• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3968 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۱۳ آذر

روحاني در مراسم افتتاح فاز نخست بندر چابهار:

مشكلات منطقه با گفت‌وگو قابل حل است

سفر استاني رييس‌جمهور بدون افتتاح نمي‌شود. آن هم نخستين سفر استاني در دولت جديد. فاز نخست از طرح توسعه بندر بين‌المللي شهيد بهشتي چابهار نيز در همين راستا، ديروز افتتاح شد. حسن روحاني كه سيستان و بلوچستان را به عنوان نخستين مقصد خود برگزيده بود تا نشان دهد كه قدر مشاركت و راي بالاي مردم اين منطقه را مي‌داند، در دومين روز از سفر خود فاز نخست از پروژه‌ توسعه بندر چابهار را افتتاح كرد. او به همين دليل ديروز را تاريخي و مبارك توصيف كرد و گفت: «اين بندر موقعيت و جايگاه ويژه‌اي دارد كه مي‌تواند كريدور شمال – جنوب را در يك مسير كوتاهي قرار داده و آن را به اقيانوس متصل كند.»وي ترانزيت را يكي از مسيرهاي اصلي اتحاد و ارتباط ملت‌هاي منطقه با هم دانست و گفت: «نخستين گام در راستاي اتصال همسايگان شرقي و كشورهاي آفريقايي از طريق جنوب ايران به آسياي مركزي و اروپاي شرقي اين بود كه بندر چابهار ظرفيت لازم را براي تردد بار و مسافر پيدا كند و امروز اين اتفاق افتاده و ظرفيت اين بندر از 5/2 ميليون تن به 5/8 ميليون تن افزايش يافته است.»روحاني با اشاره به لزوم پيگيري مسوولان براي تكميل و افتتاح فازهاي بعدي اين بندر و اتصال آن از طريق جاده و ريل به كشورهاي منطقه، گفت: «جاده اصلي چابهار به زاهدان بايد ابتدا ترميم و پس از آن تبديل به بزرگراه شود. همچنين بايد چابهار نيز به شبكه ريلي سراسري كشور متصل شود. امروز 27 درصد پروژه راه‌آهن چابهار انجام شده و بايد در راستاي تكميل آن تلاش بيشتري كنيم.»
راهي جز اعتدال نيست
رييس‌جمهور در مراسم بهره‌برداري از مرحله نخست طرح توسعه بندر شهيد بهشتي چابهار گفت: «منافع مشترك زمينه‌ساز وحدت و امنيت منطقه‌اي است.»روحاني گفت: «اين بندر در زماني افتتاح مي‌شود كه شرايط منطقه ما از گذشته بهتر شده است. عده‌اي فكر مي‌كردند منطقه ما منطقه جنگ، نزاع، برخورد شيعه و سني و برخورد افراطيون و مردم خوب اين سرزمين است و منطقه سرزمين حضور قدرت‌ها و دخالت‌هاي خارجي است. امروز ما از تمامي اين تفكرات فاصله گرفته‌ايم و مردم اين منطقه نشان دادند، بين اقوام و مذاهب مختلف در اين سرزمين فاصله‌اي وجود ندارد. البته در اين زمينه علماي شيعه و سني و نخبگان و بزرگان چه در ايران و چه در كشورهاي منطقه گام‌هاي بلندي را برداشته‌اند.» وي با تاكيد بر اينكه راهي جز اعتدال وجود ندارد و افراطي‌گري و خشونت به هر نام و در هر كشوري كه باشد، پايانش ويراني، خسارت و نابودي است، گفت: «سرآغاز اعتدال باور يكديگر است و ما بايد يكديگر را به رسميت بشناسيم. بايد مردم منطقه و منافع كشورها به رسميت شناخته شده و اقوام، فرهنگ‌ها و قوميت‌ها را تحت چتر، فرهنگ ملي كشورهاي منطقه به رسميت بشناسيم.»روحاني با اشاره به اينكه مذاهب بايد يكديگر را به رسميت بشناسند، گفت: «به زور با عصبانيت و با شعار و خشونت نمي‌توان كسي را از مسيري به مسير ديگرهدايت كرد و اگر كسي تصور مي‌كند دين و مذهبش بهتر است بايد با عمل نشان دهد نه با زبان. ما بايد در عمل نشان دهيم بهترين راه را داريم، ضمن اينكه به اعتقادات ديگران احترام گذاشته و آنها را به رسميت بشناسيم.»رييس‌جمهور تعامل را سرآغاز وحدت و همبستگي برشمرد و گفت: «اعتدال راهي است كه ما را به تعامل گسترده و سازنده مي‌رساند و هيچ كشوري در منطقه نمي‌تواند مدعي شود كه قدرت برتر بوده و كشورهاي ديگر بايد تسليم و تابع او باشند چرا كه ابرقدرت‌ها هم نتوانستند به اين خواسته دست پيدا كنند.»روحاني با تاكيد بر اينكه قدرت هر كشوري در قدرت منطقه است، افزود: «اگر منطقه امن و قدرتمند باشد، همه از آن استفاده و بهره‌برداري خواهند كرد.» وي به پتانسيل‌هاي فرهنگي و صنعتي براي اتصال كشورها به يكديگر پرداخت و گفت: «اگر كشورهاي منطقه به يكديگر متصل شوند، نسبت به هم احساس نياز پيدا مي‌كنند كه اين نياز، نيازي مقدس است و در عين حالي كه معتقديم بايد به سمت بي‌نيازي و خوداتكايي حركت كنيم، اما اين نياز، نياز مقدس است، چرا كه محبت مورد نياز همه ما بوده و ما انسان‌ها نياز به انس و محبت داريم.»رييس دولت دوازدهم منافع مشترك را باعث به وجود آمدن و تقويت امنيت در منطقه برشمرد و گفت: «اگر همه كشورهاي منطقه به‌هم متصل باشند و منافع مشترك با هم داشته باشند، اين منافع موجب همبستگي و تقويت امنيت خواهد بود.»وي با تاكيد بر ضرورت تعامل ميان ملت‌ها، گفت: «ما علاقه‌مند نيستيم كه با هيچ كشوري فاصله داشته باشيم چرا كه معتقديم كه مشكلات منطقه با گفت‌وگو قابل حل است و چيزي بالاتر از آن نياز نيست تا مشكلات حل شود و نيازي به اسلحه و دخالت قدرت‌هاي خارجي براي حل مشكلات نداشته و خودمان در كنار هم و با گفت‌وگو مي‌توانيم مشكلات را حل و فصل كنيم.»
گام‌هاي توسعه يكي پس از ديگري
روحاني عصر ديروز در جلسه شوراي اداري استان سيستان و بلوچستان نيز شركت كرد و با بيان اينكه سپاه، ارتش و نيروي انتظامي براي ايجاد امنيت در مرزها فعال بوده و در مسير توسعه امنيت استان، نقش بسزايي دارند، گفت: اساس امنيت در اختيار مردم استان است و امنيت امروز استان حاصل اخوت و برادري ميان مردم است. وي با اشاره به آيه‌اي از قرآن كريم درباره شكرگزاري بندگان درباره نعمات گفت: ما بايد در هر نعمت شكرگزار خدا و كساني باشيم كه مسووليت انجام آن را بر عهده گرفته و از گروهي كه خدمت مي‌كنند، تشكر كنيم چرا كه اين تشكر موجب تشويق خدمتگزاران به خدمتگزاري مي‌شود. رييس‌جمهور با اشاره به اينكه متاسفانه برخي از تعبيرات و گفتارهايي كه اين روزها در رسانه‌ها و فضاي مجازي منتشر مي‌شود با اين آيات قرآن مصداق ندارد، گفت: در جريان زلزله غرب كشور، درست است كه همدلي و كمك مردم در صحنه در تسريع خدمات بسيار موثر بود اما بخش‌هاي مختلف از جمله دولت، هلال احمر، بهداشت و درمان، وزارت كشور، نيرو و نفت، اقدامات نمونه‌اي را به انجام رساندند به گونه‌اي كه بيش از 7 هزار نفر در ساعات اوليه وقوع حادثه نجات يافتند كه اين در كشورهاي پيشرفته نيز كم‌نظير است.  وي با بيان اينكه همه استان‌هاي كشور بايد گام‌هاي توسعه را يكي پس از ديگري بردارند، گفت: توسعه سيستان و بلوچستان از دانشگاه آغاز مي‌شود و در اين راستا بايد مواد درسي دانشگاه‌هاي اين استان با مسائل و مشكلات آن مرتبط باشد و تحقيقات مراكز تحيقاتي نيز بايد متناسب با كاستي‌ها و نيازهاي استان انجام شود. روحاني با بيان اينكه با نگاهي به 4 سال گذشته در مي‌يابيم كه چه توطئه‌هاي بزرگي عليه دولت و ملت ايران بوده كه پشت سر گذاشته‌ايم، اظهارداشت: نقش جمهوري اسلامي ايران در امنيت منطقه بسيار حائز اهميت است.
درخواست‌هاي مولوي عبدالحميد
مولوي عبدالحميد، امام جمعه مسجد مكي اهل‌سنت زاهدان كه به اتفاق رييس‌جمهور و مقامات استاني در جلسه شوراي اداري حاضر بود از درخواست اقشار مختلف مردم براي بازگشايي مرزهاي سيستان و بلوچستان و اختصاص اعتبار لازم براي تكميل زيرساخت‌ها با هدف جابه‌جايي كالا و مسافر سخن گفت. وي با اشاره به اينكه مرزهاي سيستان و بلوچستان بايد ساماندهي شود، خواستار توجه به راه‌هاي ارتباطي سيستان و بلوچستان به منظور كاهش تصادفات جاده‌اي شد. وي با تشكر از اقدامات دولت روحاني گفت: عقل و انديشه مردم سيستان و بلوچستان حكم مي‌كند اتاق‌هاي مشورت براي توسعه اين استان شكل گيرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون