• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3958 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۳۰ آبان

مذاكرات براي ائتلاف در آلمان شكست خورد

موج نگراني اروپا از بي‌ثباتي سياسي در برلين

12 سال صدراعظمي آنگلا مركل در آلمان به پايان رسيده است و حالا او بايد به عنوان پيروز انتخابات سراسري براي چهارمين بار پياپي در اين كشور تشكيل دولت دهد. اما با گذشت حدود 3ماه از انتخابات سراسري در اين كشور، آنگلا مركل كماكان نتوانسته است دولت ائتلافي در اين كشور تشكيل دهد و تمام مذاكرات او براي تشكيل دولت ائتلافي به شكست منجر شده است. بسياري معتقدند عدم ثبات مركل در داخل آلمان توانايي او در هدايت اروپا را از بين مي‌برد، زيرا اگر بزرگ‌ترين اقتصاد اروپا در شرايط بي‌ثباتي سياسي قرار گيرد، مي‌تواند اين موضوع يك چالش عمده سياسي در طولاني‌مدت براي آلمان و اروپا ايجاد كند.
گفتني است آخرين مذاكرات براي ائتلاف در ساعات پاياني روز يكشنبه به وقت اروپا به شكست انجاميد. كريستيان ليندنر، رييس حزب دموكرات‌هاي آزاد، در آخرين دقايق روز يكشنبه اعلام كرد كه حاضر نيست در ائتلاف دولتي شركت كند. به اين ترتيب مذاكرات احزاب مسيحي با ليبرال‌ها و سبزها به پايان رسيد. بسياري معتقدند كه اختلاف‌نظر مركل در زمينه مهاجرت و ساير مسائل در زمينه‌هاي مختلف سياسي موجب شده است با هيچ يك از احزاب موجود نتواند به يك نتيجه نهايي براي ايجاد ائتلاف برسد از همين رو احتمال انتخابات جديد كه به احتمال بسيار زياد در بهار آينده برگزار مي‌شود را بسيار تقويت كرده و عملا اين موضوع حكومت با ثبات مركل را با يك چالش عمده و جدي روبه‌رو كرده است.
با اين وجود مركل سعي مي‌كند تا رو به جلو حركت كند و تمام تصميم‌هاي اروپايي را از جمله موضوع‌هاي مهمي همچون خروج بريتانيا از اتحاديه اروپا، بحران اقتصادي يونان، تحريم‌هاي اروپا عليه روسيه را رهبري كند و اجازه ندهد كنترل اتحاديه اروپا از دست او خارج شود. حتي او سعي مي‌كند با پيشنهادهاي امانوئل ماكرون، رييس‌جمهور فرانسه براي منطقه يورو نيز با احتياط برخورد مي‌كند و سعي دارد با آن به شيوه خود مديريت كند.
دنيل هميلتون از دانشگاه جان هاپكينز واشنگتن به بلومبرگ گفت: آنچه كه شرايط نشان مي‌دهد آلمان به سمت مسائل داخلي خود بيشتر حركت مي‌كند زيرا آن چيزي كه بايد اول آن را مديريت كند يك انتقال سياسي است تا دولتي با ثبات تشكيل شود. ولي واقعيت اين است كه آلمان در حال حاضر ثبات يكسال گذشته را ندارد. با اين وجود ذخاير يورو و آلمان تا حدودي تغيير كرده است و با خوش‌بيني بايد منتظر بهبود اقتصاد منطقه بود. در حال حاضر ارزش يورو نسبت به دلار كاهش پيدا كرده است و اكنون اين نگراني وجود دارد اين روند بي‌ثباتي در آلمان به كل منطقه يورو ضربه وارد كند. با اين حال مركل 63 ساله گفت كه قصد دارد به عنوان صدراعظم باقي بماند تا در نهايت پس از مشورت با رييس‌جمهور آلمان تصميم بگيرد كه چه تصميمي را اتخاذ كنند. با اين حال در شرايط فعلي به نظر مي‌رسد كه گزينه‌هاي او براي دستيابي به يك دولت اكثريت بسيار محدود است و اين موضوع بسيار نگران‌كننده است. با اين وجود آنگلا مركل عنوان كرد كه من به عنوان صدراعظم تمام تلاش خودم را انجام خواهم داد تا كشور در طول هفته‌هاي آينده به خوبي اداره شود.
به گزارش دويچه وله در پي شكست مذاكرات براي تشكيل دولت جديد آلمان انتظار مي‌رفت كه حزب سوسيال دموكرات براي تشكيل دولت ائتلافي با اتحاد احزاب مسيحي اعلام آمادگي كند. اما روز دوشنبه مارتين شولتس، رهبر اين حزب اعلام كرد كه مايل نيست در شرايط فعلي در ائتلاف دولتي شركت كند. تقريبا هم‌زمان با اظهارنظر شولتس، آنگلا مركل صدراعظم آلمان با رييس‌جمهوري فرانك والتر اشتاين ماير ملاقات كرد. او گفته بود كه تصميم نهايي درباره تشكيل دولت آينده با اشتاين ماير است. رييس‌جمهوري نيز پس از ديدار و گفت‌وگو با مركل اعلام كرد كه احزاب «اتحاد» (دموكرات‌مسيحي و سوسيال‌مسيحي)، دموكرات‌هاي آزاد (ليبرال) و سبزها بايد به وظيفه خود در قبال شهروندان آگاه باشند. او گفت: «انتظار من اين است كه احزابي كه در انتخابات شركت مي‌كنند، بتوانند دولت را هم تشكيل دهند. اشتاين ماير اظهار داشت كه در روزها‌ي آينده با رهبران احزاب مختلف گفت‌وگو خواهد كرد.
در حالي كه اتاق صنايع و بازرگاني آلمان نسبت به فاز طولاني ناامني و تاخير در تشكيل دولت هشدار مي‌دهد، يونكر، رييس كميسيون اتحاديه اروپا معتقد است كه شكست مذاكرات در آلمان براي اروپا مشكلي ايجاد نمي‌كند. او گفت: ما معتقديم كه ثبات سياسي در آلمان تضمين‌‌شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون