• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3982 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۲ دي

گمانه‌زني براي حضور آشغال‌هاي دوست‌داشتني در جشنواره فجر

هر سال با نزديك شدن به زمان تحويل آثار به جشنواره فيلم فجر بحث اكران فيلم «آشغال‌هاي دوست‌داشتني» ساخته جنجالي محسن
امير يوسفي در اين جشنواره مطرح مي‌شود. به تازگي نيز خبري درباره بررسي اين فيلم توسط هيات انتخاب سي و ششمين جشنواره فيلم فجر مطرح شد. اين خبر در كنار خبرهاي ديگري مانند رونمايي از نسخه مثنوي محمد علي موحد، تحويل دو فيلم «لاتاري» و «گرگ‌بازي» به جشنواره فجر، رونمايي از جديدترين آلبوم حميد متبسم با عنوان «تار و پود»، آغاز پيش توليد سريال تازه محمدرضا هنرمند و... از جمله خبرهاي هنري در چند روز اخير است.

آشغال‌هاي دوست‌داشتني و اكران در فجر

آخرين و سومين فيلم محسن امير يوسفي يعني «آشغال‌هاي دوست‌داشتني» براي ساليان متوالي كه در جشنواره فيلم فجر شركت مي‌كرد، امسال هم فرم حضور در اين رويداد را پركرد.

اين كارگردان كه امسال متقاضي حضور در فستيوال شهر هم بود يكي از فيلمسازاني است كه ثابت كرده از اكران فيلم‌هايش نا اميد نمي‌شود و با اينكه تا به حال با درهاي بسته زيادي مواجه شده باز اميدوارانه براي نمايش فيلمش اصرار مي‌ورزد.

امير يوسفي در گفت‌وگو با «اعتماد» بيان كرد: در مهلت قانوني فرم حضور شركت در سي و ششمين جشنواره فيلم فجر را پر كردم و در مهلت قانوني مشخص شده هم فيلم داراي پروانه نمايش را به دبير خانه جشنواره تحويل دادم.

«آشغال‌هاي دوست‌داشتني» فيلمي به نويسندگي، كارگرداني و تهيه‌كنندگي محسن امير‌يوسفي محصول سال 91 است و از جمله فيلم‌هاي پرحاشيه سال‌هاي اخير سينماي ايران به حساب مي‌آيد كه نه در جشنواره فيلم فجر به نمايش در آمد و نه توانست پروانه نمايش عمومي دريافت كند. اين فيلم در كنار فيلم‌هايي چون «خانه دختر»، «عصباني نيستم »و يكي از فيلم‌هاي رفع توقيف شده امسال به حساب مي‌آيد كه پروانه نمايش را هم دريافت كرده است. امير يوسفي از جشنواره سي و دوم فيلم فجر به اين طرف متقاضي حضور در اين رويداد سينمايي بوده اما به دليل عدم پروانه نمايش نتوانسته فيلمش را در جشنواره نمايش دهد. حال بايد ببينيم اين فيلمساز مي‌تواند شاهد اكران فيلمش در سي و ششمين جشنواره فيلم فجر باشد يا خير؟

شيرين يزدان‌بخش، حبيب رضايي، هديه تهراني، نگار جواهريان، صابر ابر و شهاب حسيني در اين فيلم به ايفاي نقش مي‌پردازند.

جايگاه محمدعلي موحد در مولوي‌پژوهي بررسي مي‌شود

جايگاه محمدعلي موحد در حوزه مولوي‌پژوهي بررسي و از تصحيح «مثنوي معنوي» او رونمايي خواهد شد.

نشست هفتگي شهر كتاب در روز سه‌شنبه، پنجم دي ماه ساعت 15:30 به رونمايي از تصحيح «مثنوي معنوي» و بررسي تلاش‌هاي محمدعلي موحد در حوزه‌ شمس‌پژوهي و مولوي‌پژوهي اختصاص دارد.

اين مراسم با حضور محمدعلي موحد، نصرالله پورجوادي، مصطفي ملكيان، توفيق سبحاني و موسيقي با خوانش ابياتي از مثنوي شريف با همراهي تك‌نوازي دو‌تار و موسيقي مقامي خراسان با اجراي سعيد رضادوست، در مركز فرهنگي شهر كتاب به نشاني خيابان شهيد بهشتي، خيابان شهيد احمد‌قصير (بخارست)، نبش كوچه سوم برگزار مي‌شود.

همچنين در اين مراسم مثنوي معنوي مولانا با امضا محمدعلي موحد براي فروش به علاقه‌مندان عرضه مي‌شود. محمدعلي موحد در سه دهه‌ اخير جايگاه بسيار مهمي در شمس‌پژوهي و مولوي‌پژوهي در ايران و جهان داشته‌ است. تصحيح مقالات شمس، تك‌نگاري شمس تبريزي، خمي از شراب رباني، اسطرلاب حق، باغ سبز، قصه‌ قصه‌ها، ابتدانامه، در جست‌وجوي آينه، تماشاي خورشيد، رساله در مناقب خداوندگار از جمله آثار او درباره شمس و مولاناست. به تازگي تصحيح او از مثنوي معنوي به همت انتشارات هرمس و فرهنگستان زبان و ادب فارسي منتشر شده است. اين اثر با مقدمه‌اي مبسوط همراه است كه مصحح به ملاحظات كلي در باب تصحيح مثنوي و شيوه كار خود در تصحيح جديد مثنوي اشاره مي‌كند.

پيش‌توليد سريال محمدرضا هنرمند آغاز مي‌شود

زينب تقوايي، تهيه‌كننده سريال «الف ويژه» از پيش‌توليد اين سريال تا يك ماه آينده خبر داد. زينب تقوايي، تهيه‌كننده تلويزيون درباره سريال «الف ويژه» كه قرار است به كارگرداني محمدرضا هنرمند ساخته شود، گفت: اين سريال آخرين مراحل نگارش را سپري مي‌كند و حدود ۲۰ قسمت از فيلمنامه آن نوشته شده است. وي درباره اينكه سريال در چند قسمت به نگارش درمي‌آيد، توضيح داد: هرچقدر سريال و قصه آن كشش داشته باشد، براي آن فيلمنامه به نگارش درمي‌آيد اما احتمالا ۲۶ قسمت باشد و چند قسمت ديگر تا پايان نگارش كار باقي مانده است.

تهيه‌كننده «الف ويژه» گفت: در حال حاضر حامد افضلي در حال نگارش فيلمنامه اين سريال است و بنا داريم تا يك ماه آينده وارد پيش‌توليد سريال شويم.

محمدرضا هنرمند پس از هفت سال با «الف ويژه» كه سريالي كمدي است و براي پخش از شبكه اول سيما دوباره به تلويزيون بازمي‌گردد.

سريال‌هايي همچون «زير تيغ»، «آشپزباشي» و سري مجموعه «كاكتوس» را در تلويزيون كارگرداني كرده است. او در مجموعه تلويزيوني «الف ويژه» دوباره به كمدي بازگشته است و يك قصه خانوادگي را در بستري از طنز و روابط كميك به تصوير خواهد كشيد.

«لاتاري» به جشنواره فجر رسيد

فيلم سينمايي «لاتاري» به كارگرداني محمدحسين مهدويان، براي حضور در سي‌وششمين جشنواره فيلم فجر تحويل دفتر اين جشنواره شد.

ايلنا نوشت پس از رونمايي از عكس‌هاي حضور حميدفرخ‌نژاد در اين فيلم، نخستين عكس از نقش‌آفريني هادي حجازي‌فر در «لاتاري» هم رونمايي شد.

خبر حضور جواد عزتي، ساعد سهيلي و زيبا كرمعلي به عنوان ديگر بازيگران اصلي اين پروژه، قبلا اعلام شده بود. «لاتاري» محصول موسسه سينمايي سيماي مهر و به تهيه‌كنندگي سيد محمود رضوي است.

«گرگ بازي» تحويل جشنواره فجر شد

مراحل فني «گرگ بازي» نخستين كار بلند سينمايي عباس نظام دوست به تهيه‌كنندگي محمدعلي نجفي به پايان رسيده و فيلم تحويل دفتر جشنواره فجر شده است. صداگذاري اين فيلم توسط ايرج شهرزادي به تازگي به پايان رسيده و «گرگ بازي» تحويل دفتر جشنواره فجر شده است.

عباس نظام‌دوست پيش از اين سابقه دستياري و برنامه‌ريزي فيلم‌هايي همچون «ارغوان»، «يك دزدي عاشقانه» را در كارنامه خود دارد. او همچنين تاكنون ساخت فيلم‌هاي كوتاه «زندگي معمولي آقاي مظفري» و «اكسيدان» را برعهده داشته است.

«گرگ بازي» نخستين فيلم بلند نظام دوست داستان چند رفيق قديمي است كه شبي در خانه موروثي يك دوست جمع مي‌شوند و با ورود مهمانان تازه وارد، ماجراهاي عجيبي رخ مي‌دهد. در اين فيلم علي مصفا، هانيه توسلي، نگار جواهريان، سهيلا گلستاني، سعيد چنگيزيان، مهسا علافر، فهيمه امن‌زاده، احسان گودرزي، اميرحسين قدسي، حميد پورآذري، ژرژ پطرسي، منوچهر زنده‌دل، محمدرضا مالكي، سوده سعدايي و قاسم فرمانبردار به ايفاي نقش مي‌پردازند.

تار و پود حميد متبسم رونمايي مي‌شود

روز چهارشنبه ششم دي‌ماه در فرهنگسراي نياوران، از آخرين آلبوم حميد متبسم با عنوان «تار‌و‌پود» رونمايي مي‌شود.

«تار و پود» آخرين آلبوم حميد متبسم، نوازنده برجسته تار و سه‌تار ايراني است كه قرار است طي اين هفته با صداي «وحيد تاج» منتشر شود. قطعات اين آلبوم بر اساس اشعار خسرو و شيرين «نظامي گنجوي» است و نشر موسيقي «آواخورشيد» آن را منتشر كرده است.

در جشن رونمايي اين آلبوم كه قرار است اين هفته برگزار شود، در كنار چهره‌هاي فرهنگي و هنري، اصحاب رسانه، آهنگساز و خواننده، نوازندگان آن نيز حاضر خواهند شد و درباره روند شكل‌گيري «تار و پود» صحبت خواهند كرد.

متبسم درباره اين اثر توضيح مي‌دهد: «خلق هر اثر هنري آتش‌فشاني است كه در درون خالقش فعال مي‌شود و بارتاب حالات دروني خالق هنر است و به جز اين تعريف و هدفي ندارد. مگر اينكه آن اثر سفارشي باشد. «تار و پود» اثري عاشقانه بر اساس برداشتي آزاد از داستان خسرو و شيرين نظامي است كه فكر آهنگسازي‌اش از اواسط سال 93 با من بود، ليكن در سال 95 به سرانجام رسيد. با اينكه هشتاد بيت از اشعار نظامي بافت داستان ساخته و پرداخته اين اثر را شامل مي‌شود، «تار و پود» تفاوت‌هاي ويژه‌اي با داستان خسرو و شيرين دارد. در افسانه خسرو و شيرين رقابت، حسادت، غرور و تكبر عشق خسرو‌ و ‌شيرين را به راهي مي‌برد كه پايانش زميني است، «تار و پود» ولي با به هم رسيدن خسرو و شيرين به پايان مي‌رسد و از طرح بخش‌هاي بعدي داستان نظامي پرهيز مي‌كند، تا دامن عشق، آلوده نشود و آسماني بماند.»

مراسم رونمايي «تار و پود» به دعوت موسسه آواخورشيد، در روز ششم دي ماه ساعت 11تا 13 با حضور اهالي فرهنگ و هنر در فرهنگسراي نياوران برگزار‌مي‌شود. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون