رقباي پيشين خود روي بياورد. اگرچه بعد از انتخابات ارتباط با همه اين همكاران انتخاباتي حفظ نشد اما نهايتا عده‌اي از نمايندگان در اين فرآيند در كنار نمايندگان اصلاح‌طلب قرار گرفتند. فراكسيون اميد امروز مسوول پيگيري مطالبات اصلاح‌طلبانه مجلس شوراي اسلامي است. تا به حال نيز انتقاداتي به عملكرد اين فراكسيون در مقاطع مختلف مطرح شده است. پاسخ محمدرضا عارف به اين نوع انتقادات در گفت‌وگو با خبرآنلاين اين است كه «برخي مي‎گويند چرا فراكسيون اميد سكوت مي‌كند؟ درحالي كه ما با شعار «اميد و آرامش» آمديم؛ اين به معناي آن نيست كه از حقوق خودمان و نمايندگان كوتاه بياييم بلكه احساس‌مان اين است كه مي‌توانيم با منطق مطالبات مردم را پيگيري كنيم.»

فراكسيون اميد و پيگيري مطالبات اصلاح‌طلبانه

شايد يكي از گردنه‌هاي سخت مسووليتي فراكسيون اميد در مجلس راي اعتماد به وزراي پيشنهادي دولت دوازدهم بود. اين فراكسيون جلساتي با وزراي پيشنهادي داشته تا ارزيابي‌اي از عملكرد و سابقه آنها به دست آورد. رييس فراكسيون اميد در مورد اين ارزيابي‌ها چنين توضيح داد: «ارزيابي نسبتا دقيقي در فراكسيون اميد نسبت به وزراي دولت قبل داشتيم. همه وزرا را در سه سطح مورد بررسي قرار داديم كه عده‌اي نمره خوب گرفتند و عده‌اي هم نمره قابل قبول نگرفتند. نتيجه آن ارزيابي در گزارشي محرمانه به رييس‌جمهور ارايه كرديم و هيچگاه هم منتشر نشد و قرار هم نيست نمره وزرا را منتشر كنيم.» او همچنين در ادامه تاكيد كرد: «ما به غير از جلسات رسمي كه با وزرا داشتيم براي هر يك از وزارتخانه‌ها يك كارگروه ويژه هم داشتيم كه در آن نكته‌ها و توصيه‎هايي را با وزرا مطرح مي‌كرديم و انتظار داريم به آن توصيه‌ها كه نتيجه همفكري و جمع‌بندي جلسات بود، توجه شود.» وي با بيان اينكه ما در ارزيابي‌ها براي هر يك از وزراي پيشنهادي يك كميته كارشناسي متشكل از 5 الي 6 عضو كه عموما از كميسيون تخصصي مربوطه بودند داشتيم، تصريح كرد: «با وزرا جلسه گذاشتند؛ پس از آن همه كانديداهاي وزارت را به فراكسيون دعوت كرديم و يك جلسه يك ساعت الي يك ساعت و نيم با آنها داشتيم؛ با پايان يافتن جلسات نظر همه اعضا را به صورت محرمانه پرسيديم. راي‌گيري شد و در نهايت، جمع‌بندي اين راي‌گيري و همين‌طور نظر كميته تخصصي در يك شوراي 17 الي 18 نفره كه متشكل از اعضاي هيات رييسه فراكسيون به اتفاق مسوولان كميته‌ها بود، مورد بررسي قرار گرفت. آنجا نيز بار ديگر راي‌گيري شد. در نهايت يك نفر از وزراي پيشنهادي، نمره تاييد نگرفت و در نهايت در جلسه پاياني بررسي صلاحيت وزراي پيشنهادي فراكسيون به اين نتيجه رسيديم كه به همه وزرا راي بدهيم به جز آن يك نفر.» رييس شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان همچنين در مورد جلسات بين فراكسيون اميد و دولت توضيح داد: «جلسات زيادي نبود؛ سه جلسه رسمي داشتيم كه در اين جلسات بيشتر به راهبردها و مسائل كلان پرداخته شد و اساسا به مصاديق وارد نشديم. قرار هم نبود كه چنين كاري بكنيم. نه فراكسيون اميد و نه شوراي عالي سياستگذاري چنين تصميمي نداشت. اما انتظار همراهي و همفكري بيشتري داشتيم؛ حداقل انتظارمان اين بود كه به توصيه‌هايي كه مطرح شد، بيشتر توجه كنند. البته معذوريت‌هاي دولت را مي‌دانيم.»

فراز و فرودهاي مسووليت فراكسيون

تنها يكي از وزراي پيشنهادي دولت دوازدهم مورد تاييد فراكسيون اميد قرار نگرفته بود. از اين رو بود كه اين نمايندگان تلاش مي‌كردند تا وزرايي كه مورد قبول دو فراكسيون مستقلين و ولايت نبوده‌اند، راي بياورند. محمدرضا عارف از تلاش‌هاي فراكسيون اميد در اين خصوص توضيح داد: «سه وزير را دو فراكسيون ديگر نمي‌خواستند راي بياورند كه ما تلاش كرديم و راي آوردند و يك وزير را هم ما نمي‌خواستيم راي بياورد كه دو فراكسيون ديگر تلاش كردند و او هم راي آورد.»همان زمان حاشيه‌هاي زيادي در خصوص راي اعتماد به وزير ارتباطات وجود داشت. فضاي عمومي كشور چندان نسبت به پيشنهاد محمد‌جواد آذري‌جهرمي از سوي روحاني مساعد نبود. رييس فراكسيون اميد در مورد فضاي محلي شكل گرفته در مورد اين وزير گفت: «برخي نمايندگان فارس مي‌گفتند بعد از مدت‌ها يك وزير از اين استان معرفي شده است، بايد از آن حمايت كنيم.»مساله تحقيق و تفحص از شهرداري تهران در زماني كه حادثه پلاسكو در كشور رخ داده بود و تعدادي از آتش‌نشانان در اثر اين حادثه آتش‌سوزي جان‌شان را از دست داده بودند، اهميت ويژه‌اي پيدا كرده بود. آن زمان محمدباقر قاليباف آخرين روزهاي حضورش در شهرداري تهران را مي‌گذراند. با اينكه انتظار مي‌رفت كه نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به طرح تحقيق و تفحص راي مثبت بدهند اما اين طرح راي نياورد. رييس فراكسيون اميد از فضاي مجلس در آن زمان گفت: «در موارد خاص به جز ملاحظات فراكسيوني، ملاحظات ديگري هم مطرح است البته در آن موضوع تصميم ما فراكسيوني نبود. براي ما همبستگي اهميت زيادي دارد و براي همين در برخي تصميم‌گيري‌ها فرمان آتش‌به‌اختيار به دوستان مي‌دهيم كه تحقيق و تفحص از شهرداري در اين دسته قرار مي‌گرفت. اما از آنجايي كه اين تحقيق و تفحص را «اميدي ها» كليد زده بودند، انتظار مي‌رفت اعضاي فراكسيون به آن طرح راي دهند. اما اينگونه نشد. لذا نمي‌توانيم بگوييم خطا كردند.»به هر حال ارتباط مجلس و دولت همواره مورد تاكيد اصلاح‌طلبان بوده است. اصلاح‌طلبان همواره گفته‌اند كه در عين حمايت از روحاني نقدهاي‌شان را به دولت منتقل مي‌كنند و فراكسيون اميد يكي از مهم‌تريم مجراهاي انتقال نقدها و ارتباط با دولت است. محمدرضا عارف در اين مورد تصريح كرد: «ما به اين نتيجه رسيده بوديم كه دولت تدبير و اميد دولت برآمده از گفتمان اصلاحات است و اگر نقدي هم هست، بايد از موضع رفع مشكلات و انتقاد دلسوزانه باشد. عمدتا تلاش‌مان اين است كه اين انتقادات رسانه‌اي نشود، چرا كه آنها را نقدهاي درون خانواده‌اي مي‌دانيم.»اصلاح‌طلبان نقدهايي نسبت به رويكرد صداو سيما داشته و دارند. امروز كه نمايندگان اصلاح‌طلب در پارلمان حضور دارند مي‌توان به رفع اين مشكلات از اين درگاه پرداخت. همين است كه رييس شوراي عالي سياستگذاري خبر داد: «اخيرا جلسه‌اي ميان نمايندگان تهران و مسوولان شبكه پنج برگزار شد، بايد ببينيم كه واقعا چقدر عزم براي رفع مشكلات دارند. متاسفانه رفتار يك‌سويه صدا و سيما براي ما مسجل است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون