• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3973 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۱ آذر

توضيح مصباحي‌مقدم در مورد سكوت جامعه روحانيت در مناظرات 88

يك بيانيه ورق را برمي‌گرداند

احزاب، گروه‌ها و شخصيت‌هاي سياسي همانقدر كه در مقابل كنش‌ها و واكنش‌هاي خود مسوول هستند بايد در مورد سكوت‌هاي‌شان نيز پاسخگو باشند؛ سكوت‌هايي كه بعضا از موضع‌گيري‌ها اثرگذارتر است و تا سال‌ها فراموش نمي‌شود. به همين خاطر است كه غلامرضا مصباحي‌مقدم، سخنگوي جامعه روحانيت مبارز ديروز در نشست خبري خود بيش از هر چيز در مورد سكوت‌هاي تشكل متبوع‌ خود مورد سوال قرار گرفت. از سكوت اصولگرايان و به طور خاص جامعه روحانيت مبارز در مقابل رفتارهاي اخير احمدي‌نژاد گرفته تا سكوت‌هاي اثرگذار قديمي‌تر. نمونه‌اش سكوت در مناظرات 88 كه موجب دلخوري ناطق نوري و فاصله گرفتن او از جامعه روحانيت شد.
به گزارش ايلنا، مصباحي‌مقدم ديروز در پاسخ به اينكه چرا مقابل انحراف احمدي‌نژاد در سال ۸۸ و اتهاماتي كه در شب مناظره‌ها به آقاي هاشمي زد، ايستادگي نداشتيد؛ گفت: «اين‌گونه يادم مي‌آيد كه علت عدم‌واكنش ما تاثيرگذاري روي انتخابات بود. احمدي‌نژاد يك خطايي كرده بود اما يك بيانيه دادن از ناحيه جامعه روحانيت مبارز احيانا ورق را برمي‌گرداند.»
وي افزود: «با توجه به اينكه رفتارهاي احمدي‌نژاد آشكار بود، مواضع ما هم آشكار بود و امروز به ما نمي‌چسبد كه بگويند در دوران احمدي‌نژاد سكوت كرديم بلكه مواضعي گرفتيم كه احمدي‌نژاد گفت هر كاري بخواهم انجام دهم سدي در برابر من مي‌گذارند.»
مصباحي‌مقدم براي اثبات اينكه سكوتي در كار نبود و مواضع شفاف و مشخصي در مقابل احمدي‌نژاد داشته‌اند، مثال آورد. وي گفت: «بلافاصله در مصاحبه‌اي گفتم مجلس سياستگذار است و ريل را تبيين مي‌كند و دولت و رياست‌جمهور لكوموتيوران است شما سريع مي‌خواهيد اين ريل را طي كنيد و از ريل منحرف شويد و به ديوار بكشيد بنابراين ما قاطع روبه‌روي ايشان ايستاديم. در سال ۱۳۹۰ مي‌خواست پرداختي‌ها را پنج برابر افزايش دهد كه جلوي او ايستاديم و اخيرا هم چنين مبحثي را مطرح كرده كه پنج برابر به همه خانواده‌هاي ايراني پرداختي داشته باشيم كه نمي‌دانيم از كجا مي‌آورد و اگر بنا باشد ثروت ملي ما توزيع شود با چه چيز كشور را مي‌خواهيم اداره كنيم.»
سخنگوي جامع روحانيت مبارز تاكيد كرد كه «ما هيچگاه در انتقاد از مواضع خود آنجا كه ايجاب مي‌كرده كوتاه نيامديم.»
سكوت ستودني
مصباحي‌مقدم در همين حال كه ايستادگي‌هاي‌شان مقابل اقدامات و اظهارات احمدي‌نژاد را يادآوري مي‌كرد، رفتارهاي اخير احمدي‌نژادي‌ها را قابل اعتنا ندانست. او حتي سكوت اصولگرايان در مقابل اين رفتارها را بدون ايراد مي‌داند و از آنان كه ديروز حامي بودند و امروز ساكت شده‌اند، دفاع كرد. استدلال مصباحي‌مقدم اين است كه «امام (ره) فرمودند ميزان، حال فعلي افراد است.»
وي در پاسخ به اينكه چرا اصولگرايان به عنوان كساني كه احمدي‌نژاد را معرفي كرده و هشت سال از او حمايت كردند، اكنون در مقابل رفتار او ساكت‌اند؟ گفت: «من سخنگوي اصولگرايان نيستم. سخنگوي جامعه روحانيت مبارز هستم كه در سال ۸۴ از احمدي‌نژاد حمايت نكرد. احمدي‌نژاد نيز خود را مبعوث از ناحيه جريان سياسي اصولگرايان نمي‌دانست و كانديداي مستقل معرفي مي‌كرد.»
مصباحي‌مقدم با تاكيد بر اينكه سكوت اصولگرايان در مقابل احمدي‌نژاد جاي هيچ ايرادي ندارد، گفت: «اقتضاي اصولگرايي پايبندي به اصول است و تا وقتي كه كانديداها و مسوولان، اصول را مدنظر قرار مي‌دهند از آنها حمايت مي‌شود. وقتي كه اصول را كنار نهادند ديگر نبايد انتظار حمايت داشته باشند.»
اختلاف جامعه روحانيت و مجمع روحانيون
به گفته مصباحي‌مقدم جامعه روحانيت مبارز در سال 88 در مقابل انحراف احمدي‌نژاد سكوت كرد تا در نتيجه انتخابات تغييري ايجاد نشود و حالا در قبال رفتارهاي اخير اين طيف ساكت است چون اساسا آن را قابل اعتنا نمي‌داند. او ديروز در پاسخ به سوالي درباره اين موضوع گفت: «در جامعه روحانيت اين رفتارها را داراي اهميت تلقي نكرديم تا در مورد آن بحث و گفت‌وگو كنيم. او مي‌خواهد خود را مطرح كند و اگر رسانه‌ها به اين موضوع بپردازند به چيزي كه مي‌خواهد مي‌رسد. بنابراين اين موضوع مورد بحث و گفت‌وگوي ما قرار نگرفت.»
سخنگوي جامعه روحانيت مبارز در ادامه در مورد دلايل عدم تلاش براي رفع اختلاف سليقه مجمع روحانيون و جامعه روحانيت مورد سوال قرار گرفت و با اشاره به جلسه ناموفقي كه در سال 84 براي ايجاد وحدت بين سه تشكل جامعه مدرسين، جامعه روحانيت و مجمع روحانيون برگزار شد، گفت: «آقاي كروبي كه ليدر مجمع روحانيون بودند، اظهار كردند كه نمي‌شود با هم وحدت داشته باشيم و گفت‌وگو كنيم چراكه شما در جايگاه قدرت هستيد و ما در قدرت نيستيم. شما تاييدصلاحيت و ردصلاحيت مي‌كنيد و ما را كنار مي‌گذاريد و دستگاه قضايي دست شماست و محاكمه مي‌كنيد و شوراي نگهبان را در اختيار داريد و در تاييد و رد صلاحيت‌ها اقداماتي داريد. آيت‌الله مهدوي‌كني فرمودند... كروبي بيان مي‌كرد كه ائمه‌جمعه در دست شماست و تريبون نماز جمعه و منبرها در دست شماست كه اين حرف‌ها بوي ناسازگاري مي‌داد و بعد از آن بايد ميزبان مجمع روحانيون مبارز مي‌بود اما جلسه‌اي برگزار نشد. بنابراين ما استقبال كرديم الان هم ما حرفي نداريم... البته ارزش‌هاي متفاوت هم در اختلاف سليقه‌ها ممكن است مطرح باشد اما راه‌حل دارد و آنچه بعد از سال ۸۸ بيشتر موجب شكاف و شقاق شد مساله فتنه بود كه انتظار داشتيم دوستان خضوع كنند و كنار بيايند و خبر داريم كه برخي در مجمع روحانيون مبارز مواضع را پذيرفتند كه جناب موسوي به نتيجه انتخابات معترض بود، تقلب به اين گستردگي را نپذيرفتند اما اين را به صراحت بيان نمي‌كنند كه شايد اگر بيان مي‌كردند اين فاصله به وجود نمي‌آمد و آن استخوان لاي زخم كه باقي مانده، پديدار نمي‌شد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون