• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3962 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۵ آذر

سريال تكراري احمدي‌نژادي‌ها

آرزو فرشيد|ماجراهاي احمدي‌نژاد و يارانش تمامي ندارد. يك روز بست مي‌نشينند و يك روز تهديد به افشاگري مي‌كنند. يك روز زنبيل به دست در مقابل دادگاه معركه مي‌گيرند و يك روز ويدئو منتشر مي‌كنند. آن روزهايي كه براي بازگشت به قدرت و رسيدن به مسووليت‌هاي مختلف مي‌كوشيدند گذشته و خودشان نيز مي‌دانند كه ديگر نه تاييد صلاحيت مي‌شوند، نه مورد اقبال مردم قرار مي‌گيرند. احمدي‌نژاد و هر كدام از يارانش چندين پرونده قضايي دارند و همين است كه قوه قضاييه را هدف قرار داده‌اند. از احمدي‌نژاد غير از اين هم انتظار نمي‌رفت. او هم دو قطبي‌سازي را خوب مي‌داند هم قهرمان جلوه دادن خود را. يك دهه قبل با دوقطبي كردن فضاي انتخابات و قرار دادن خودش مقابل آيت االله هاشمي توانست نتيجه مهم‌ترين رويداد سياسي كشور يعني انتخابات را تغيير دهد. چند سالي به اين روش ادامه داد و حتي تذكر گرفت كه با دوقطبي‌سازي اقدام مخرب نكند. حالا كه هم طعم ردصلاحيت شدن را چشيده‌اند و هم آيت‌الله هاشمي در قيد حيات نيست بازي را به زمين صادق آملي‌لاريجاني كشانده‌اند. اميدوارند كه در دوقطبي جديد از يك سو قطار پرونده‌هاي‌شان را از ريل خارج كنند و از يك سو تابوي انتقاد از قوه قضاييه را شكسته و نزد افكار عمومي اعتباري بخرند. همين است كه احمدي‌نژاد در تازه‌ترين ويدئوي خود تاكيد مي‌كند كه سي و چند سال است كسي از اين قوه انتقاد نكرده است. همين است كه بقايي قبل از رسيدگي به پرونده و صدور حكم فرياد برمي‌آورد كه در حقش بي‌عدالتي شده و بست مي‌نشيند. همين است كه مشايي قبل از حضور در دادسراي فرهنگ و رسانه با انتشار ويدئويي تهديد مي‌كند كه نوار افشاگرانه‌اي آماده كرده است.  
بي‌توجهي افكار عمومي
حكايت ويدئوهاي احمدي‌نژاد و يارانش براي مردم اما حكايت همان سريال‌هاي تكراري تلويزيون است. سريال‌هايي كه پخش مي‌شود و اندك بيننده‌اي هم دارد اما تاثيرگذار نيست. ويدئوها و نوارهاي صوتي احمدي‌نژادي‌ها نيز اگرچه به ظن خودشان افشاگري‌هاي عديده‌اي دارد دست به دست مي‌چرخد اما مورد توجه قرار نمي‌گيرد. به قول محمد مهاجري فعال سياسي اصولگرا، طنز جريان احمدي‌نژاد حتي خنده‌دار هم نيست. آن روزهايي كه با اين حرف‌ها نتيجه انتخابات يا فضاي سياسي كشور را بهم مي‌ريختند گذشته و امروز ديگر حتي نمي‌توانند توجه افكار عمومي را به خود جلب كنند. ويدئوهاي مربوط به حاشيه بست‌نشيني يا ورود و خروج‌شان به جلسات دادگاه اين ادعا را ثابت مي‌كند. حتي تعداد افرادي كه توجه‌شان به مسوولان سابق و متهمان امروز جلب مي‌شود، رو به كاهش است. احمدي‌نژادي‌ها كه پاي هر كدام‌شان در يك پرونده قضايي گير است، از يك سو به جلسات دادگاه بي‌اعتنايي كرده و از سوي ديگر قوه قضاييه را متهم مي‌كنند كه خودش در فسادهاي بزرگ دست دارد. به عنوان مثال سعيد مرتضوي كه پيش‌ترها خيلي مورد حمايت احمدي‌نژاد بود ديروز به بهانه عدم اطلاع از زمان دادرسي به دادگاه نرفت. اين عدم حضور همزمان است با انتشار ويدئوي اظهارات احمدي‌نژاد عليه قوه قضاييه در فضاي مجازي. فعالان سياسي اغلب اعتقاد دارند كه احمدي‌نژادي‌ها قصدشان مديريت افكار عمومي به نفع خود و ايجاد اين تصور است كه مسوولان امر در قوه قضاييه و نهادهاي ديگر از بابت افشاي مسائلي دلواپس‌ هستند. حسين كنعاني‌مقدم فعال سياسي اصولگرا مي‌گويد بهترين نوع مواجهه با اين رفتارها همان كاري است كه علي لاريجاني رييس مجلس در آن يكشنبه معروف و سياه انجام داد. به اعتقاد او بايد به اين طيف اجازه داد و گفت كه هر چه مي‌خواهيد بگوييد و افشا كنيد زيرا فقط بعد از آن است كه مي‌توان در يك فضاي آرام در چارچوب قانون به پرونده‌هاي‌شان رسيدگي كرد.
تخلفات تازه
احمدي‌نژاد در حالي از سير نزولي در عملكرد قوه قضاييه مي‌گويد و حساب قوه قضاييه زمان آيت‌الله شاهرودي را از قوه قضاييه زمان آيت‌الله آملي لاريجاني جدا مي‌كند كه اين پرونده يارانش زير ذره‌بين اين قوه قرار داد. تهديدهاي حلقه احمدي‌نژادي‌ها در حالي ادامه دارد كه هر روز پرده از بخش ديگري از تخلفات آنها برداشته مي‌شود. به عنوان مثال همين ديروز محمدعلي پورمختار، عضو كميسيون قضايي و حقوقي مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگويي با خانه ملت از مفقود شدن ۳ ميليون و ۷۰۰ هزار يورو و ۵۳۰ هزار دلار در جريان برگزاري كنفرانس جنبش عدم تعهد خبر داد. عضو كميسيون قضايي و حقوقي مجلس شوراي اسلامي، يادآور شد: «علاوه بر اين بقايي در خصوص خبر آقاي جعفرزاده ايمن‌آبادي در رابطه با خروج مبلغ سنگيني از كشور توسط وي نيز بايد پاسخ دهند؛ علاوه بر اين اسناد ديگري نيز در ارتباط ايشان با جاسوس‌ها و نفوذ جاسوسان در بيوت در دست و موجود است».
جالب آنجاست كه آقايان اصلا قصد كوتاه آمدن ندارند. براي همين است كه علي‌اكبر جوانفكر در مطلبي كه در كانال تلگرامي خود منتشر كرده، در مورد مصاحبه پورمختار مي‌نويسد: «از كلمه بيت اغلب براي اشاره به محل زندگي علما و روحانيون عالي مقام و مراجع محترم تقليد استفاده مي‌شود. با توجه به اينكه آقاي پورمختار يك فرمانده سابق نيروي انتظامي بوده است، نمي‌توان ادعاي او داير بر نفوذ جواسيس در بيوت را مساله‌اي پيش‌پاافتاده يا ناشي از يك بدفهمي يا سوءبرداشت تلقي كرد».   البته پورمختار نيز اين حرف‌هاي جوانفكر را بي‌پاسخ نگذاشته و در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاين» گفته است: «منظور من بيت آقاي احمدي‌نژاد بود. برخي رفت‌و‌آمدهاي مشكوك به بيت آقاي احمدي‌نژاد مي‌شود. اينها همه در سوابق برخي از آقايان كه رفت‌‌وآمدهايي به خارج از كشور دارند، وجود دارد. افرادي كه وابسته به كشورهاي خارجي هستند با افرادي كه در بيت آقاي احمدي‌نژاد هستند، رفت‌و‌آمد مي‌كنند.» پورمختار همچنين اقدامات اطرافيان احمدي‌نژاد را مصداق بارز تبليغ عليه نظام دانست و گفت: «ما از قوه قضاييه مي‌خواهيم با آنها برخورد شود. ما حساب آقاي احمدي‌نژاد را از افرادي كه در اطراف او هستند جدا كرده‌ايم. همين جا از ايشان مي‌خواهيم كه صحبت‌هاي اطرافيان‌شان را با ديد شك بررسي كنند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون