• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3187 -
  • ۱۳۹۳ يکشنبه ۳ اسفند

نگاهي به تورهاي ماجراجويانه ايراني

تورهاي داخلي هم مي‌توانند عجيب باشند

اعتماد| رويكرد گردشگري داخلي مدتي است تغييرات شگرفي به خود ديده است، ديگر سفرهاي داخلي محدود به چند شهر بزرگ و اصلي كشور نمي‌شود و مردم همه تلاش‌شان را براي هرچه زودتر رسيدن به اصفهان، ‌شيراز، ‌مشهد و شمال نمي‌كنند. برگزاري تورهاي متفاوت و كمي عجيب باعث شده مردم ايران، در طول سال، ‌از تورهاي مختلف كشور چهارفصل بهره ببرند؛ تورهايي كه ديگر مثل سابق، آدم‌ها را برنمي‌دارد برود يك مكان تاريخي را در ميانه شهر نشان دهد و تمام شود. اين روزها با فراگير شدن تورهاي عجيب و هيجان‌انگيز كه حتي به نام تورهاي ماجراجويانه در گوشه و كنار دنيا، ‌در حال برگزاري است، ‌ايرانيان هم از اين دست تورها عقب نماندند و اقدام به برگزاري تورهايي به نقاط ناشناخته ايران كرده‌اند؛ نقاطي كه بعضا لرزشي خفيف را هم شايد به همراه داشته باشد.

تورهاي ديدار از حيات وحش

تورهاي ديدار از حيات وحش، گردشگراني را كه طرفدار سفرهاي هيجان‌انگيزند و از جسارت بيشتري برخوردارند، جذب خود مي‌كند. در اين تورها، ‌گردشگران به ديدن گونه‌هاي وحشي و آزاد پستاندار و پرنده و خزنده در مناطق حفاظت‌شده مي‌روند، مسافران ماجراجو از مخاطره در محيط‌هاي وحشي هيچ ابايي ندارند و از اينكه به قلب يك محيط كاملا وحشي و طبيعي رفته‌اند نهايت لذت را مي‌برند. همچنين گروه‌هاي عكاس و هنرمند كه براي تهيه عكس از گونه‌هاي نادر حيات وحش به منطقه سفر مي‌كنند، ‌از ديگر طرفداران اين تورها هستند. همچنين كارشناسان و متخصصان و علاقه‌مندان حرفه‌اي طبيعت كه به دنبال ديدن حيوان يا گياه خاصي از كشورهاي دور‌دست به يك منطقه سفر مي‌كنند و در مورد سوژه خود به حد كافي اطلاعات دارند و مطالعه كرده‌اند و براي تكميل تحقيقات يا علاقه‌مندي خود براي ديدن آن حيوان به زيستگاه آن حيوان سفر مي‌كنند. اين تورها امكان لمس از نزديك واقعيت زيستي حيوانات در طبيعت و درك آسيب‌پذيري آنها و آموختن بيشتر از دنياي وحش و لذت بودن در طبيعتي بسيار بكر و دست‌نخورده و ايجاد حس طبيعت دوستي و درك وظيفه خود در قبال حفظ محيط زيست را براي ما به همراه خواهد داشت. از جمله تجهيزات لازم براي اين سفرها، لباس استتار است. تور حيات وحش دركنار برخورداري از هيجان بالا، چاشني خطر را هم به همراه دارد به همين دليل در اين‌گونه برنامه‌ها به دليل ورود به دنياي وحش و محيط زندگي حيوانات، چه در زمينه مسائل زيست‌محيطي و چه در زمينه مسائلي كه درباره اصول استقرار در كمپينگ به گروه آموزش داده مي‌شود و چه اصول آموزش داده‌شده قبل از انجام بازديدها بسيار قوانين سختگيرانه‌اي وجود داشته كه اعمال هم مي‌شود و كوتاهي افراد در هر يك از آنها مي‌تواند با خسران يا خطراتي براي كل گروه به همراه باشد و ممكن است امكان ديدن حيواني خاص را با خطاي يك عضو از دست بدهد.
دوچرخه‌سواري در طبيعت

تورهاي دوچرخه‌سواري در سطوح مختلف و براي توانايي‌هاي مختلفي در طبيعت طراحي شده است كه هم خانواده‌ها و افراد كم‌توان مي‌توانند در برنامه‌هاي متناسب خودشان حاضر شوند و ورزش سبك و سالمي را علاوه بر سياحت تجربه كنند و هم افراد ورزشكار و ماجراجو و حرفه‌اي در اين‌گونه تورها شركت كنند. تجربه شب‌ماني در طبيعت و كمپينگ و درست كردن آتش در كنار سفرهاي اينچنيني كه گردشگران به دل طبيعت مي‌روند، ‌لذت سفر را دو‌چندان مي‌كند.

شترسواري به سبك كاروان‌هاي قديمي

تورهاي ماجراجويانه جذاب، عجيب و متفاوت در قالب تورهاي شتر‌سواري از كويرهاي بكر و فراخ كوير مركزي ايران و كوير خراسان جنوبي و كوير يزد و كوير لوت در قالب سفرهاي كارواني در ميان تورهاي ايراني به چشم مي‌خورد؛ تورهايي كه با استقبال زيادي از سوي جوانان و طرفداران هيجان مواجه مي‌شود. اجراي تور سه‌روزه شتر‌سواري در يكي از مشهورترين كويرهاي ايران و طي كردن مسير 115‌كيلومتري بين دو كاروانسرا با شتر، از سفرهايي است كه هم طرفداران كوير را به خود جذب مي‌كند و هم علاقه‌مندان به حيوانات را. اين تور بهترين مجال براي دوري از فشار كار و فرار از زندگي در شهر شلوغ تهران و آرام گرفتن در طبيعت آرام و افقي كوير است؛ سوار بر پشت شتر و تنها ماندن با سكوت كوير و نسيم و رمل و و آرامش مردان و زنان كويري. سفرهاي اينچنيني قطعا از اقامتگاه‌هاي شسته رفته و منظم برخوردار نيست و كساني مي‌توانند با اين تورها همراه شوند كه از تعلقات و وسواس‌هاي فكري دور باشند و بتوانند زندگي موقتي باديه‌نشيني را تجربه كنند و از اين تجربه لذت ببرند.

سفر به اعماق بكر و تاريك زمين

سفر به اعماق غارهاي بكر ايران در گوشه و كنار دشت‌ها و كوه‌ها از ديگر سفرهايي است كه مدتي است گردشگران طبيعي را به خود جذب كرده و غارنوردي به يكي از تورهاي ثابت و پردرآمد گردشگري طبيعي بدل شده است. علاوه بر غارنوردي، جنگل‌نوردي هم يكي از تورهايي است كه مي‌توان با رفتن در دل جنگل‌هاي هيركاني البرز و زاگرس، تجربه اقامت در شب را براي گردشگران فراهم كرد.
اين تور طبيعت‌گردي با هدف استقرار و شب‌ماني در جنگل و جهت‌يابي و بقا و استقرار در طبيعت‌هاي بكر و خشن و زندگي در شرايط سخت كه همراه با اين موارد امكان ديدن آبشاري - درياچه‌اي - روستايي - اثر برجسته تاريخي - چشم‌انداز بديعي و... هم مقدور است.

تور ديدار از عشاير و اقوام ايراني

تورهايي براي ديدار از عشاير چون ايل شاهسون، ايل قشقايي، ايل بختياري و ايل لر كوچك تدارك ديده شده تا گردشگران از نزديك با سبك زندگي آنها آشنا شوند. مراسمي چون عروسي عشاير هميشه از جذاب‌ترين مراسمي بوده كه هر گردشگر داخلي و خارجي براي ديدن آن و شركت در آن هيجان‌زده است. آيين‌هاي اجرا‌شده در اين مراسم، ‌نحوه پذيرايي، ‌غذاهاي طبخ‌شده متنوع سنتي، رقص‌هاي محلي و سازهاي سنتي قومي كه در اين مراسم نواخته مي‌شود، لباس‌هاي عشاير، ‌همه و همه بر جذابيت اين نوع سفرها مي‌افزايد.

تور دريا به دريا

تورهايي براي سفر از درياي خزر به درياي عمان و خليج فارس تدارك ديده شده به نام تور دريا به دريا. در اين تور از قله دماوند در درياي خزر آغاز مي‌شود و از پهنه كوير مي‌گذرد و به درياي عمان مي‌رسد. دامنه كوه دماوند، ساحل درياي خزر، خوار توران، بيرجند، نهبندان، زابل، شهر سوخته، كوه اوشيدا، دامنه غربي تفتان، بزمان، رودخانه باهوكلات، چابهار، خليج گواتر، درياي عمان، ارگ بم و نايين مناطقي است كه در اين تور از آنها بازديد مي‌شود. اين تور از گلستان در شمال كشور آغاز مي‌شود، از خراسان جنوبي مي‌گذرد و به سيستان و بلوچستان مي‌رسد. اما قيمت اين تور با يك تور خارجي لوكس، برابري مي‌كند؛ سه ميليون و 800 هزار تومان، هزينه اقامت هفت شب خانه محلي، ‌چهار شب هتل دو‌ستاره، ‌سه شب هتل چهار‌ستاره و يك شب مهمانسراي جهانگردي است.

تور بيابان‌هاي خاورميانه؛ لوت شمالي

 در اين سفر، ناشناخته‌هاي بياباني و كويري اين سرزمين در معرض ديد علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت؛ خرانق، كال جني طبس، روستاي خور و خوسف، باغ موزه اكبريه بيرجند، آسبادهاي نهبندان، كوه‌هاي مريخي دهسلم، كوه خان محمد، روستاي دهسلم، رود شور، كلوت‌هاي شرقي و غربي، شهداد، كرمان يزد، نايين. اين سفر در استان‌هاي خراسان جنوبي و كرمان برگزار مي‌شود با قيمت يك ميليون و 300 هزار تومان. اين تور از تورهاي نوروزي داخلي است كه قطعا قيمت آن به دليل تعطيلات نوروز از گراني قابل توجهي برخوردار است.

تور زندگي در شرايط سخت يا زنده‌ماني در طبيعت

برگزار‌كنندگان تورهاي ماجراجويي حرفه‌اي و گهگاه احمقانه، تورهاي خود را در قالب تورهاي پر‌هيجان بقا در طبيعت‌هاي بكر با حداقل امكانات برگزار مي‌كنند و اين تورها البته سطوح خانوادگي و آماتوري هم مي‌تواند داشته باشد. تجربه بيتوته و شب‌ماني براي يك يا چند شب در طبيعت‌هاي بكر و وحشي و جهت‌يابي و مسير‌يابي مسافران تحت نظارت و پشتيباني ليدرهاي خبره و كار‌آزموده و تجربه زندگي در شرايط سخت كوهستان و جنگل و كوير در قالب تورهاي ماجراجويانه حرفه‌اي از آموزش‌هايي است كه در اين تور به افراد داده مي‌شود تا در شرايط سخت و بدون راهنما از پس زنده‌ماني در طبيعت برآيند و گرفتار دامان طبيعت نشوند.

تورهاي خارجي با هيجان متفاوت

شايد خيلي از گردشگران عازم كشورهاي خارجي با نوع خاصي از سفر مواجه بودند؛ سفري بسيار آرام و دور از هيجان‌هاي خاص. سفري كه تقريبا لوكس‌تر از سفرهاي داخلي است و قرار است تنها چند جاذبه اصلي گردشگري آن شهر يا كشور را بازديد كرد و بقيه وقت را به خريد آن‌هم خريد برندهاي معروف دنيا در مراكز خريد روي آورد. اما نوع ديگري از گردشگري خارجي هم وجود دارد كه مي‌توان به جاي سفر روتين و خالي از هيجان خارجي كه گردشگران متحمل هزينه‌هاي زيادي مي‌شوند، ‌رنگ و شكلي ديگر به آن داد و كاري كرد كه خاطره هيجان سفر، ‌تا مدت‌ها در ذهن گردشگران باقي بماند. سفر گروهي، هوايي، دريايي، زميني به دور اروپا و ديدار از 10 كشور اروپايي؛ يونان، ايتاليا، فرانسه، آلمان، سويس، مجارستان، اتريش، بلژيك، هلند، چك مي‌تواند يكي از اين سفرها باشد؛ ‌سفري با قيمت نزديك به 17 ميليون تومان براي 25 روز سفر.
اما سفر هيجان‌انگيزي چون برنامه قايق‌سواري در رودخانه مكونگ شهر چيانگ راي تايلند، تجربه‌اي متفاوت از سفري خارجي آن هم به تايلند خواهد بود. سفر به شهر تاريخي و باستاني لانگ پربنگ با معابد و آثار تاريخي و فرهنگي اين شهر كه جزو شهرهاي برگزيده و منتخب يونسكو (World Heritage City) است، رودخانه تاريخي و مقدس مكونگ، بازار شبانه لانگ پربنگ (Night Market)، مراسم اييني راهبان بودايي، لائوس، برنامه دوچرخه‌سواري در لانگ پربنگ، شهر تاريخي و فرهنگي سيم ريپ (Siem reap)، تور ويژه بازديد از عظيم‌ترين بناي مذهبي جهان آنگوروات (AngkorWat)، بازديد از بازار محلي و صنايع دستي شهر سيم ريپ مي‌تواند نوع ديگري از گردشگري خارجي باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها