• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3962 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۵ آذر

ماهيت نماز جمعه

حسين انصاري‌راد

نماز جمعه، نمازي براي همه مردم است كه بر‌اساس فتواي برخي مراجع واجب و بر اساس فتواي برخي ديگر مستحب محسوب مي‌شود با اين حال و فارغ از مستحب يا واجب بودن آن نبايد هرگز اين نكته را فراموش كرد كه نماز جمعه امري متعلق به همه مردم است. از همين روي بايد تمام خطبه‌هاي اين نماز در راستاي وحدت ملت طرح و بيان شود و نبايد پراكندگي و تفرقه به همراه بياورد.
در خطبه‌هاي نماز جمعه نبايد از عده‌اي تعريف و تمجيد شود. در اين خطبه‌ها نبايد از يك نوع تفكر و گرايش حمايت شود و در عوض گروهي ديگر نكوهش شده يا تفكرشان طرد شود. متاسفانه اين روزها در برخي مواقع شاهد اين هستيم كه خطبه‌هاي نماز جمعه به گونه‌اي است كه پراكندگي و تفرقه به همراه مي‌آورد و احساس مي‌شود نماز جمعه متعلق به گروهي خاص است. در حالي كه اگر قرار است مسائل سياسي در خطبه‌هاي نماز جمعه مطرح شود بايد در چارچوب قانون اساسي و اراده عموم ملت باشد تا اين شائبه به وجود نيايد كه نماز جمعه گروهي
 و جناحي است.
همچنين بايد به اين موضوع توجه كنيم كه خطبه‌هاي نماز جمعه همچون ماهيت نماز جمعه عبادت محسوب مي‌شود. خطبه‌هاي نماز جمعه بايد «مقرب الي‌الله» باشد بنابراين اگر بنا باشد اغراض سياسي خاص و مقاصد مشخص يك جناح خاص در اين خطبه‌ها مطرح و تعريف شود نماز جمعه از هدف اصلي خود دور مي‌شود و امري خارج از ماهيت اصلي اين نماز است.
ائمه جمعه بايد متعلق به همه باشند و در خطبه‌ها حدود مشتركي از انديشه‌هاي جامعه را در راستاي وحدت‌بخشي ملت مطرح كنند. سخنان تعريض‌آميز به اشخاص و گروه‌ها يا طرد يك گروه و انديشه با ماهيت نماز براي «تقرب به خدا» تناقض دارد.
مديران سياسي عالي كشور بايد اين جهات را در نظر گرفته و روحانيوني را به عنوان ائمه جمعه انتخاب كنند كه مصاديق وحدت رادر گفتار بيان كنند نه وسيله‌اي براي تفرقه باشند.
نماينده اصلاح‌طلب مجلس ششم

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون