• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3980 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۹ آذر

همزمان با توضيحات لاريجاني و تاجگردون درباره گزارش بودجه مجلس صورت گرفت

نارضايتي از ديوان محاسبات و گزارش بودجه مجلس

عليرضا كيانپور

ماجراي حقوق نمايندگان و آنچه به عنوان «افزايش 70 درصدي ميزان دستمزد نمايندگان» اين روزها به يكي از اخبار جنجالي رسانه‌ها تبديل شده بود، در همان دقايق ابتدايي نشست علني روزگذشته مجلس، به متن مذاكرات پارلماني نيز راه يافت. ماجرا از آنجا شروع شد كه چند دقيقه پس از آغاز جلسه علني ديروز، درحالي كه نمايندگان مشغول رسيدگي به طرح اصلاح لايحه بودجه سال96 براي تخصيص اعتبار و كمك به زلزله‌زدگان بودند، نوبت به بيان تذكر نمايندگان درمورد اين دستور رسيد و ازقضا كاظم دلخوش اباتري، نماينده اصولگراي صومعه‌سرا در تذكري غيرمرتبط به اين دستوركار، به نطق روز يكشنبه محمود صادقي واكنش نشان داد؛ آنجا كه اين نماينده اصلاح‌طلب با انتقاد نسبت به عدم شفافيت بودجه مجلس، در جمله‌اي كنايه‌آميز، اين سوال را پيش كشيده بود كه نمايندگان عصاره فضائل ملت هستند يا شوراي نگهبان!؟

شاعر مجلس عليه نماينده جنجالي

دلخوش، نماينده‌اي كه طبعي شاعرانه دارد و در صحن علني مجلس نيز به شعرخواني‌هاي گاه و بيگاهش معروف است، ديروز هم انتقاداتش را با يكي از همين شعرخواني‌ها شروع كرد. اين‌بار اما ديگر خبري از شوخي و مطايبه هميشگي نبود و گويا موضوع حقوق نمايندگان، مساله‌اي نبود كه بتوان با آن شوخ‌طبعي شاعرانه از كنارش گذشت. اين نماينده اصولگرا كه به ‌نظر شديدا نسبت به طرح موضوع افزايش 70درصدي حقوق نمايندگان شاكي بود، درحالي سخنانش را با كنايه به صادقي آغاز كرد و گفت نمايندگان شهرستان، برخلاف تهراني‌ها كه ليستي راي آورده و كاري به مردم ندارند، شبانه‌روز با خلق‌الله در ارتباطند، كه اساسا اين بحث افزايش حقوق نمايندگان چندان ارتباطي به نطق صادقي نداشت. دلخوش البته در بخشي از سخنانش به مباحث مورداشاره صادقي درباره بودجه مجلس نيز پرداخت اما عمده بحثش ذيل ماجراي حقوق نمايندگان طرح شد و جالب آنكه در اين راستا، صداوسيما و مطبوعات، به ‌ويژه روزنامه «همشهري» را مورد انتقاد قرار داد كه چرا به مسائل حاشيه‌اي همچون حقوق نمايندگان ورود كرده و به‌زعم او خلاف گفته‌اند؛ تذكري گلايه‌آميز كه باوجود آنكه ارتباطي به دستوركار مجلس نداشت، با اجازه رييس مجلس مطرح شد و فراتر از آن، آقاي رييس با توضيحاتي به تفصيل به آن پاسخ داد.

تكذيب 100درصدي افزايش حقوق

علي لاريجاني در پاسخ به اين تذكر بر لزوم طرح 2 نكته تاكيد كرد و گفت: در اين روزها در رسانه‌هاي مختلف اعم از راديو و تلويزيون و روزنامه‌ها فضايي را مبني بر دلمشغولي و اضطراب ايجادكردن در مردم در مورد قيمت بنزين و يارانه‌ها مي‌بينم كه اين مساله واقعا درست نيست؛ چراكه دولت به‌تازگي پيشنهاداتي را در لايحه بودجه ارايه داده و نمايندگان مجلس قطعا موضوعات را بررسي مي‌كنند و اين‌طور نيست كه اجازه دهند هرچه در لايحه آمد، اجرايي شود. رييس مجلس گفت: نكته ديگر كه گفته شد ۷۰ درصد به حقوق نمايندگان اضافه شده، ۱۰۰ درصد كذب و خلاف اندر خلاف است. اتفاقا ما در هيات رييسه بحث كرديم كه بودجه مجلس را كاهش دهيم و دوستان در هيات رييسه نظرات بنده را مي‌دانند. ما بودجه مجلس را به‌خاطر مشكلات كشور تا حدي كه مي‌توانستيم، كاهش داديم. با اين حساب حقوق نمايندگان اضافه نشده و با همان رشدي كه به تمامي كاركنان دولت تعلق مي‌گيرد، حقوق نمايندگان نيز افزايش خواهد يافت. برادران عزيزي كه زماني پوپوليسم را تقبيح مي‌كردند، امروز خود دچار نوعي پوپوليسم نشوند. كنايه‌اي گزنده از جانب علي لاريجاني عليه اصلاح‌طلبان كه پس از سال‌ها انتقاد نسبت به رويكرد عوامفريبانه برخي مسوولين سابق حال در راس مديريت پايتخت، از تريبون روزنامه همشهري، ارگان رسانه‌اي شهرداري تهران، به موضوع افزايش حقوق 70درصدي نمايندگان ورود كرده و حال در شرايطي رييس مجلس اين ادعا را تكذيب مي‌كند كه مسعود پزشكيان، نايب‌رييس نخست مجلس لااقل تلاش براي اين افزايش حقوق را تاييد كرده و البته، به‌درستي تاكيد دارد مصوبه موردبحث هنوز به تصويب نهايي نرسيده است. رييس مجلس اما در بخش ديگري از سخنانش اعلام كرد: شنيدم اينجا گفته شد ديوان محاسبات بودجه مجلس را محاسبه كرده و رييس اين ديوان بودجه را خط مي‌زند كه اصلا صحت ندارد. ديوان محاسبات يك مرجع مستقل است و به خاطر ندارم در اين چند دوره‌اي كه در مجلس حضور دارم، يك بار به اين ديوان مطلبي گفته باشيم و اين ديوان بنابر نظر ما عمل كرده باشد. لاريجاني در بخش ديگري از سخنانش اعلام كرد: بودجه مجلس ۲ بخش دارد؛ يكي حقوق و مزاياي پرسنل است و يكي مربوط به خدماتي كه از طريق مركز پژوهش‌ها يا كتابخانه مجلس ارايه مي‌شود. برخي آقايان همچنين گفتند بودجه مجلس شفاف نيست. شفافيت به چه معنايي است. بودجه مجلس همچون ديگر نهادها نوشته شده و هركس كه بخواهد مي‌تواند آن را ملاحظه كند و اين حرف‌ها ظلم است و درست نيست.

لاريجاني مخالف افزايش حقوق بود

اين توضيحات البته پايان كار نبود و لاريجاني در ادامه از غلامرضا تاجگردون، رييس كميسيون برنامه و بودجه مجلس نيز خواست كه توضيحات خود را در اين رابطه مطرح كند. تاجگردون با گلايه از برخي نمايندگان كه بدون كسب اطلاع به اين مسائل دامن زدند، درباره بحث افزايش 70درصدي حقوق نمايندگان گفت: اشاره مي‌كنند كه در بودجه سال ۹۷ چنين كارهايي قرار است انجام شود؛ اولا چنين موضوعي نيست؛ چراكه دولت تازه بودجه سال ۹۷ را به مجلس ارايه كرده و بنده وقتي بررسي كردم، در لايحه دولت پيشنهادي براي افزايش حقوق نمايندگان موضوعي اصلا مطرح نشده كه بخواهد بررسي شود. نماينده گچساران در مجلس ادامه داد: به عنوان كسي كه حدود ۵ الي ۶ سال است در كميسيون برنامه، بودجه و محاسبات حضور دارم، هر سال از رييس مجلس و هيات رييسه درخواست داريم كه اجازه دهند حقوق نمايندگان متناسب با قانون در اختيارشان قرار گيرد و در اين مدت، شخص آقاي لاريجاني مخالف افزايش حقوق نمايندگان، متناسب با حق‌شان بوده است، چراكه حقوق دريافتي نماينده از آن چيزي كه در قانون مديريت خدمات كشوري مطرح شده، كمتر است. رييس كميسيون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: اصلا موضوع افزايش حقوق نمايندگان واقعيت ندارد كه بخواهيم آن را تكذيب يا تاييد كنيم.

علت تاخير در گزارش بودجه مجلس

اما شايد بخش يكي از مهم‌ترين سخنان تاجگردون آنجا بود كه تاكيد كرد: بودجه مجلس از ۲ قسمت عمراني و هزينه‌اي تشكيل مي‌شود كه هر ۲ توسط ديوان محاسبات بررسي مي‌شود و اتفاقا گزارش ديوان بسيار دقيق، بي‌پروا و مستقل است. تاجگردون علت تاخير در ارايه گزارش ديوان محاسبات را ادامه يافتن سال عمراني تا شهريورماه عنوان كرد و گفت: هر عزيزي بخواهد گزارش ديوان را مطالعه كند، اين گزارش در اختيارش گذاشته مي‌شود.

لاريجاني: اعمال فشار نمي‌كنيم

لاريجاني پس از اتمام سخنان تاجگردون بار ديگر نطق كرد و اين‌بار گفت: يكي از همكاران مطلبي را گفته كه چرا بودجه عمراني ساختمان‌هاي مجلس ۱۰ سال به طول انجاميده است. بايد چه كار كنيم؟ ما ۲ راه بيشتر نداريم. يكي اينكه اعمال نفوذ كنيم و بودجه مجلس را بيشتر از ديگر بخش‌ها گرفته و تخصيص دهيم و يكي اينكه بنابر روال قانوني انجام دهيم. شما در حوزه‌هاي انتخابيه ديده‌ايد كه بعضا پروژه‌هاي عمراني ۱۶ سال طول مي‌كشد؛ چراكه پروژه‌ها زياد هستند و پول اندك. پروژه‌هاي مجلس نيز متناسب با وضعيت بودجه خود مجلس به طول مي‌انجامد. ماجراي بودجه مجلس و حواشي آن، اگرچه اين روزها صرفا از چشم يك نماينده جنجالي ديده شد و حتي آن‌چنان كه دلخوش در صحن علني مجلس گفت، بعضا «بي‌تجربگي» و كم‌اطلاعي به عنوان انگيزه طرح آن عنوان شد يا آن‌طور كه علي لاريجاني در پايان سخنانش مورد تاكيد قرار داد، به‌دليل بي‌توجهي به «عدالت اخلاقي» مطرح مي‌شود اما واقعيت آن است كه اين داستان تقريبا هرساله مورد سوال يكي، دو نماينده مجلس قرار مي‌گيرد و عمدتا به پاسخي روشن هم نمي‌رسد و جالب آنكه اين سوالات به هيچ‌عنوان مختص مجلس اعتدالي دهم يا نمايندگان اصلاح‌طلبي همچون محمود صادقي نيست. تا آن‌جا كه نمايندگان مجلس اصولگراي نهم همچون مهدي كوچك‌زاده نيز بارها همين مسائل را پيش كشيده و در همين مجلس دهم نيز اصولگراياني همچون حسينعلي حاجي‌دليگاني منتقد عدم شفافيت بودجه پارلمان بوده و هستند. نماينده‌اي كه مي‌گويد حداقل در 3 سال اخير گزارشي از كميسيون برنامه و بودجه دريافت نكرده است.

حاجي‌دليگاني: مجلس بودجه عمراني ندارد

حسينعلي حاجي‌دليگاني ضمن تكذيب بخشي از سخنان تاجگردون به «اعتماد» گفت: آيين‌نامه داخلي مجلس تاكيد دارد كه گزارش كميسيون برنامه و بودجه مجلس درمورد بودجه مجلس و نحوه هزينه‌كرد آن حداكثر تا شهريورماه هر سال بايد در اختيار تمامي نمايندگان قرار گيرد. حال آنكه گزارش سال گذشته حداقل با 3 ماه تاخير تهيه و توزيع شد و مهم‌تر آنكه در زمان توزيع نيز به‌صورت محدود در اختيار تعدادي از نمايندگان قرار گرفت و همه نمايندگان مطلع نشدند. اين اتفاق امسال نيز تكرار شده است. عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس همچنين در واكنش به اظهارات رييس اين كميسيون مبني بربه تعويق افتادن سال عمراني تا شهريورماه به عنوان علت عدم ارايه گزارش مي‌گويد: اساسا بودجه مجلس بحث عمراني ندارد و پروژه‌هاي عمراني و ساخت و سازهاي مجلس به وزارت راه و شهرسازي واگذار شده است؛ بنابر اين ما در مجلس، بودجه عمراني نداريم كه بخواهيم به اين دليل معطل فرارسيدن پايان سال مالي بمانيم. حتي اگر اين ادعا را بپذيريم و شهريورماه را به عنوان پايان سال مالي قبول كنيم، اكنون آذرماه نيز به پايان رسيده و 3 ماه از آن زمان گذشته و هنوز گزارشي به نمايندگان ارايه نشده است.

حاجي‌دليگاني درپاسخ به اين سوال كه آيا تخلفي نيز در گزارش‌هاي سال‌هاي قبل به چشم خورده، گفت: واقعيت اين است كه 3 سال است كه گزارشي دريافت نكرده و اكنون نمي‌توانم به طور دقيق به تخلفات اشاره كنم اما به ياد دارم كه ايرادهايي در اين مباحث وجود داشت. اين نماينده اصولگراي مجلس كه به‌شدت نسبت به عملكرد ديوان محاسبات انتقاد دارد، مي‌گويد: متاسفانه نه رييس و نه دادستان ديوان محاسبات عملكرد درستي نداشته و ما از اين عملكرد راضي نيستيم و نمونه اين ضعف عملكرد را در گزارش ديوان درمورد حقوق‌هاي نجومي شاهد بوديم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون