• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3990 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۱۱ دي

روز گذشته اسامي فيلم‌هاي بخش سوداي سيمرغ سي و ششمين جشنواره فيلم فجر اعلام شد

جشنواره‌اي با حضور جوانان خلاق در كنار حرفه‌اي‌ها

تينا جلالي

با وجود تمام حواشي كه چند روز گذشته، گريبان سي‌و ششمين جشنواره فيلم فجر را گرفته بود و حتي تا دقايق پاياني زمان اعلام فيلم‌هاي بخش مسابقه تعدادي از فيلمسازان از شركت در اين فستيوال انصراف ‌دادند؛ اما روز گذشته نشست رسانه‌اي اين رويداد بي‌تنش و در فاصله زماني كوتاه برگزار شد. شايد مهم‌ترين دليل اين آرامش به اين نكته برمي‌گشت كه مسعود نجفي، مدير روابط عمومي اين رويداد از خبرنگاران خواست تا سوالات مختص جشنواره را به نشست ديگر موكول كنند و محور اصلي سوال‌ها فيلم‌هاي جشنواره باشد.

اكران آرام آشغال‌هاي دوست‌داشتني در شرايط ديگر

از چند هفته پيش اكران فيلم «آشغال‌هاي دوست‌داشتني» با حواشي زيادي روبه‌رو شد. اصرار محسن اميريوسفي بر اكران فيلمش در جشنواره به 5 سال قبل مي‌گردد، اما انصراف ناگهاني او درست قبل از اعلام اسامي فيلم‌هاي بخش مسابقه براي همه سوال شد. سازندگان «آشغال‌هاي دوست‌داشتني» در بيانه خود اشاره كردند: «با توجه به اينكه «آشغال‌هاي دوست‌داشتني» از ابتدا بيشتر سوداي اكران داشت تا سوداي سيمرغ و با توجه به شرايط موجود، تصميم گرفتيم براي دوري از حواشي جديد، از حضور در جشنواره فيلم فجر انصراف دهيم.»

سوالي كه ابراهيم داروغه‌زاده در جايگاه دبير جشنواره آن را اين‌گونه پاسخ داد: «به درخواست آقاي امير يوسفي اين فيلم از جشنواره كنار گذاشته‌شده و قرار است در شرايطي بهتري به نمايش عمومي درآيد و همه تلاش مي‌كنيم تا در شرايط قانوني و خوب اين فيلم به اكران عمومي درآيد.»

سال گذشته «امپراتور جهنم» از حضور در جشنواره فيلم فجر انصراف داد. آخرين اثر پرويز شيخ طادي اين‌بار در ليست فيلم‌هاي جشنواره قرار دارد. وي در مورد حضور فيلم «امپراتور جهنم» گفت: «نسخه ناقص «امپراتور جهنم» سال گذشته بازبيني ‌شده بود درنتيجه مشكلي براي حضور در جشنواره امسال نداشت.»

فيلم‌هايي كه بازبيني نشدند

در اين دوره برخي فيلم‌ها از حضور در جشنواره بازماندند. اين نكته‌اي است كه هيات انتخاب پوران درخشنده، جمال ساداتيان، محمود اربابي، احمد اميني، مجيدرضا بالا، حسين كرمي و محمدهادي كريمي تلاش كردند كه فيلم‌ها را به درستي بازبيني كنند. احمد اميني به عنوان نماينده هيات انتخاب گفت: ما نپذيرفتيم كه فيلم‌ها را به‌صورت نصفه‌نيمه مورد ارزيابي قرار دهيم و براي انتخاب، بعضي فيلم‌ها را 3 يا 4 بار فيلم‌ها را ديديم.

با توجه به آماري كه داروغه‌زاده اعلام كرد بازبيني، كار دشواري بوده است: «در اين جشنواره 100 فيلم ثبت‌نام كرده بودند كه از ميان آنها 67 فيلم نسخه‌هاي كامل‌شان را به دست ما رساندند، تمام فيلم‌هايي كه فيلمبرداري و توليدشان به اتمام رسيده بود مورد قضاوت و داوري قرار گرفتند و فيلم‌هايي كه فيلمبرداري‌شان تمام نشده بود، از دور رقابت جا ماندند.»

غيبت برخي هنرمندان حرفه‌اي در جشنواره

حضور هنرمندان بنام در جشنواره اعتباري است براي آن محفل هنري. اما اين دوره برخي از اين هنرمندان عدم حضور خود را رسانه‌اي كردند. داروغه‌زاده در مورد بي‌ميلي بخشي از فيلمسازان نسبت به حضور در جشنواره فجر و نام برخي فيلمسازان همچون فرمان آرا و ژكان كه علاقه‌اي به حضور در جشنواره ملي فجر ندارند، گفت: بسياري از صاحبان فيلم‌ها با ما تماس گرفتند تا فرصت حضور در جشنواره را تمديد كنيم. به‌هرحال جشنواره، متعلق به همه سينماي ايران است و اين جشن باشكوه برگزار مي‌شود و هيچ دلزدگي در آن وجود ندارد. آقاي فرمان آرا هم در دوراني سيمرغ‌هايش را پس داد و اعتراض داشت و با اين اتفاق گفت كه مي‌خواهد در جشنواره جهاني شركت كند.

احمد اميني در اين مورد افزود: بعضي از فيلمسازان همچون آقاي ژكان فيلم‌شان توسط هيات انتخاب ديده شد اما راي نياورد.

پنج فيلم در بخش رزرو

ملاك انتخاب فيلم‌ها بخش ديگر سخنان احمد اميني بود: «ملاك انتخاب فيلم‌ها سخت است و موارد مختلفي در اين زمينه در نظر مي‌گيريم. همچنين ۵ فيلم انتخاب كرديم كه اگر فيلمي نرسيد جايگزين آن داشته. در انتخاب فيلم‌ها سعي كرديم تا جايي كه مي‌شود به‌گونه‌اي رفتار كنيم كه حقي از كسي ضايع نشود و درعين‌حال تنوع ژانر هم داشته باشيم اما اكثر فيلم‌ها با موضوع اجتماعي در جشنواره امسال حضور دارند.»

داروغه‌زاده بعد از خبرنگاران به مجلس هم توضيح داد

او كه پس از اعلام اسامي فيلم‌هاي بخش مسابقه براي شركت در جلسه‌اي به مجلس شوراي اسلامي رفت درباره اين جلسه توضيح داد: همان‌طور كه پاسخگوي اهالي رسانه هستيم، پيش از شروع جشنواره به سوالات نمايندگان كميسيون فرهنگي نيز پاسخ مي‌دهيم و صحبت‌هايي درباره فيلم‌ها و خود جشنواره مطرح خواهد شد.

ابراهيم داروغه‌زاده به سوال ايسنا مبني بر اينكه برخي فيلمسازان مطرح اثرشان به جشنواره نرسيده و آيا امكان دارد بخش خارج از مسابقه‌اي براي نمايش اين فيلم‌ها در نظر گرفته شود، گفت: احتمال چنين چيزي بعيد است چراكه معمولا فيلمسازان تمايلي به نمايش فيلم خود در بخش خارج از مسابقه ندارند اما اگر تعداد تقاضاها در اين باره زياد باشد، موضوع در شوراي سياستگذاري جشنواره بررسي مي‌شود.

آمدن داروغه‌زاده با كوچك كردن جشنواره فيلم فجر همراه شد. او بارها به اين نكته اشاره كرد و در نتيجه مجبور شد كه در اين نشست به برگزاري جشنواره در استان‌ها، نمايش فيلم‌ها، كم شدن سالن‌هاي نمايش فيلم‌ها در تهران پاسخ بدهد هرچند كه اين مورد را اينگونه توجيح كرد: «اين مساله هم به دليل تقاضاي تهيه‌كنندگان بوده و همچنين تعداد كمتر سينماهاي كه در تهران درگير جشنواره مي‌شوند تا در هنگام اكران عمومي آسيب به وضعيت اكران فيلم‌ها نرسد.»

فيلم اولي، فيلم چندمي و حرفه‌ها در كنارهم

رقابت در جشنواره فيلم فجر ميان فيلمسازاني قديمي و كهنه‌كاري همچون ابراهيم حاتمي‌كيا با فيلم «به‌وقت شام»، محمدعلي باشه‌آهنگر با «سرو زيرآب»، منيژه حكمت «جاده قديم»، خسرو معصومي «كار كثيف»، كامبوزيا پرتوي «كاميون»، احمدرضا معتمدي «سوءتفاهم» و حميد نعمت‌الله «شعله‌ور» ديده مي‌شود.

محمدحسين مهدويان كه در دو دوره گذشته جشنواره فيلم‌هايش مورد توجه قرار گرفته در اين فستيوال در كنار پيمان معادي «بمب»، بهرام توكلي «تنگه ابوغريب»، هومن سيدي «مغزهاي كوچك زنگ‌زده»، بهروز شعيبي «داركوب»، پوريا آذربايجاني «جشن دلتنگي» و روح‌الله حجازي «اتاق تاريك» فيلم‌هاي‌شان به نمايش درمي‌آيد. سهم فيلم اولي‌ها هرسال انگار از جشنواره فيلم فجر كمتر مي‌شود در سال‌هاي گذشته كه براي اين گروه بخشي مجزا طراحي‌شده بود سال گذشته فيلم اولي‌ها در بخش مسابقه رقابت كردند و امسال حضورشان به 3 فيلم «امير» نيما اقليما، «خجالت نكش» رضا مقصودي و «مصادره» مهران احمدي تقليل پيدا كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون