• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3973 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۱ آذر

روحاني عصر امروز به تركيه مي‌رود

سران اسلامي براي «قدس»

گروه ديپلماسي| عصر امروز حسن روحاني، رييس‌جمهور اسلامي ايران تهران را به مقصد استانبول ترك مي‌كند تا در جلسه اضطراري سران كشورهاي عضو سازمان همكاري اسلامي شركت كند. اين سومين اجلاس سران كشورهاي اسلامي است كه روحاني براي شركت در آن حاضر مي‌شود. شركت روحاني در يكي از اين نشست‌ها تا اندازه‌اي جنجال‌ساز شد، چرا كه عربستان سعودي در اين نشست توانست با وجود مخالفت ايران اظهارات ضدايراني در بيانيه پاياني اجلاس بگنجاند. نخستين بار فروردين ماه سال 1395، حسن روحاني براي شركت در اجلاس سيزدهم سران كشورهاي عضو سازمان همكاري اسلامي، به استانبول رفته‌بود؛ سفري كه به دليل افزايش تنش‌ها ميان ايران و عربستان، آنچنان موفقيت‌آميز نبود و بر خلاف تمايل جمهوري اسلامي ايران، عربستان سعودي با ديكته كردن يك بيانيه ضد‌ايراني در اين اجلاس باعث شد تا ادعاهايي غيرواقعي درباره ايران و حزب‌الله لبنان در بيانيه پاياني اجلاس خوانده‌شود. حسن روحاني يك بار ديگر هم تابستان امسال، به آستانه رفت تا در كنار 24 رهبر كشورهاي ديگر عضو سازمان همكاري اسلامي، در نخستين اجلاس سران كشورهاي اسلامي در زمينه علم و فناوري شركت كند. اين جلسه روز 19 شهريور ماه سال جاري برگزار شد و موضوع كشتار مسلمانان ميانمار، يكي از موضوعاتي بود كه در مذاكرات بين سران كشورهاي اسلامي مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار گرفت.
اما اين‌بار سفر روحاني به استانبول نه با موضوع ايران، بلكه با موضوع بيانيه اخير رييس‌جمهور ايالات متحده امريكا، دونالد ترامپ، در مورد به رسميت شناختن قدس به عنوان پايتخت رژيم اشغال‌گر سرزمين‌هاي فلسطيني و انتقال سفارت امريكا به اين شهر است. بيانيه ترامپ با واكنش تند كشورهاي اسلامي مواجه شده است و شهروندان كشورهاي مختلف در كشورهاي مسلمان و برخي ديگر كشورهاي جهان در مخالفت با اين تصميم راهپيمايي‌هاي گسترده‌اي را برگزار كرده‌اند. همزمان از روز چهارشنبه كه ترامپ بيانيه خود را قرائت كرد تاكنون شهرهاي مختلف فلسطين، شاهد تظاهرات گسترده و خشم فلسطينيان از اين تصميم است.
اين دومين اجلاس فوق‌العاده سران كشورهاي اسلامي است كه در واكنش به تحولات فلسطين طي سال‌هاي اخير برگزار مي‌شود. اسفند 1394، جاكارتاي اندونزي ميزبان اجلاس فوق‌العاده سران كشورهاي اسلامي با عنوان اتحاد براي حل عادلانه، درباره مساله فلسطين و قدس شريف بود. محمدجواد ظريف، وزير امورخارجه كشورمان به نمايندگي از حسن روحاني، رييس‌جمهور در نشست جاكارتا شركت و در سخنراني خود تاكيد كرد: «جمهوري اسلامي ايران بر تحقق تعهدات خود در خصوص فلسطين تاكيد دارد و با وجود اينكه مي‌داند فشارهايي كه در دهه‌هاي اخير عليه ايران اعمال شده محصول حمايت ما از آرمان فلسطين بوده است به اين سياست ادامه خواهد داد. »
نشست اضطراري سران كشورهاي اسلامي، به پيشنهاد رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهور تركيه كه كشورش رياست دوره‌اي سازمان را در اختيار دارد برگزار مي‌شود. بلافاصله بعد از اين پيشنهاد، رجب طيب اردوغان با حسن روحاني براي شركت در اين نشست تماس گرفت. روحاني و اردوغان، مهرماه و آبان ماه سال جاري يك بار در سوچي و يك بار در تهران با يكديگر ديدار و گفت‌وگو كرده‌اند. هفته گذشته روساي جمهوري اسلامي ايران و تركيه در تماسي تلفني، قدس شريف را بخش لاينفك فلسطين دانستند و با نكوهش شديد تصميم امريكا، از همه كشورهاي اسلامي و صلح دوست جهان خواستند متحد و يكصدا در برابر اين حركت بي‌ثبات‌كننده و غيرقانوني واشنگتن، بايستند. در اين تماس تلفني گفت: «ما معتقديم در شرايط كنوني همه كشورهاي اسلامي بايد متحد و يكصدا در برابر اين تصميم نادرست، غيرقانوني، تحريك آميز و بسيار خطرناك امريكا، اقدامي جدي انجام دهند. » رييس‌جمهور با قدرداني از تماس تلفني رييس‌جمهور تركيه، تصريح كرده‌بود: «امروز يكي از اولويت‌هاي جهان اسلام، مساله فلسطين، قدس و مقابله با اقدامات نادرست رژيم صهيونيستي است. ما همه كشورهاي اسلامي و صلح دوست جهان را دعوت مي‌كنيم تا در برابر اين اقدامات غيرقانوني، ايستادگي كنند. » رجب طيب اردوغان نيز به تصميم رييس‌جمهور امريكا براي اعلام قدس به عنوان پايتخت رژيم اسراييل اشاره كرد و گفت: «اين تصميم نگران‌كننده و جسارت ترامپ، ناشي از اختلافات داخلي در جهان اسلام است و اكنون جهان اسلام بايد يكصدا وحدت خود را نشان داده و با اين حركت، مخالفت كند.» رييس‌جمهور تركيه تاكيد كرد كه اين حركت امريكا نقض حقوق بشر و همه تصميمات سازمان ملل متحد درباره قدس شريف است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون