واكنش عضو شوراي شهر تهران به ممنوعيت waze
توقف استفاده از ويز با مفهوم شهر هوشمند ناسازگار است
اعتماد| در نيمه اول مهرماه امسال و بعد از فيلتر شدن چندين ماهه نرمافزار مسيرياب waze، منابع غيررسمي خبر از رفع فيلتر اين نرمافزار دادند؛ وعدهاي كه گرچه انعكاس رسانهاي وسيعي نداشت اما با اين وجود، به ظاهر درست بود چراكه كاربران ايراني از همان روز نهتنها موفق به استفاده مجدد از اين نرم افزار شدند كه حتي زبان فارسي نيز به ليست زبانهاي آن اضافه شد. حالا بعد از حدود 2 ماه از آن تاريخ، رانندگان اسنپ و تپسي مدعي شدند كه بازهم قادر به استفاده از اين نرمافزار نيستند. اين رانندگان بعد از اينكه براي مسيريابي خود نرمافزار فعال خود را فعال ميكنند با پيام اخطاري مواجه ميشوند كه در زير آن اين جمله درج شده است: به دليل نصب برنامه waze امكان استفاده از برنامه اسنپ وجود ندارد! به بياني به نظر ميرسد اين برنامه براي رانندگان اسنپ فيلتر شده است. اما بسياري از مردم و حتي كارشناسان، براين باورند كه توقف چنين نرمافزارهايي ميتواند باعث كورتر شدن گرههاي ترافيكي در كلانشهرها شود. محمد عليخاني، رييس كميسيون عمران و حمل و نقل شوراي شهر تهران در گفتوگو با «اعتماد» در اين خصوص ميگويد: البته تاكنون مطالعهاي در مورد تاثيرگذاري نرمافزارهاي مسيرياب بر ترافيك انجام نشده است ولي مسلم اين است كه، به هر حال نرمافزارهايي اينچنيني تاثير مثبتي بر روانسازي ترافيك تهران داشته و دارند.
وي ادامه ميدهد: من به وجوه امنيتي و سياسي استفاده از اين نرمافزار كاري ندارم اما معتقدم در شرايطي كه ما شعار شهر هوشمند و هوشمندسازي شهرهايمان را ميدهيم، حذف چنين نرمافزارهايي به افزايش هزينهها، افزايش ساعتهايي كه شهروندان پشت ترافيكها ميمانند و كورتر شدن گروههاي ترافيكي خواهد انجاميد. بنابراين اي كاش به جاي حذف چنين نرمافزارهايي ابتدا جايگزيني بومي براي آن طراحي و اجرا ميشد و بعد از آن، اين نرمافزارها فيلتر ميشدند.