• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3977 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۶ آذر

گفت‌وگوي «اعتماد» با مصطفي هاشمي‌طبا درباره ابهامات انتخابات كميته ملي المپيك

نمي‌دانم

مهدي روزخوش

انتخابات كميته ملي المپيك اواخر دي‌ماه برگزار خواهد شد و در آخرين جلسه هيات اجرايي 5 نفر به عنوان خبره ورزشي انتخاب شدند كه حرف‌وحديث‌هاي بسياري را به وجود آورد. با وجود اينكه سوال‌هاي بي‌شماري در مورد انتخابات كميته ملي المپيك وجود دارد اما مسوولان اين كميته ظاهرا تصميم گرفته‌اند همچنان سكوت را به شفاف‌سازي ترجيح دهند. همين ديروز ايسنا نوشته بود در آستانه انتخابات گفته شد كميته بين‌المللي المپيك نامه‌اي ارسال كرده مبني بر اينكه چرا انتخابات با اساسنامه جديد برگزار نمي‌شود اما مشخص نشد واقعا موضع كميته بين‌المللي المپيك چه بوده و كميته ملي المپيك ايران چه پاسخي براي آن نامه داشته‌اند. يكي از علامت سوالات جدي، حذف مصطفي هاشمي‌طبا بود. هاشمي طبا كه پيش از اين، رياست كميته ملي المپيك را بر عهده داشت، كه در 4 سال قبل هم نتوانست رياست كميته را بر عهده بگيرد، در اين دوره از سوي هيات اجرايي كميته ملي المپيك به عنوان فرد خبره ورزشي معرفي نشد تا نتواند در انتخابات اين كميته شركت كند. انتظار مي‌رود كميته ملي المپيك در آستانه انتخابات پاسخگوي ابهامات طرح شده باشد و با رفع برخي اشكالات، شفاف‌سازي كند تا اين انتخابات پيش رو بيشتر از اين درگير حاشيه نشود و گمانه‌زني‌ها و ابهامات درباره توافقات پشت پرده نيز يك بار براي هميشه روشن و تعيين تكليف شود. بر همين اساس گفت‌وگويي را با مصطفي هاشمي‌طبا ترتيب داديم كه در ادامه مي‌خوانيم.

 

4 سال قبل اتفاقاتي در كميته ملي المپيك رخ داد كه در نهايت شما نتوانستيد به عنوان خبره ورزشي در انتخابات كميته ملي المپيك حاضر شويد. حالا هم كه شما را جزو خبرگان ورزشي به حساب نياوردند. دليل اين موضوع را چه مي‌دانيد؟

هنوز نمي‌دانم شرايط چگونه است. در آن زمان آيين‌نامه‌اي وجود داشت كه آن زمان معاونت حقوقي رييس‌جمهور اعلام كرد اين آيين‌نامه مغاير با اساسنامه است و گفت بايد اصلاح شود اما متاسفانه آقاي دكتر گودرزي سكوت كردند. كميته ملي المپيك هم توجه نكرد تا اين آيين‌نامه اشتباه و غلط پابرجا بماند. الان هم نمي‌دانم اين آيين‌نامه اصلاح شده است يا خير. من خودم برآورد مشخصي از اين شرايط ندارم.

شما در دوره قبل به عنوان خبره ورزشي معرفي نشديد اما آقاي صالحي‌اميري در اين دوره به عنوان خبره ورزشي معرفي شدند در حالي كه سابقه ورزشي چنداني ندارند.

اين چيزي كه شما مي‌گوييد خبره ورزشي نيست بلكه خبره بازي‌هاي المپيك است. يعني اگر كسي ورزشي باشد و اطلاعات كامل نداشته باشد نمي‌تواند وارد كميته ملي المپيك شود. به هر حال تشخيص آقايان اين بود كه من خبره ورزشي نيستم اما من فكر نمي‌كنم اين تشخيص، آنچنان به واقعيت نزديك باشد.

با توجه به اينكه از سوي شهرداري اعلام شده صالحي‌اميري قرار است در سمتش در اين نهاد باقي بماند حضور او را در كميته ملي المپيك چطور مي‌بينيد؟

واقعا از اين مسائل خبر ندارم. آنقدر مقررات و قانون‌ها تغيير كرده است كه آدم نمي‌داند كدام درست و كدام غلط است. اصلا نمي‌دانيم چه كسي دو شغله است و چه كسي دو شغله نيست. تفسيرهاي مختلف و پيچيده پيرامون اين مساله اعلام شده كه باعث شده ما ندانيم دقيقا قانون چيست. يعني يك مورد براي يك نفر دو شغله به حساب مي‌آيد اما مورد بعد و فرد بعدي دو شغله نيست. واقعا نمي‌دانم داستان چيست. اما به هر حال هر كسي كه صلاحيت داشته باشد، يعني حتي اگر خود آقاي رييس‌جمهور بخواهند رييس كميته ملي المپيك شوند، خوب است اما بايد از مسير خودش وارد شوند. حالا اينكه آقاي صالحي اميري به عنوان خبره ورزشي المپيك انتخاب شده‌اند، عدم رعايت عدالت اداري بوده است و با اساسنامه مغايرت دارد.

پيش‌بيني‌تان از انتخابات پيش رو چيست؟ فكر مي‌كنيد شاهد انتخابات سالم و مناسبي باشيم؟

واقعا نمي‌دانم و نمي‌دانم چه پاسخي به اين سوال بدهم. دفعه قبل هم مسائل مختلفي رخ داد و برخي نمي‌خواستند من بيايم. اما من اهل دعوا و اينگونه مسائل نبودم و كنار رفتم. اگر فضاي خدمت باشد، مي‌آيم و كار مي‌كنم. اگر بزرگان كشور درباره اين خلاف قانون‌ها سكوت مي‌كنند، ما هم حرفي نداريم.

امكان اينكه شما وارد انتخابات شويد وجوددارد؟

ما را كه دوست ندارند و احتمالا خبره ورزشي نيستيم. اگر هم قرار باشد كسي انتخاب شود قاعدتا كساني كه شانس دارند را معرفي مي‌كنند.

فكر مي‌كنيد حضور دولت در انتخابات به چه شكل باشد؟

دولت دخالتي نمي‌كند مگر اينكه وزارت ورزش دخالت كند و بگويد فلان گزينه بهتر است. به نظر من دولت و حتي وزير ورزش حق دارد بگويد بطور مثال فلاني بايد رييس كميته ملي المپيك شود اما بهتر است اين مساله را خيلي شفاف اعلام كنند. الان آقاي سلطاني‌فر حق دارد اعلام كند كه يك نفر رييس كميته ملي المپيك شود. اما كار پنهاني كردن را واقعا دوست ندارم.

مگر نبايد انتخابات بر اساس اساسنامه جديد برگزار شود؟

اساسنامه جديد كدام است؟ اساسنامه جديد وقتي به وجود مي‌آيد كه در دولت به تصويب برسد كه دولت تا به حال تصويب نكرده است. ما نه اساسنامه جديد و نه اساسنامه قديم داريم بلكه اساسنامه موجود را در اختيار داريم كه مطابق آن بايد انتخابات برگزار شود. حتي مجلس هم مطرح كرده كه انتخابات با اساسنامه موجود برگزار شود.

شما به عنوان كانديداي رياست‌جمهوري هم حضور داشتيد و با آقاي روحاني در اين زمينه رقابت كرديد. فكر مي‌كنيد چه نمره‌اي مي‌توان به عملكرد روحاني در بخش ورزش داد؟

متاسفانه به‌خصوص در دوره گودرزي، ورزش را تاييد نمي‌كنم و نمره قبولي نمي‌دهم اما در دوره جديد رياست‌جمهوري‌شان را به طور كامل بررسي نكردم و نمي‌توانم نظر درستي بدهم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون