• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3968 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۱۳ آذر

ايدئولوگ ارشد چين طرفدار كنترل شديد اينترنت

وانگ هانينگ، نامي كمتر آشنا اما بسيار پر‌نفوذ در ساختار سياسي چين است. وي نظريه پرداز كمونيست، استاد دانشگاه و از مشاوران ارشد سه رهبر چين است كه سرانجام روز يكشنبه از پس پرده‌ها بيرون آمد. به گزارش گروه بين‌الملل اعتمادآنلاين، نيويورك‌تايمز در مقاله‌اي با معرفي وانگ هانينگ به عنوان مغز متفكر شي‌جين‌پينگ، رييس‌جمهور چين، درباره او نوشت: آقاي وانگ پس از عضويت در كميته دايمي پوليت‌بورو، گروه هفت نفره‌اي كه بر چين حكومت مي‌كند، در نخستين سخنراني مهم خود در كنفرانسي كه هدفش نمايش قدرت فناوري چين به جهان بود ظاهر شد. آقاي وانگ كه به داشتن روحيه‌اي سرد و طرفداري از اقتدارگرايي مشهور است، به عنوان بخشي از طرح پنج بخشي خود درباره آينده فضاي سايبري، خواستار اعمال نظم و امنيت روي اينترنت شد. او با تاكيد بر سطح بالاي فناوري چين، توسعه صنايعي نظير هوش مصنوعي و محاسبات كوانتومي را ضروري دانست. وانگ يانينگ 62 ساله، مشاور ايدئولوژيك رهبران چين بوده است. او دو ماه پيش و قبل از آنكه عضو كميته دايمي در كنگره حزب كمونيست پكن شود به طرفداري از اقتدارطلبي بيشتر رييس‌جمهور قلم مي‌زد. آقاي وانگ، معتمد نزديك آقاي شي و دو رييس‌جمهور پيشين چين، بدون داشتن كمترين سابقه مديريتي كشوري يا وزارتي ارتقاي مقام پيدا كرد. وانگ، روز يكشنبه با ستايش از «بصيرت عميق» رييس‌جمهور در خصوص كنترل اينترنت افزود كه جامعه بين‌الملل از نظرات آقاي شي درباره اينترنت، از جمله مفهوم حاكميت سايبري،
«به گرمي» استقبال كرده است. حاكميت سايبري به اين معناست كه كشورها بايد آزادانه اينترنت را درون مرزهاي‌شان كنترل كنند. حتي اگر اين كار مستلزم سانسور باشد. او در اين سخنراني گفت «حاكميت فضاي مجازي در جهان تماشاچي ندارد؛ همه ما شركت‌كننده‌ايم.» او در ادامه افزود همه كشورها بايد درباره نحوه مديريت اينترنت در جهان سهمي داشته باشند. اين جملات، استدلال‌هاي وانگ را در دهه 90 به ياد مي‌آورد. او در آن زمان به عنوان استاد دانشگاه فودان در شانگهاي معتقد بود كه چين به دليل فقر و وسعت سرزميني، براي توسعه اقتصادي به حكومت قوي‌تري نياز دارد. به گفته او براي احياي عظمت ملي چين پس از صد سال تحقير اين كشور به دست قدرت‌هاي خارجي داشتن حاكميتي اقتدارگرا ضروري است.
نيويورك‌تايمز در ادامه نوشت: وانگ به همين دليل، مدت‌هاست كه با وجود تجربيات بسياري كه در خارج از كشور كسب كرده، با دموكراتيك‌تر كردن كشورش مخالف است. او با وجود ستايش از قدرت ايالات متحده، به‌شدت نسبت به قدرت اين كشور محتاط است. سخنراني روز يكشنبه او نشان داد كه چين براي كنار آمدن با اين تنش‌ها چه رويكردي به اينترنت اتخاذ كرده است. رهبران چين مدت‌هاست كه قدرت اقتصادي اينترنت را ستايش كرده‌اند و اين درحالي است كه تاثير اينترنت در دموكراتيزه كردن و جهاني شدن را بسيار جدي مي‌دانند. وانگ يانينگ بر رويكرد باز چين به اينترنت و نياز براي دسترسي يكسان به اينترنت تاكيد كرد. با اين‌حال، چين يكي از پيشتازان محدود كردن اينترنت با فيلترها و بلاك‌هايي است كه با نام «ديوار آتشين بزرگ چين» شناخته مي‌شود. اين كشور همچنين دسترسي مناطق اقليت‌نشين به اينترنت را مسدود كرده است تا از امكان بروز ناآرامي‌ها جلوگيري شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون