• ۱۴۰۳ سه شنبه ۸ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3187 -
  • ۱۳۹۳ يکشنبه ۳ اسفند

خبر كوتاه

حزب اعتدال و توسعه برنامه‌اي براي انتخابات مجلس ندارد

محمد باقر نوبخت، دبيركل حزب اعتدال و توسعه با بيان اينكه حزب ما تاكنون برنامه‌اي براي انتخابات سال آينده مجلس شوراي اسلامي در نظر نگرفته، گفت: به علت مشغله فراوان فرصت براي كار انتخاباتي ندارم. نوبخت در گفت‌وگو با ايلنا، افزود: متاسفانه در يكسال و چند ماهي كه بار سنگين دولت بر دوش من و برخي از دوستان بود، فرصتي براي فعاليت‌هاي حزبي پيش نيامد. با توجه به استمرار ماموريت‌هاي برخي از اعضاي حزب اعتدال و توسعه، در دولت اميد داريم حالا كه درگير خدمت‌رساني به مردم در سنگر قوه مجريه هستيم، جوانان حزب با انديشه اعتدالي بتوانند به صورت منسجم عمل كنند و فعاليت‌ها را ادامه دهند.
سخنگوي دولت با تاكيد بر اينكه اين همايشي كه كانون جوانان تشكيل داد، در واقع يك فراخوان مجدد براي انسجام نيروهاي جوان بود و اظهار كرد: قطعا اين دوستان بعد از اين همايش براي مسائل مختلف از جمله مسائل سياسي آينده كشور برنامه‌ريزي مي‌كنند. وي با اشاره به اينكه مباحث انتخابات يكي از فعاليت‌هاي احزاب است، گفت: رويكرد حزب اعتدال و توسعه بيشتر بر اين است كه به مثابه يك آموزشگاه بتواند تجارب اعضاي شوراي مركزي را كه سال‌ها سوابق اجرايي دارند، در اختيار جوانان قرار دهد. امروز جمع‌بندي اين بود كه زمينه‌اي فراهم شود تا در دروه‌هاي مختلف اين انتقال تجربه انجام شود.
 رييس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور درباره برنامه‌ريزي اعضاي حزب اعتدال و توسعه براي آينده سياسي و همبستگي دوباره با جريان اصلاحات، گفت: اينكه در عرصه‌هاي سياسي و فعاليت‌هاي مختلف دوستان چه برنامه‌اي داشته باشند، منوط به جلسات آينده‌اي است كه جوانان برگزار مي‌كنند. جوانان خودشان مي‌دانند چه تصميمي بگيرند و چگونه برنامه‌ريزي كنند. سخنگوي دولت در پاسخ به اين سوال كه رويكرد حزب اعتدال و توسعه در خصوص فعاليت‌هاي اصولگرايان براي ايجاد خلل در همبستگي جريان اصلاحات با احزاب اعتدالي كشور گفت: اينها بحث‌هايي است كه دوستان در عرصه رسانه و مطبوعات مواضع خود را سريع‌تر بيان مي‌كنند.
(ايلنا)

 

اصولگرايي ارث پدر كسي نيست

حشمت الله فلاحت پيشه، فعال سياسي اصولگرا: دو گرايش در جريان اصولگرايان پس از انتخابات سال ۹۲ شكل گرفت؛ يكي گرايش سنتي است و ديگري گرايش نو. گرايش سنتي به دنبال جايگزين كردن افراد به جاي رهبران فقيد جريان اصولگرايي است كه اين گرايش با مشكلات جدي مواجه است زيرا افرادي كه بتوانند از جامعيت لازم براي رهبري برخوردار باشند بسيار كم هستند؛ به ويژه اكثر كساني كه اكنون مطرح هستند كساني هستند كه معمولا در رقابت‌هاي سياسي درون جريان اصولگرا يك طرف رقابت بودند و به دليل همين زمينه‌هاي رقابتي امكان جذب اجماع به عنوان رهبري را ندارند. در طرف ديگر جريان نو قرار دارد كه جريان جوان اصولگرا هستند و معتقدند بايد ساختار را جايگزين فرد كرد و بيشتر گرايش‌هاي حزبي دارند و سعي دارند ساختارهاي شبه حزبي كه خاص فضاي سياسي ايران هست را جايگزين افراد كنند تا اين ساختار‌ها تعيين‌كننده باشد.
 هر چند اين جريان با شرايط كلي جامعه مي‌خواند اما مشكلي كه دارد اين است كه حزب در ايران از پيشينه و ادبيات قوي برخوردار نيست؛ به ويژه اينكه در خود جريان اصولگرايي هم شخص محوري‌ها تا الان مانع شكل‌گيري ساختار محوري شده و اين خود يكي از مشكلاتي است كه وجود دارد و امكان شكل‌گيري احزابي كه بتوانند نقش فراگيري را در جمع كردن افراد داشته باشند، نيست. متاسفانه برخي خود را محور اصولگرايي مي‌خوانند كه ادبيات‌شان بيشتر انحصار‌گرايانه است. همگان به درستي مي‌دانند كه اصولگرايي ارث پدر كسي نيست كه هر كس با ادبيات ما همخوان نبود را بيرون كنيم. آن چيزي كه اكنون مشهود است اين است كه خواسته‌هاي وحدت در اصولگرايي پيش از مجلس دهم بيشتر از شرايط پيش از انتخابات مجلس نهم است. (نداي ايرانيان)

 

دست راست و چپ هاشمي فعال شده است

محمد جواد حق شناس، عضو شوراي مركزي حزب اعتماد ملي: حزب اعتدال و توسعه از زمان شكل‌گيري جزو حلقه احزاب متمايل به آقاي هاشمي‌رفسنجاني بود كه موسسين اين حزب هم از نزديكان ايشان محسوب مي‌شدند، چهره‌هايي چون نوبخت به عنوان چهره شاخص حزب اعتدال و توسعه در كنار چهره‌هايي چون فاطمه هاشمي از اعضاي اين حزب به شمار مي‌روند. حزب اعتدال و توسعه درواقع نيروهاي معتدل جريان راست هستند كه اگر ما بخواهيم درباره آن تحليلي داشته باشيم مي‌توان گفت همان نسبتي كه كارگزاران سازندگي با آقاي هاشمي دارند اين حزب هم همان نسبت را با آقاي هاشمي دارد.
باتوجه به شناختي كه آقاي هاشمي از فضاي سياسي كشور داشتند مي‌خواستند يك دست راست هم در جريان اصولگرا داشته باشند، به همين دليل حزب اعتدال و توسعه با محوريت چهره‌هايي كه عمدتا در مجمع تشخيص مصلحت نظام فعال بودند و با حضور خانم فاطمه هاشمي و چهره‌هاي فعال در جريان متمايل به اصولگرا مانند آقايان جلالي و قاسمي فعاليت خود را ادامه دادند كه البته از زمان احمدي‌نژاد اين دو نفر از اين حزب خارج شدند و يكي از آنها به آقاي لاريجاني پيوست و ديگري هم دركنار آقاي ولايتي به عضويت مجمع تشخيص درآمد تا در حزب اعتدال و توسعه حضور نداشته باشند.
 به نظر مي‌رسد با گذشت زمان، حزب اعتدال و توسعه تلاش كرد محوريت آقاي حسن روحاني را مورد توجه قرار دهد و عملا اين حزب به دليل سابقه حضور حسن روحاني در مجمع تشخيص مصلحت نظام و مشكل رد صلاحيت آقاي هاشمي، آقاي روحاني را به عنوان كانديداي اختصاصي خود برگزيد بنابراين باتوجه به روندي كه در دوران اصولگرايي احمدي‌نژاد حاكم بود و براي اين حزب امكان تحرك سياسي فراهم نبود طبيعتا مجبور شدند در كنار جريان اصلاح‌طلب طيفي را در قالب فعاليت‌هاي اصولگرايي تعريف كنند كه بعد از انتخابات 92 اين حزب، انتخابات 94را هدف قرار داد تا حضور پررنگي در انتخابات مجلس دهم داشته باشد. اگر بخواهيم تعريف دقيقي ازحزب اعتدال و توسعه داشته باشيم اين حزب در دولت در كنار حزب كارگزاران تعريف مي‌شود كه نشان مي‌دهد در دولت روحاني دست راست و دست چپ آقاي هاشمي‌رفسنجاني فعال شده است. (آريا)

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها