• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3973 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۱ آذر

خواننده «غروب كوهستان» درگذشت

نيوشا مزيدآبادي

 

خبر كوتاه است: «ناهيد دايي‌جواد، خواننده موسيقي سنتي ايران در ۷۵ سالگي بر اثر تصادف درگذشت.» ناهيد دايي جواد 19 آذرماه در مسير اصفهان با اتومبيلي تصادف كرد كه راننده پس از تصادف فرار مي‌كند. الياس طغياني- شاگرد اين هنرمند- در گفت‌وگو با ايسنا مي‌گويد: «او را به بيمارستان منتقل و چند بار احيا مي‌كنند اما متاسفانه طاقت نمي‌آورد. طبق آخرين صحبت‌هايي كه با دختر دايي‌جواد داشتم زمان مراسم تدفين و ختم‌ او هنوز مشخص نيست.»
ناهيد دايي جواد 28 ارديبهشت ماه 1321 در شهر اصفهان متولد شد. او در سال 1345 از دانشكده ادبيات اصفهان در رشته زبان و ادبيات فارسي فارغ‌التحصيل شد و ضمن رفتن به دانشكده ادبيات دوره تربيت معلم هم ديد. دايي‌جواد پس از آن به استخدام وزارت آموزش‌و پرورش درآمد و در آموزشگاه‌هاي موسيقي به تدريس ‌پرداخت. او علاوه بر اين سه كنسرت در تهران و در تالارهاي وحدت، انديشه و فرهنگ با مشاركت كيان علي‌نژاد اجرا كرد و پس از آن به همراه «گروه ايراندخت» تور كنسرتي را در شرق ايالات متحده داشت.
ناهيد دايي‌جواد كه در سال‌هاي 1342-1341 دانشجو بود در كنسرت‌هايي كه در دانشكده‌شان برگزار مي‌شد، شركت مي‌كرد و بسيار مورد تشويق قرار مي‌گرفت. در يكي از اين كنسرت‌ها سيروس ساغري- نوازنده سنتور اصفهاني- صداي او را مي‌شنود و به او پيشنهاد خواندن آواز يكي از قطعاتش را مي‌دهد. اين قطعه در اداره راديو اصفهان وقت ضبط شد اما از آنجا كه خانواده دايي جواد با آواز خواندن دختر خود مخالف بودند اجازه پخش نيافت. با اين حال پدر او كه همواره در مسير هنري‌اش او را ياري مي‌كرد رضايت همه را فراهم آورد و ناهيد دايي‌جواد براي اجراي برنامه سال نو عازم تهران شد و قطعه «غروب كوهستان» را به اتفاق جهانبخش پازوكي كه ترانه‌اش را سروده بود، اجرا كرد. يك هفته بعد زنده‌ياد جواد معروفي اين قطعه را براي اركستر تنظيم كرد و با اركستر گلها در راديو ايران اجرا شد. در اين برنامه از گلها كه شصت و يكمين برنامه از گل‌هاي صحرايي بود، جليل شهناز تكنواز تار بود. غروب كوهستان هم به يكي از ترانه‌هاي جاويدان فرهنگ موسيقايي ايران تبديل شد.
ناهيد دايي جواد در گفت‌وگويي با سايت انسان‌شناسي و فرهنگ درباره اين قطعه خاطره انگيزش گفته بود: «مردم از غروب كوهستان بسيار خاطره دارند چه در داخل و چه خارج از كشور.»
ناهيد دايي جواد كه از چند سال پيش هم با بيماري سرطان دست و پنجه نرم مي‌كرد حالا ديگر نيست تا در جريان موسيقي امروز ايران نفس بكشد. جرياني كه ساليان سال است او و امثال او را به خلوت كشانده و صداي‌شان را از صحنه‌هاي عمومي اجرا حذف كرده است. از فهرست اسامي خوانندگان زن موسيقي ايراني كه آواز را به درستي دريافته و رديف موسيقي را فراگرفته‌اند تنها عده انگشت‌شماري باقي مانده است كه اگر دير بجنبيم يك‌يك، بي‌بيان روايت امروزي‌شان از موسيقي، از ميان ما مي‌روند. كاش مي‌شد دست‌كم صداي امروز اين راويان را آرشيو كرد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون