• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3973 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۱ آذر

درخواست دبيركل سازمان ملل از عربستان سعودي:

به جنگ احمقانه در يمن پايان دهيد

گروه جهان|آنتونيو گوترش، دبيركل سازمان ملل در مصاحبه‌اي با فريد زكريا، خبرنگار سي‌ان‌ان خواستار پايان يافتن هرچه سريع‌تر جنگ در يمن شد و گفت: « جنگ يمن موجب يكي از وخيم‌ترين بحران‌هاي انساني در قرن اخير شده است.» گوترش كه با ادبياتي صريح و بي‌پروا كه چندان با اصول سازمان ملل هماهنگ نيست، سخن مي‌گفت، ادامه داد: « من باور دارم كه اين جنگ‌، جنگي احمقانه است. من فكر مي‌كنم اين جنگ با منافع عربستان سعودي، امارات متحده عربي و مردم يمن در تضاد است.»
دبيركل سازمان ملل در اين گفت‌وگو به درخواست اخير دونالد ترامپ، رييس‌جمهور ايالات متحده امريكا از عربستان سعودي مبني بر رفع محاصره يمن اشاره كرد و گفت كه بعد از اين درخواست، اوضاع در يمن تا حدودي بهتر شده است. او ابراز اميدواري كرد كه عربستان سعودي به محاصره يمن پايان دهد و افزود: «نتيجه فشارها بر عربستان سعودي نتيجه‌اي مثبت بوده. تاكنون مقدار زيادي كمك‌هاي بشردوستانه به يمن ارسال شده است.»
بعد از آنكه اعلام شد مبارزين يمني موشكي را به سمت رياض شليك كرده‌اند، عربستان سعودي و متحدانش محاصره‌اي تمام‌عيار را عليه يمن آغاز كردند كه شامل منع پرواز به فرودگاه‌ها و كناره‌گيري كشتي در بنادر اين كشور مي‌شد. اين محاصره كه كمك‌رساني بين‌المللي به مردم جنگ‌زده يمن را عملا ناممكن مي‌كرد، به اعتراض بسياري از كشورها و نهادهاي حقوق بشري منجر شد. فشارهاي زيادي به عربستان براي شكستن اين محاصره وارد شد؛ فشارهايي كه نهايتا بازگشايي بخشي از فرودگاه‌ها و بنادر يمن را نتيجه داد.
گوترش با اشاره به فجايع رخ داده در جنگ يمن گفت: « به عقيده من، اين جنگ رنج عظيمي را به مردم يمن تحميل مي‌كند و در عين حال به عربستان سعودي و امارات متحده عربي نيز آسيب مي‌رساند. به نفع همه است كه اين جنگ هرچه سريع‌تر پايان يابد.» او ادامه داد: «آنچه ما نياز داريم، يك راه‌حل سياسي است.»

«اول امريكا» به زيان امريكايي‌ها
دبيركل سازمان ملل در بخش ديگري از گفت‌وگوي خود با سي‌ان‌ان، به شعار انتخاباتي دونالد ترامپ، يعني «اول امريكا» اشاره كرد و گفت: «ايده اصلي اين شعار اين است كه بهترين مدافع منافع مردم امريكا، خود امريكاست و سازمان‌هاي بين‌المللي چندان در تامين اين منافع نقشي ندارند. اما اين ايده صحيح نيست.» او افزود: «امريكا بزرگ‌تر از آن است كه به آن به چشم يك بازيگر تنها و مستقل نگاه شود. آنچه در سطح جهان اتفاق مي‌افتد، تاثير مهمي بر آنچه در امريكا اتفاق مي‌افتد، دارد. به همين دليل بسيار مهم است كه امريكا با ذهنيتي بين‌المللي اداره شود.»
گوترش به تصميمات ترامپ براي ترك سازمان‌هاي بين‌المللي اشاره كرد و آنها را بر خلاف مصالح امريكا دانست. رييس‌جمهور ايالات متحده امريكا در نخستين سال عملكرد خود، تصميم به خروج از معاهده پاريس و سازمان يونسكو گرفته است. اقداماتي كه حداقل در مورد اول، تلاش‌شان براي افزايش قدرت اقتصادي امريكا، ولو به قيمت ضديت با منافع جهاني است. گوترش اما اين تصميمات را بر خلاف منافع ملي امريكايي‌ها دانست و گفت: «اين بسيار مهم است كه امريكا در عرصه بين‌المللي مشاركت كند. مشاركت امريكا در اقدامات زيست‌محيطي، در رفع معضل مهاجرت و در رفع بحران در كشورهايي نظير سوريه، عراق، افغانستان، سودان جنوبي يا جمهوري دموكراتيك كنگو اهميت فراوان دارد. نقش امريكا براي يافتن راه‌حل اين بحران‌ها مي‌تواند بسيار مهم باشد. نقشي كه شامل اعمال نفوذ و فشار بر بازيگران اين درگيري‌ها مي‌شود تا آنها بفهمند ضروري است كه به اين درگيري‌ها پايان دهند.»
اين ديپلمات كهنه‌كار پرتغالي ادامه داد: «نگاه منفي به سازمان‌هاي جهاني نه تنها موجب تضييع منافع امريكا مي‌شود، بلكه به از دست رفتن توانايي براي تاثيرگذاري در ثبات جهاني منجر شود. با توجه به چندگانگي و به هم پيوستگي درگيري‌هاي جهاني و در شرايطي كه اين درگيري‌ها با تروريسم بين‌المللي هم مرتبط هستند، من فكر مي‌كنم بي‌توجهي به امور جهاني بر امنيت تك تك شهروندان جهان، از جمله شهروندان امريكا تاثير منفي خواهد داشت.»
گوترش بطور تلويحي به اين مساله نيز اشاره كرد كه رويكرد جديد امريكا به از دست رفتن نفوذ اين كشور در عرصه بين‌المللي نيز منجر شده و اين كشور را در رقابت با ساير قدرت‌ها عقب خواهد انداخت. او به جاي خالي امريكا در نقش‌آفريني بين‌المللي اشاره كرد و گفت: «اگر ايالات متحده اين جاي خالي را پر نكند، فرد ديگري آن را اشغال خواهد كرد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون