• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3993 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۴ دي

بودجه 97 چگونه يك ميليون شغل ايجاد مي‌كند؟

رونمايي از بسته دولت براي ايجاد اشتغال

گروه اقتصادي| سخنگوي ستاد بودجه 97 روزگذشته از بسته پيشنهادي دولت براي ايجاد بيش از يك ميليون شغل در كشور رونمايي كرد و به تشريح نقش لايحه بودجه 97 براي اجراي اين بسته پرداخت.
آنگونه كه امير باقري روز گذشته در نخستين نشست خبري خود خبر داده ميزان عرضه جديد نيروي كار در تابستان امسال نسبت به دوره مشابه سال قبل 614 هزار نفر بود در حالي كه در اين مدت براي
795 هزار نفر شغل ايجاد شده است.
سخنگوي ستاد بودجه 97 گفت: تاكنون تبصره‌هاي 4، 5، 14 و 18 كه به ترتيب به استفاده از منابع صندوق توسعه ملي، انتشار اوراق به بازار بدهي، هدفمندي يارانه‌ها و اشتغال مي‌پردازد در كميسيون تلفيق مورد بررسي قرار نگرفته‌اند.
باقري افزود: دغدغه اصلي در تبصره ١٨ مربوط به توليد اشتغال است و در حال حاضر 3 ميليون بيكار در كشور وجود دارد. سالانه 840 هزار نفر از دانشگاه‌ها فارغ‌التحصيل مي‌شوند كه از اين ميزان 600 تا
700 هزار نفر وارد بازار كار خواهند شد.
باقري با اشاره به نرخ 7/11 درصدي بيكاران در تابستان امسال گفت: ميزان عرضه جديد نيروي كار در تابستان امسال نسبت به دوره مشابه سال قبل 614 هزار نفر بود در حالي كه در اين مدت براي
795 هزار نفر شغل ايجاد شده است.
وي اظهار داشت: بنابراين 181 هزار نفر از جمعيت بيكار كم شده و نرخ بيكاري يك واحد درصد كاهش داشته است.
سخنگوي ستاد بودجه 97 با اشاره به اينكه در تبصره ١٨ لايحه بودجه ١٣٩٧، منابع حدود ١٧ هزار و ٤٠٠ ميليارد توماني براي حمايت از توليد و اشتغال پيش‌بيني شده، افزود: پيش‌بيني شده اين منابع از محل افزايش قيمت حامل‌ها يا منابع عمومي استفاده شود. وي ادامه داد: برنامه ما ايجاد يك ميليون و ٣٣ هزار شغل است كه بايد براي آن حدود ٧٥ هزار ميليارد تومان هزينه شود.
سخنگوي ستاد بودجه توضيح داد: 174 هزار ميليارد ريال از محل افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي صرف اعطاي يارانه سود تسهيلات و كمك‌هاي فني و اعتباري، 150 هزار ميليارد ريال از محل صندوق توسعه ملي، 350 هزار ميليارد ريال از منابع شبكه بانكي به منظور اعطاي تسهيلات، 60 هزار ميليارد ريال از مانده اعتبارات قانون حمايت از توسعه تامين مي‌شود.
باقري يادآوري كرد: طرح اشتغال دولت ارايه تسهيلات نيست و در نظر داريم 221 هزار نفر در سياست بازار كار با طرح كارورزي دانشگاهي مشغول شوند و اميدواريم كه 70 هزار نفر از آنها جذب بازار كار شوند.
وي با بيان اينكه در بودجه 97 در نظر داريم در حوزه كشاورزي، مسكن و حمل و نقل شهري اشتغال ايجاد كنيم، گفت كه در بخش كشاورزي 67 هزار نفر، در بخش مسكن 300 هزار نفر، بخش حمل و نقل شهري 22 هزار و 400 نفر مشغول فعاليت شوند.
باقري در رابطه با ايجاد اشتغال در بخش مسكن هم اظهار داشت: براساس پيش‌بيني‌ها مقرر شده طرح نوسازي يكصد هزار مسكن در بافت فرسوده داشته باشيم كه در اين بخش 240 هزار نفر مشغول مي‌شوند.
وي در رابطه با منابع مورد نياز بخش مسكن نيز گفت: 6 هزار و 800 ميليارد تومان براي اين بخش پيش‌بيني مي‌شود تا از محل وجوه اداره شده سهم بانك‌ها، وديعه مسكن دولت، صندوق توسعه ملي و ساير بخش‌ها تامين شود.
سخنگوي بودجه در ادامه به نوسازي ناوگان درون‌شهري و برون‌شهري براي ايجاد اشتغال اشاره كرد و افزود: براي سال آينده 15 هزار تاكسي، 2 هزار اتوبوس، 2 هزار ون و كاميونت، 20 هزار وانت و هزار واگن مترو اضافه مي‌شود كه براي 22 هزار و 400 نفر نيز شغل به همراه خواهد داشت.
او با بيان اينكه رويكرد دولت و مجلس رويكرد تعاملي است، گفت: تمامي برنامه‌هاي اشتغال تبصره 18 در تعامل با مجلس خواهد بود و همچنين فضاي نظارتي در بودجه 97 بهتر از سال‌هاي قبل است.
باقري در رابطه با افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي و مخالفت بخش توليد، گفت: اصلاح قيمت حامل‌هاي انرژي بسته به توافق مجلس و دولت و شرايط كشور خواهد داشت.
وي با بيان اينكه افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي در حوزه بخش توليد مطرح نيست، اظهار داشت: اصلاح قيمت‌هاي انرژي در حوزه توليد اثر قابل توجهي ندارد البته سرريز اصلاح حامل‌هاي انرژي وارد بخش توليد مي‌شود.
سخنگوي ستاد بودجه 97 تاكيد كرد: در نهايت اصلاح قيمت‌هاي انرژي به تعامل دولت و مجلس مربوط مي‌شود و آنچه در حال حاضر در مجلس شاهد هستيم فضاي ثبات ساز است.
باقري در ادامه به مباحث مطرح شده در مورد سهميه‌بندي بنزين اشاره و يادآور شد: در حال حاضر بحث 2 نرخي و تك نرخي بودن بنزين در مجلس شوراي اسلامي مطرح است كه هر كدام مزايا و معايب خاص خود را دارد.
وي توضيح داد: بنزين 2 نرخي علاوه بر مزيت‌ها موجب ايجاد فساد مي‌شود و در بنزين تك نرخي نيز بحث‌هاي ديگري مطرح است اما هنوز در رابطه با اين موضوع جمع‌بندي نهايي حاصل نشده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون