• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3960 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۲ آذر

آخر هفته‌اي سينمايي براي كودكان

تينا جلالي

هر زمان از فيلم‌هاي مختص كودكان صحبت به ميان آمده است، ناخودآگاه به ياد بي‌مهري‌ها و بي‌توجهي‌هايي مي‌افتيم كه به اين نوع فيلم‌ها مي‌شود. سينماي كودك سال‌هاست از دوران اوج و شكوه خود فاصله گرفته است. فعالان سينماي كودك هم آنچنان فاصله‌اي از اين  ژانر گرفته‌اند كه انگار هيچ‌وقت دراين حيطه فعاليتي نمي‌كردند. به نظر مي‌آيد حتي در ساختار سينمايي ايران هم فيلم‌هاي كودك اهميتي ‌همچون گذشته ندارند؛ گرچه به اين نكته هم بايد اشاره كرد كه تلاش‌هاي جسته و گريخته تعدادي فيلمسازان كه همچنان دغدغه ساخت فيلم‌هاي كودك دارند يا تعدادي كارگردانان جوان كه با سختي و مشقت‌هاي آن كنار مي‌آيند باعث شده چراغ سينماي كودك خاموش نشود و ما همچنان شاهد اكران عمومي فيلم‌هايي براي اين گروه سني باشيم.
اما نيمه دوم سال و همزمان با فصل بازگشايي مدارس، اكران فيلم‌ها براي كودكان قوت بيشتري مي‌گيرد؛ در ميان ترافيك ‌و شلوغي فيلم‌هاي پاييز تا به حال دو فيلم با موضوع كودك و صرفا براي بچه‌ها در رديف اكران قرار گرفتند به نام‌هاي «قهرمانان كوچك» و «حقه باز دم دراز»؛ دو فيلم ديگر هم از هفته‌هاي آينده به نمايش عمومي در مي‌آيند كه عنوان‌شان «شكلاتي» و «پينوكيو، عامو سردار و رييسعلي» است.
«قهرمانان كوچك» به كارگرداني حسين قناعت و به تهيه‌كنندگي بيتا منصوري از اواسط مهرماه نمايش خود را آغاز كرده و همچنان در تعدادي سينما نمايش داده مي‌شود و تا امروز توانسته مخاطبان زيادي را با خود همراه كند. تماشاي اين فيلم براي آخر هفته كودكان مي‌تواند جذاب باشد. بيژن بنفشه‌خواه، برزو ارجمند، آناهيتا همتي، يوسف كرمي و ارژنگ اميرفضلي تركيب بازيگران اين فيلم را تشكيل مي‌دهند.
فيلم «شكلاتي» نخستين فيلم بلند سينمايي سهيل موفق با تهيه‌كنندگي ايرج محمدي قرار است نمايش خود را در سينماهاي تهران و شهرستان‌ها آغاز كند. تماشاي اين فيلم با توجه به اسمي هم كه فيلم دارد و بخش‌هايي از آن در كارخانه شكلات پزي فيلمبرداري شده شايد براي كودكان جالب باشد. كارگردان اين فيلم هم گفته«شكلاتي فيلمي است كه قصد دارد كام مخاطبين خود كه خانواده‌ها، كودكان و نوجوانان هستند را شيرين كند.»
شبنم مقدمي، ناصر هاشمي، محمدرضا هدايتي، ارژنگ اميرفضلي، علي مسعودي، فرزين محدث، پريسا رضايي، جواد جوينده با هنرمندي شهره لرستاني و داريوش اسد زاده، محمدرضا شيرخانلو، آيلي احمدي، محمد حسين بلوكات، سامان ميرحسيني، شهاب شيرمردي و همراز اكبري به ايفاي نقش مي‌پردازند.
فيلم «پينوكيو، عامو سردار و رييسعلي» قرار بود از روز گذشته در سينماها اكران شود اما سازندگان آن تصميم گرفتند به دليل ترافيك شديد اين روزهاي سينما، اكران فيلم‌شان ابتدا از شهرستان‌ها و براي كودكان و نوجوانان شهرستاني باشد. ناصر عنصري، تهيه‌كننده اين فيلم معتقد است در اكران فيلم‌ها به مخاطبان شهرستان‌ها آنگونه كه بايد توجه لازم صورت نمي‌گيرد: «با توجه به اينكه فيلم «پينوكيو، عامو سردار و رييسعلي» در استان بوشهر ساخته شده است و همچنين براي احترام به مخاطبان و كودكان شهرستاني، تصميم گرفتيم اكران اين فيلم را از شهرستان‌ها آغاز كنيم.»
آنها افتتاحيه اكران فيلم «پينوكيو، عامو سردار و رييسعلي» را هفته آينده در شهر بوشهر برگزار مي‌كنند و همزمان اكران فيلم در شهرهاي بوشهر، شيراز، مشهد و اصفهان هم آغاز مي‌شود. پس بچه‌هاي شهرستان‌هاي نامبرده براي ديدن اين فيلم يك گام جلوتر از بچه‌هاي تهراني هستند.
«حقه‌باز دم‌دراز» هم به كارگرداني عليرضا محمودزاده و تهيه‌كنندگي داريوش باباييان ديگر فيلم كودك و نوجوان است كه اين روزها در تعدادي سينما نمايش داده مي‌شود اثري موزيكال و عروسكي كه قصه‌اش درباره چند عروسك است كه از خانه خود مي‌گريزند و مشكلاتي را به وجود مي‌آورند، سحر ولدبيگي، احمدرضا اسعدي، مريم شاه‌ولي، محمد مايلي و... درآن بازي دارند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون