• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3981 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۳۰ آذر

الزامات داخلي و خارجي براي گفت‌وگوي ملي

حسن رسولي

يكي از مهم‌ترين رموز موفقيت ما در انقلاب اسلامي، جنگ تحميلي و عبور از ساير گردنه‌هاي سخت انقلاب تاكيد بر تقويت وحدت و انسجام بوده است. امام‌(ره) جمله معروفي دارند مبني براينكه وحدت رمز پيروزي است. به نظر من اين گزاره امام كه بارها مورد تاكيد رهبري نيز قرار گرفته است، مفهومي نيست كه محدود به يك زمان و مكان خاص شود. متاسفانه بعد از حوادث ناگوار سال 88 انسجام قبلي بين نيروهاي انقلاب تا حد زيادي لطمه ديد. هرچند در شرايط فعلي نسبت به هشت سال قبل ترميم‌هايي صورت گرفته ولي به نظر من همچنان آثار و تبعات زيانبار شكاف پيش‌ آمده پس از حوادث آن انتخابات در سپهر سياسي ايران ايفاي نقش مي‌كند. در مقاطعي اين آسيب‌رساني تبلور پررنگ‌تري پيدا و در مقاطعي فروكش مي‌كند.
امروز كشور در شرايطي است كه از جهات مختلف با تهديدهاي قابل توجهي در حوزه امنيت و وحدت ملي آسيب‌پذير است؛ براي نخستين‌بار اتحاد نانوشته‌اي بين ارتجاع عرب و صهيونيست‌ها از گفتمان پنهان به ادبياتي آشكار در عرصه روابط منطقه‌اي و جهاني تبديل شده است. جمهوري اسلامي ايران بعضا به صراحت از ناحيه اين دو جريان مخرب مورد تهديد قرار مي‌گيرد. در امريكا نيز رژيمي بر سر كار است كه مواضع رييس‌جمهور آن عليه جمهوري اسلامي ايران است. تحريم‌ها و محدويت‌هاي جديد وضع و همچنان با زبان تهديد با ايران صحبت مي‌كند.
در داخل كشور نيز در حوزه‌هاي اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي با آسيب‌هاي قابل‌توجهي مواجه هستيم. مجموعه اين آسيب‌پذيري‌هاي داخلي و خارجي ايجاب مي‌كند كه در راستاي تقويت قدرت ملي حركت كنيم. يكي از مهم‌ترين پروژه‌هايي كه مي‌تواند آغاز اين حركت باشد دعوت دلسوزان هر دو جناح كشور به اتحاد، انسجام و برابري است كه به نظر من پروژه بسيار سودمندي است.
از گفت‌وگوي ملي صحبت مي‌كنم زيرا به نظر من در كشور نزاع آشكاري كه امنيت ملي را مخدوش كند، نداريم. اختلاف نظرات بين نخبگان كشور وجود دارد و اگر در سطوحي همچون مجلس گفت‌وگو شود، حل شدني است. جريانات سياسي و احزاب مي‌توانند مسير گفت‌وگو را ادامه داده و تقويت كنند. از اين طريق است كه شاهد آثار مثبت گفت‌وگو در عرصه عمومي خواهيم بود.
فعال سياسي اصلاح‌طلب و عضو شوراي شهر تهران

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون