• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3976 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۲۵ آذر

رهبران 27كشور اتحاديه اروپا بر سر شروع مرحله دوم مذاكره با بريتانيا توافق كردند

آغاز مرحله سخت گذار

ميثم سليماني

 

خروج بريتانيا از اتحاديه اروپا در يك بيم و اميد كماكان دنبال مي‌شود. يك روز خبرهاي اميدوار‌كننده‌اي مي‌رسد كه طرفين مي‌توانند گامي به جلو بردارند و روزي ديگر خبر مي‌رسد كه مذاكرات به بن بست رسيده است و اين شرايط هرچند وقت يك بار ادامه پيدا مي‌كند. ژان كلود يونكر، رييس كميسيون اتحاديه اروپا روز جمعه اعلام كرد كه اين راي‌دهندگان بريتانيايي و پارلمان بريتانيا و نه بروكسل است كه بايد تصميم بگيرد روند خروج به پيش برود يا نرود. گفتني است رهبران 27 كشور اتحاديه اروپا منهاي بريتانيا روز جمعه گرد هم آمدند و با يكديگر در خصوص روند خروج بريتانيا از اتحاديه اروپا گفت‌وگو كردند كه خروجي اين نشست شروع مرحله دوم مذاكرات خروج بريتانيا از اتحاديه بود. لازم به ذكر است كه بريتانيا براي حضور در جلسه سران در روز جمعه دعوت نشد. يونكر كه پس از سخنراني در جمع رهبران اتحاديه اروپا وارد جمع خبرنگاران شد در پاسخ به سوالي در خصوص روند خروج و اينكه احتمال وجود دارد پس از شكست در روند لايحه خروج، بريتانيا مجدد در اتحاديه اروپا بماند، گفت: اين بستگي به پارلمان و مردم بريتانيا دارد. ما تصميم نمي‌گيريم كه بريتانيا چه كاري انجام مي‌دهد.
گفته مي‌شود كه دور بعدي مذاكرات ميان اتحاديه اروپا و نمايندگان بريتانيا بر آينده روابط تجاري و امنيتي ميان دو طرف تمركز خواهد داشت و به نظر مي‌رسد كه تازه نخستين قدم‌ها ميان دو طرف براي پيشرفت مذاكرات در حال برداشته شدن است. در روز پنجشنبه رهبران اتحاديه اروپا در يك شام كاري با ترزا مي‌ حضور پيدا كردند و با يكديگر در خصوص خروج بحث و گفت‌وگو كردند. يونكر به خبرنگاران گفت: برخي از ما فكر مي‌كنيم كه او (ترزا مي) تلاش‌هاي بزرگي انجام داده كه اين بايد ديده شود. گفتني است روز چهارشنبه قانونگذاران بريتانيايي اصلاحيه‌اي به لايحه خروج اضافه كردند كه بايد قبل از خروج كامل نتيجه آخرين مذاكرات را مجدد به راي‌گيري بگذارد. موضوعي كه نخستين شكست جدي ترزا مي‌در مجلس عوام بريتانيا رخ داد و با راي 309به 305شكست خورد و براي نخستين بار ترزا مي ‌از زماني‌كه نخست‌وزير شد در پارلمان مجبور به راي دادن شد تا بتواند جلوي اين مصوبه را بگيرد اما عملا نتوانست چنين كاري را انجام دهد. دليل اصلي مخالفت ترزا مي‌با اين اصلاحيه به دليل آن صورت گرفته است كه احتمالا مذاكرات مدت زيادي به طول انجامد و دو طرف به يك نتيجه نهايي براي خروج دست پيدا كنند. اما به ناگاه اگر مجلس آن را نپذيرد تمام مذاكرات بطور كامل تحت الشعاع قرار مي‌گيرد. اين اتفاق درست زماني رخ داد كه انگليس و اتحاديه اروپا توانستند در مرحله اول مذاكرات به يك توافق بر سر تعهدات مالي بريتانيا به اتحاديه اروپا دست پيدا كنند تا بتوانند گام‌هاي بعدي در مذاكرات را بردارند.  در حال حاضر رهبران اتحاديه اروپا تصريح كرده‌اند كه نخستين پيشرفت‌ها در مرحله اول مذاكرات خروج صورت گرفته كه اجازه مي‌دهد مذاكرات در مورد آينده خروج بريتانيا از اتحاديه اروپا را به جلو ببرد. هرچند سوالات در خصوص گام‌هاي اوليه مذاكرات كماكان باقي است اما به نظر مي‌رسد كه پيشنهاد مشترك كميسيون اروپا و بريتانيا با حركت كردن رو به جلوي مذاكرات مورد پذيرش قرار گرفته است. دونالد تاسك، رييس شوراي اروپا در توييتر خود نوشت: رهبران اتحاديه اروپا حركت به سمت گام دوم مذاكرات خروج را مورد پذيرش قرار دادند و به نخست وزير ترزا مي‌تبريك مي‌گويم.
در جلسه رهبران اتحاديه كه روز جمعه برگزار شد، مجموعه‌اي از دستورالعمل‌ها براي يك دوره گذار تنظيم شد و يك جدول زماني سخت نيز براي برنامه چند ماه آينده به تصويب رسيد. طبق برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده در مرحله دوم خروج مذاكرات در يك دوره گذار صورت خواهد گرفت و بريتانيا تقريبا به مدت دوسال بايد قوانين اتحاديه اروپا را اجرا كند اما در هيچ موسسه‌اي از اتحاديه اروپا حق تصميم‌گيري ندارد.
ترزا مي‌سه ماه فرصت دارد كه در دولت بريتانيا يك طرح را براي معاملات تجاري آينده با اتحاديه اروپا آماده كند و بعد از آن مذاكرات اساسي در رابطه با آينده آغاز خواهد شد. مذاكره‌كنندگان دولت بريتانيا و كميسيون اتحاديه اروپا 9ماه وقت صرف كردند تا گره يك مساله مهم را در اين مذاكرات باز كنند. حدود 2/4 ميليون بريتانيايي و اروپايي در بريتانيا و ساير نقاط اروپا زندگي مي‌كنند. خروج بريتانيا از اتحاديه اروپا مي‌تواند يك مشكل عمده را پس از خروج و جدايي ايرلند و انگليس از منطقه با مشكل اساسي مواجه كند. به نظر مي‌رسد كه ترزا مي‌در جلسه شام با رهبران اتحاديه اروپا اميدواري فراواني به آنها داده است و از طرفي مي‌اميدوار است كه بتواند دراين دوره گذار به يك توافق تجاري خوب ميان انگليس و اتحاديه اروپا تا تاريخ 29مارس 2019 دست پيدا كند. يونكر با اين وجود اگرچه از تلاش‌هاي ترزا مي ‌تا حدودي تقدير كرده است اما او تاكيد كرد كه فاز دوم مذاكرات به طور قابل توجهي سخت‌تر از دور اول است و قدم اول بسيار دشوار بود.
كريستين كرن، صدراعظم اتريش نيز در جمع خبرنگاران گفت: ما همه مان در يك قايق نشسته‌ايم و همه ما منافع مشترك داريم. البته كه ما خانم ترزا مي ‌را حمايت مي‌كنيم و به دستاوردهاي ايشان نيز احترام مي‌گذاريم. ما پيشرفت چشمگيري را ديديم كه خوب است و همه به رهبري او اعتماد دارند.
جوزف موسكات، نخست‌وزير مالت نيز پس از مذاكرات پنجشنبه شب خطاب به خبرنگاران گفت كه مذاكرات بسيار سازنده بود اما او اذعان كرد كه نگراني‌ها در مورد تحولات در لندن كماكان وجود دارد. وي در ادامه افزود: نخستين گام بزرگ واقعي اين است كه انگلستان به وضوح بيان كند كه چه چيزي را مي‌خواهد.
آنگلا مركل در يك نشست خبري گفت كه تصميم به حركت به مرحله دوم نشان‌دهنده يك پيشرفت قابل توجه است. با اين وجود صدراعظم آلمان در ادامه افزود كه مذاكرات سخت‌تر از آن چيزي خواهد بود كه تا به حال انجام داديم. وي تاكيد كرد كه خبر خوب اين است كه تاكنون تمام 27 كشور عضو تلاش‌هاي زيادي كرده‌اند تا با يكديگر متحد شوند و من بسيار نسبت به اين موضوع خوش‌بين هستم و با اين روند و با همان روحيه پيش مي‌روند. امانوئل ماكرون، رييس‌جمهوري فرانسه كه همراه با مركل در اين كنفرانس مطبوعاتي مشترك حاضر بود، گفت كه من كاملا با نظرات خانم صدراعظم موافقم. ما موفق به حفظ وحدت 27 كشور و يكپارچگي بازار مشترك مطابق با قوانين‌مان شديم و در آينده نيز ما آنچه را كه لازم است انجام دهيم را انجام خواهيم داد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون