دانشگاه آرماني و تربيت كارآفرينان دانشپذير
پنجمين همايش ملي توسعه علمي كشور، با عنوان راهكارهاي رسيدن به دانشگاه نسل سوم در تاريخ يك آذر 1396، در محل دانشگاه تربيت مدرس و با حضور مشاور وزير علوم، تحقيقات و فناوري، جمعي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، روساي انجمنها و دانشگاههاي گروه يك كشور، اعضاي شوراي انجمن علمي ايران، كارشناسان و جمعي از دانشجويان برگزار شد.
در اين همايش مجيد قاسمي، رييس شوراي انجمنهاي علمي كشور، دكتر محمدتقي احمدي رييس دانشگاه تربيت مدرس، دكتر علي خاكي صديق رييس دانشگاه خواجه نصيرالدين طوسي، دكتر احمد افشار عضو هيات علمي دانشگاه صنعتي اميركبير، دكتر محمود مهرمحمدي رييس دانشگاه فرهنگيان، دكتر محمد مهدي طهرانچي رييس دانشگاه آزاداسلامي واحد تهران مركزي، در نشست اول با موضوع «مفهوميابي و آسيبشناسي راهاندازي دانشگاه نسل سوم» به سخنراني پرداختند.
همچنين در نشست دوم، آقايان دكتر جليل خاوندكار دبير انجمن علمي پاركها و مراكز رشد، دكتر ابراهيم صالحيعمران رييس انجمن آموزش عالي ايران، دكتر جواد حاتمي عضو هيات علمي دانشگاه تربيت مدرس، دكتر مقصود فراستخواه عضو هيات علمي موسسه پژوهش و برنامهريزي آموزش عالي، دكتر محمدتقي احمدي رييس دانشگاه تربيت مدرس، بحثهايي را با موضوع«الزامات و پيامدهاي راهاندازي دانشگاه نسل سوم» مطرح كردند. به گزارش روابطعمومي دانشگاه خاتم، در اين همايش مجيد قاسمي پيرامون «توسعه دانشگاه با هدف دستيابي به دانشگاه آرماني» سخنراني كرد.
وي با اشاره به چالشها و خواستهها در راه رسيدن به دانشگاه آرماني، گفت: سير تحول نگاه به جايگاه دانشگاه در چند مرحله خلاصه ميشود از جمله دانشگاه نسل يكم (آموزش محور)، نسل دوم (پژوهش محور)، نسل سوم (كارآفرينمحور)، نسل چهارم (قدرت رقابت محور) كه مرحله نهايي دانشگاه آرماني (توسعه مقاوممحور) است. ماهيت اين جايگاه به نوع نگاه به نهادهاي مختلف در اقتصاد و جامعه برميگردد. بنابراين انتظار از دانشگاههاي كشور با عنايت به باورها و نگرشهاي مديريت كشور شكل ميپذيرد.
وي در ادامه طيف وظايف دانشگاهها را از نسل اول تا نسل آرماني به ترتيب اشاعه دانش موجود، توليد دانش جديد، كاربرد دانش براي ارتقاي سطح زندگي با ايجاد قدرت خريد، كاربرد دانش براي ايجاد قدرت رقابت در كشور و توليد و اشاعه دانش براي تداوم بخشيدن به توسعه مقاوم و پايدار برشمرد و افزود: سياستهاي كلي اقتصاد مقاومتي خواهان پيشتازي اقتصاد دانشبنيان است و مفهوم اين پيشتازي آن است كه موتور حركت اقتصاد كشور بايد دانش باشد. بنابراين دانشگاه آرماني بايد بتواند كارآفرينان دانشپذيري را تربيت كند كه با تكيه مسوولانه بر دانش و نوآوري، نقش اثرگذاري بر پايدارسازي توسعه مقاوم را بر عهده بگيرند.
وي با طرح بستر استقرار دانشگاه ادامه داد: بدون ترديد اگر قرار باشد كه دانشگاه پلي براي رسيدن به كارآفريني باشد، لازم است دانشجويان اصول حضور در بازارهاي اقتصادي و كار آفريني را فرا بگيرند. افزايش تعداد بنگاههاي نوبنياد تشكيل شده توسط فارغالتحصيلان دانشگاه كافي نيست و مقاومت در بقاي اين بنگاهها شرط اصلي توفيق دانشگاه در گسترش كارآفريني است.
رييس دانشگاه خاتم با اشاره به چالشهاي كارآفريني تصريح كرد: اگر قرار باشد دانشگاه عامل تقويت قدرت رقابت شود، لازم است دانشجويان به جز درسهاي فني خود، رمز و راز مسائل اقتصادي و ماهيت خلق قدرت رقابت را فرا بگيرند. براي اين كار نيز لازم است كه رشتههاي سنتي كنار گذاشته شود و مجموعههاي جديدي به صورت بينرشتهاي جاي رشتههاي سنتي را بگيرند. يكي از بزرگترين مشكلات بنگاههاي نوبنياد اين است كه كارآفرينان اين بنگاهها درك دقيقي از چگونگي خلق قدرت رقابت در صحنه فعاليت خود ندارند. قدرت رقابت از مزيت بهرهوري حاصل ميشود.
وي با تبيين مسووليتپذيري در دانشگاه گفت: دانشگاه بايد درك درستي از ماهيت و جايگاه مسووليتپذيري داشته باشد، سند مسووليتپذيري خود را مدون كند و فرهنگ رويكرد مسوولانه را اشاعه بدهد. يكي از ويژگيهاي پژوهش و نوآوري در دانشگاه آرماني، مسوولانه بودن اين پژوهش و نوآوريهاست.