• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3985 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۵ دي

همه جا صحبت از آشغال‌هاي دوست‌داشتني است

انتشار نامه‌اي از گروه سازنده فيلم «آشغال‌هاي دوست‌داشتني»، موضع‌گيري‌ پسر ناصر ملك‌مطيعي درباره ممانعت از حضور پدرش در تلويزيون، اعلام آثار راه يافته به مرحله دوم جايزه هدايت، دو اظهارنظر گوناگون درباره جشنواره فجر، برگزاري چند نمايشگاه و انتشار كتابي درباره فرهاد مهراد از جمله خبرهاي هنري در روزهاي اخير هستند.

 

فريادرسي نيست

به گزارش «اعتماد»، به نظر مي‌رسد كلاف پيچيده مشكلات فيلم‌هاي توقيفي قرار نيست به اين زودي‌ها باز شود. تقريبا 9 ماه از وعده رييس سازمان سينمايي مي‌گذرد؛ اما تعدادي از فيلم‌ها همچنان براي اكران عمومي بلاتكليف هستند و هرروز به ابعاد حاشيه‌هاي آنها اضافه مي‌شود.

اين روزها به وضوح مي‌توانيم تمام مسائل و موضوعات سينما حتي اخبار پيرامون جشنواره فيلم فجر را در يك كفه ترازو قرار دهيم و مشكلات و جنجال‌ها پيرامون فيلم‌هاي توقيفي را در كفه ديگر آن. بحث چگونگي اكران فيلم‌هاي «عصباني نيستم» و «آشغال‌هاي دوست‌داشتني» در هفته‌هاي گذشته با سروصداي زيادي همراه بوده و هر روز هم به حجم اخبار آن افزوده مي‌شود.

با تمام جنجال‌هايي كه درباره «عصباني نيستم» اتفاق افتاد، در نهايت حاشيه بر متن غلبه كرد و آنطور كه از شواهد پيداست، اكران آن تا اطلاع ثانوي لغو شده است. از سوي ديگر فيلم «آشغال‌هاي دوست‌داشتني» نه‌‌تنها خبري از زمان نمايش عمومي آن نيست، با وجود داشتن پروانه نمايش و طي كردن مراحل قانوني انگار نمي‌تواند به ماراتن جشنواره فيلم فجر برسد، آنطور كه گفته مي‌شود حتي به هيات انتخاب هم براي حضور در جشنواره فجر تحويل داده نشده است.

ديروز روابط عمومي فيلم «آشغال‌هاي دوست‌داشتني» در بيانيه‌اي تاكيد كرد: «دبير جشنواره فيلم فجر به استقلال هيات انتخاب احترام بگذارد.»

در بخش‌هايي از اين بيانيه آمده: «در حالي كه فيلم سينمايي «آشغال‌هاي دوست‌داشتني» به كارگرداني محسن اميريوسفي با در اختيار داشتن پروانه نمايش در موعد قانوني فرم شركت در سي و ششمين جشنواره فيلم فجر را پر كرده، دبيرخانه جشنواره فيلم فجر بطور غيرقانوني تا اين لحظه مانع از نمايش اين فيلم براي هيات انتخاب بخش سوداي سيمرغ شده است. در اين شرايط از دبير محترم جشنواره سي و ششم فيلم فجر دولت تدبير و اميد تقاضاي احترام به قانون و استقلال هيات انتخاب و صدور اجازه نمايش ‌و بررسي فيلم توسط اين هيات را خواستاريم و طبيعتا تصميم اين هيات محترم در مورد «آشغال‌هاي دوست‌داشتني» مورد پذيرش سازندگان فيلم خواهد بود.»

اما نكته‌اي كه در اين ميان اهميت زيادي پيدا مي‌كند سكوت خانه سينما به عنوان نهادي صنفي كه حمايت از حقوق مادي و معنوي اهالي سينما را بر عهده دارد، نسبت به اين حواشي به وجود آمده است. در دوره‌اي كه اين تشكل با چالش جدي براي چگونگي فعاليت و ادامه حيات خود مواجه شده بود، همين اهالي سينما و جوانان بودند كه كنار هم قرار گرفتند و باعث عقب‌نشيني مسوولان سينمايي دولت احمدي‌نژاد شدند.

اي كاش به اين نكته توجه داشته باشيم كه اهالي سينما در خانه سينما را نه صرفا براي برگزاري مراسم باشكوه ختم و گردهمايي‌هاي سالانه و جشن براي موفقيت‌هاي جهاني فيلم‌ها باز نكردند كه آنها حفاظت از حقوق مادي و معنوي فيلم‌هايي كه مي‌سازند را خواستار هستند. اگرچه مصطفي كيايي، عضو كانون كارگردانان در گفت‌وگويي كه با فريدون جيراني با فيلم نت نيوز داشت از دفاع كانون كارگردانان در قبال فيلم‌هاي توقيفي در جلسه با وزير ارشاد سخن گفت. او تاكيد كرد كه در اين جلسه حمايت از فيلم‌هاي توقيفي «عصباني نيستم» و «آشغال‌هاي دوست‌داشتني» و «رستاخيز» مطرح شده است اما تجربه ثابت كرده كه برگزاري چنين جلساتي گره از مشكلات لاينحل سينما باز نمي‌كند.

از سوي ديگر رييس سازمان سينمايي محمدمهدي حيدريان كه خود دستور بازبيني مجدد و نمايش تعدادي از فيلم‌هاي توقيفي را براساس خواسته وزير وقت فرهنگ و ارشاد اسلامي مطرح كرده بود، در اين شرايط ترجيح داده وارد جزييات تعويق نمايش فيلم «عصباني نيستم» نشود.

درميشيان و محسن امير يوسفي اين روزها آخرين تلاش‌هاي خود را براي نمايش و اكران فيلم‌شان مي‌كنند تا ثابت كنند ثابت‌قدم هستند و اتفاقا داشتن چنين پشتكار و اصراري دقيقا همان چيزي است كه سينماي ايران به آن نياز دارد.

 

فيلم‌هاي سينماها تازه مي‌شوند

چند فيلم جديد از روز چهارشنبه 6 دي ماه روي پرده مي‌روند.

غلامرضا فرجي، سخنگوي شوراي صنفي نمايش گفت: در جلسه روز دوشنبه 4 دي‌ماه مقرر شد از چهارشنبه ۶ دي ماه فيلم سينمايي «سد معبر» به كارگرداني محسن قرايي‌مقدم در گروه ماندانا جايگزين «ثبت با سند برابر است» به كارگرداني بهمن گودرزي و «پسرعمو، دخترعمو» ساخته روح‌انگيز شمس جايگزين «شكلاتي» به كارگرداني سهيل موفق شود.

وي به مهر گفت: فيلم سينمايي «آرمانشهر» به كارگرداني حسن ناظر در گروه آزاد و انيميشن «كليله و دمنه» به كارگرداني عليرضا توكلي صبح‌ها در گروه آزاد اكران مي‌شوند و قرارداد فيلم سينمايي «ما خيلي باحاليم» ساخته بهمن گودرزي در گروه ماندانا بعد از «سد معبر» ثبت شد.

 

موضع ناصر ملك‌مطيعي درباره تلويزيون سكوت است

پسر ناصر ملك‌مطيعي در توضيحي در پي پخش نشدن مصاحبه‌هاي پدرش از تلويزيون، تاكيد كرد كه اين هنرپيشه هيچ موضع‌گيري پس از اين رخداد نداشته است.

امير علي ملك‌مطيعي در اين يادداشت كه در اختيار ايسنا گذاشت، نوشت: «در پي پخش نشدن مصاحبه‌هاي پدر، ناصر ملك مطيعي در برنامه‌هاي (من و شما) و (دورهمي) از شبكه‌هاي شما و نسيم، حواشي متعددي شكل گرفت كه از اين طريق روشنگري خواهد شد.

نخست اينكه ناصر ملك‌مطيعي پس از پخش نشدن مصاحبه‌هايش در رسانه ملي، هيچگونه نظر، صحبت و مصاحبه‌اي در اين مورد نداشته است و موضعش سكوت است.

نكته بعد اينكه هيچ‌گونه فيلمي از پشت صحنه اين برنامه‌ها توسط ملك‌مطيعي و نزديكانش در فضاي مجازي منتشر نشده است.

 

داستان‌هاي راه‌يافته به مرحله دوم

مسابقه «هدايت»

داستان‌هاي راه‌يافته به مرحله دوم داوري مسابقه «صادق هدايت» اعلام شدند. به گفته جهانگير هدايت - دبير مسابقه - ، در دوره شانزدهم مسابقه داستان كوتاه‌نويسي صادق هدايت سال ۱۳۹۶ تعداد ۱۶۶۰ داستان به دبيرخانه رسيده كه پس از ارزشيابي نخستين، تعداد ۳۴ داستان به مرحله دوم راه يافتند.

به گزارش ايسنا او ادامه داد: اين داستان‌هاي منتخب تحت داوري مرحله دوم قرار مي‌گيرند و تعداد ۱۰ داستان به آخرين مرحله داوري راه مي‌يابند. در نهايت از ميان آنها ۴ برنده نهايي انتخاب خواهند شد و برندگان نهايي روز ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ كه يكصد و پانزدهمين سالگرد تولد صادق هدايت است اعلام خواهند شد.

 

قوه قضاييه دخالت در جشنواره فيلم فجر را تكذيب كرد

در پي انتشار اخبار برخي رسانه‌ها درباره ورود و نظارت قوه قضاييه در جشنواره فيلم فجر، دبيرخانه شوراي ارتقاي آگاهي‌هاي عمومي نسبت به رفع ابهامات و ارايه پاسخ به اين اخبار اقدام كرد.

اين دبيرخانه اعلام كرد اين معاونت به منظور پيشگيري از وقوع جرايم و آسيب‌هاي اجتماعي درحوزه توليدات سينمايي با همكاري كارگروهي متشكل از كارگردانان برجسته و تهيه‌كنندگان سينما از سال ۱۳۹۴ فيلمنامه‌هايي را كه براي مشاوره‌هاي حقوقي - قضايي به اين معاونت مراجعه مي‌كنند، با همكاري تيم كارشناسي مطالعه و بررسي مي‌كند و مشاوره‌هاي مورد نياز را ارايه مي‌دهد.

گفتني است اين داوران و اعضاي كارگروه فني معاونت اجتماعي و پيشگيري از وقوع جرم قوه قضاييه هيچ ارتباطي با كميته داوران جشنواره فيلم فجر ندارد و صرفا فيلم‌هاي راه يافته به جشنواره فيلم فجر را از نظر اثرگذاري در پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي داوري خواهند كرد.

امسال معاونت اجتماعي و پيشگيري از وقوع جرم قوه قضاييه براي نخستين‌بار با گردآوري پرونده‌هاي قضايي از سراسر كشور قصد دارد سوژه‌ها و فيلمنامه‌هاي مناسب را در اختيار تهيه‌كنندگان
قرار دهد.

 

فعاليت‌هاي هنري هرمز فرهت

بررسي مي‌شود

فعاليت‌هاي هرمز فرهت با حضور نادر مشايخي، آروين صداقت كيش، كارن كيهاني، حسين قنبري و علي عظيمي‌نژادان شنبه ۹ دي ساعت ۱۸ در فرهنگسراي ارسباران بررسي مي‌شود.

به گزارش ايلنا، هرمز فرهت متولد سال ۱۳۰۷ در تهران است. وي داراي ليسانس آهنگسازي از دانشگاه كاليفرنيا، فوق‌ليسانس آهنگسازي از دانشگاه ميلز و دكتراي آهنگسازي و اتنوموزيكولوژي از دانشگاه كاليفرنيا است. فرهت سال‌ها در دانشگاه تهران استاد موسيقي و مديرگروه موسيقي بود. وي از سال ۱۳۵۸ تاكنون در جمهوري ايرلند به سرمي‌برد و در سال‌هاي ۱۹95-۱۹۸۲ رييس دپارتمان موسيقي دانشگاه‌ ترينيتي دوبلين بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون