• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3984 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۴ دي

پوربخش: جادوگري، زدوبند و تخلف در ليگ آزادگان وجود دارد

ظاهرا براي بازپخش برنامه‌اي كه كريمي در آن صحبت كرده بود هم مشكلاتي به وجود آمد و برخي رسانه‌ها خبر دادند كه تماس مديران فدراسيون باعث عدم پخش مجدد برنامه شده بود.

اين طور هم نبود. علي كريمي در آن مصاحبه مباحثي مطرح كرد كه براي خيلي‌ها خوشايند نبود و انتظار نداشتند چنين مباحثي در تلويزيون مطرح شود. شخصيت كريمي به گونه‌اي است كه يا صحبت نمي‌كند يا اگر بخواهد صحبت كند حتما موضوعات جالب و تكان‌دهنده‌اي خواهد داشت. موضوعاتي كه علي كريمي مطرح كرد آغازگر جرياني بود كه هنوز هم ادامه دارد و در همان زمان هم خيلي‌ها بعد از پخش برنامه جبهه‌گيري كردند اما آن چيزي كه اهميت داشت اين بود كه مصاحبه با علي كريمي و نقدهاي مهمي كه مطرح شد آغازگر جرياني بود كه هنوز هم اين جريان ادامه دارد.

فدراسيون فوتبال بلافاصله بعد از آن برنامه بيانيه‌اي منتشر كرد و گفته مي‌شد فدراسيون سعي دارد جلوي بازپخش برنامه را بگيرد.

اين مصاحبه آغازي شد براي نقدهايي كه بعد از آن مصاحبه عده‌اي همسو با كريمي انجام دادند. من براي فدراسيون و آقاي تاج احترام قائلم اما بايد پذيرفت هر مجموعه يا بهتر است بگويم به هر مديري قطعا نقدهايي مطرح است، همان طور كه حتي بر خود من و برنامه‌ام نيز نقد وجود دارد اما نبايد از مطرح كردن آنها ناراحت شد. اينجا دوست دارند محيطي ايجاد كنند كه هيچ كس به آن نقد نداشته باشد و اجازه نمي‌دهند كسي نقدي داشته باشد اما در شبكه ورزش و با مديريت آقاي شيعه اين فضا در اختيار تهيه‌كنندگان قرار گرفته است كه در آن حرف مردم و درد ورزش را مطرح كنيم.

بين تاج و علي كريمي بعد از آن مصاحبه چالش‌هاي متعددي ايجاد شد و رييس فدراسيون انتقادهاي كريمي را برنتابيد.

اينكه علي كريمي به آقاي تاج بگويد شما چه زماني شفاف‌سازي مي‌كنيد نه توهين است و نه نقد؛ او به دنبال ايجاد سوال و شفاف‌سازي است. آقاي تاج اما بعد از آن برنامه هم در مورد صحبت‌هاي علي كريمي دلخوري داشتند و هم با ما قهر كردند.

قهر؟!

قبل از اينكه مصاحبه علي كريمي پخش شود ارتباط مناسبي با تاج داشتيم و ايشان هم لطف مي‌كردند و تماس‌هاي مارا بي‌پاسخ نمي‌گذاشتند. حتي يك هفته قبل از پخش مصاحبه ما با آقاي تاج به بهانه 5ستاره بودن فدراسيون تماس تلفني داشتيم و به او و بدنه فدراسيون تبريك گفتيم. حتي براي ما پاورپوينتي از برنامه فدراسيون ارسال كردند تا در برنامه پخش كنيم و ما هم دلايل و مسيري كه فدراسيون براي 5ستاره شدن طي كرده بود را نشان داديم و ايشان روي خط آمد، چون داشتيم از او تعريف مي‌كرديم. اين نشان مي‌دهد كه ما نه با كسي مشكلي داريم و نه به دنبال چنين مسائلي هستيم اما دقيقا بعد از مصاحبه با علي كريمي ارتباط ما با آقاي تاج قطع شد. آقاي تاج پيش از پخش آن مصاحبه با ما ارتباط نزديكي داشت و حتي گاهي اوقات در مورد موضوعات مختلف نظرخواهي مي‌كرد اما بعد از آن به يك‌باره بيانيه دادند و ديگر هيچ‌وقت به تماس‌هاي ما جواب ندادند و اصطلاحا رفتند توي قهر.

يعني آقاي تاج انتظار داشت مصاحبه‌اي كه با يكي از محبوب‌ترين بازيكنان ايران و حتي آسيا انجام شده است را پخش نكنيد يا اينكه از ابتدا سراغش نمي‌رفتيد؟

احساس مي‌كنم آدم‌هايي مانند علي كريمي كاملا خاص هستند و اي كاش مانند اين آدم‌ها زياد داشته باشيم اما متاسفانه يكسري مديران حوزه ورزش دوست ندارند در فضاي رسانه هيچ نقدي به آنها مطرح شود كه برخلاف ميل‌شان باشد يا حرفي عليه‌شان نوشته شود و آنها را زير سوال ببرد. اين هم برمي‌گردد به سبك و سياق مديريت‌هاي ما كه عموما سنتي است. مگر امروز در جامعه جهاني رييس فدراسيون جهاني فوتبال مورد نقد، پرسش و حتي بررسي قرار نمي‌گيرد؟ مگر درباره رييس كنفدراسيون فوتبال آسيا در آستانه انتخابات موضوعاتي مطرح نشد كه حتي مورد تحقيق قرار گرفت. بنابراين فكر نمي‌كنم چنين موضوعاتي دليل خوبي براي ناراحتي باشد.

آيا تا به حال تماس‌هايي از طرف باشگاه يا رابط‌هايي كه در ليگ يك فعاليت مي‌كنند هم داشته‌ايد كه به نوعي بخواهند شما را با خودشان همراه كنند؟

همان روزهايي كه تازه، كار ساخت برنامه را آغاز كرده بودم يك دوست نزديك من را دعوت كرد تا در كنار هم غذايي بخوريم و گپي بزنيم. مدتي از صحبت‌مان كه گذشت ميهمان ديگري به جمع ما اضافه شد و بعد از دقايقي آن فرد شروع به صحبت كرد و گفت: برنامه فوتبال يك مثل گنجينه‌اي براي رقابت‌هاي دسته اول است. صحبت‌ها كه بيشتر شد متوجه شدم فحواي كلام چيز ديگري است آن فرد مي‌خواهد صحبت‌هاي ديگري را مطرح كند. وقتي با سوالات من مواجه شد، گفت؛ پيشنهادي داريم كه در قبالش يك دستگاه خودروي لندكروز هم مي‌دهيم تا از تو حمايت كنيم.

منظور از حمايت چه بود؟

آن فرد گفت در قبالش هيچ چيزي نمي‌خواهيم و تنها يك خواسته داريم. آنها مي‌خواستند فردي را به من معرفي كنند كه حتي خودشان به او حقوق مي‌دهند اما اين فرد به عنوان نماينده برنامه تمامي تماس‌ها را برقرار و با مديران و مربيان و بازيكنان ارتباط بگيرد.

و در نهايت چه شد؟

در نهايت من از آن دوست گله‌مند شدم كه بدون اطلاعم چنين ملاقاتي را ترتيب داد اما براي من زنگ خطري به صدا درآمد كه اين برنامه تا چه حد مي‌تواند اهميت داشته باشد و به همين دليل در انتخاب آدم‌هايي كه كنارشان مي‌خواهم كار كنم حساسيت بيشتري به خرج دادم. تمام آنهايي كه رسما با برنامه كار مي‌كنند و نام‌شان در تيتراژ مي‌آيد تماما همكاراني هستند كه تحت تاثير چنين فضاهايي قرار نمي‌گيرند و با يكديگر همسو هستيم و به سلامت‌شان شكي نيست. اين نه نخستين پيشنهاد بود و نه آخرينش و تنها به عنوان مثال يكي از آنها را مطرح كردم. اين برنامه انحصاري در مورد ليگ دسته اول است و دقيقا مثل شمشير دولبه است و مسووليت سنگيني بر دوش‌مان قرار مي‌دهد و نبايد حتي يك قدم اشتباه برداشت.

سه اتفاق شاخصي كه در فوتبال يك مطرح شد (سربازان ميلياردي، جادوگري و زد و بندها) تا چه اندازه توسط مسوولان فدراسيون و كميته اخلاق پيگيري شد؟

در ابتدا هيچ ارتباطي وجود نداشت اما آرام آرام ارتباط برقرار شد، جلسه گذاشتند و اطلاعاتي درباره موضوعاتي كه مطرح كرديد، گرفتند اما معتقدم اين كافي نيست و نمي‌توان تمام اين اتفاقات را با چند كارمند در كميته اخلاق دنبال كرد. اين كار خيلي حساس است و بايد آن را در كميته اخلاق با جديت بيشتري دنبال كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون