• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3993 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۴ دي

زيدان و مقاومت در برابر رسانه‌ها و هواداران

درهاي خروجي نزديك است؟

علي بابازاده

روي گل اول بارسلونا در ال‌كلاسيكوي اخير كه با برتري آبي‌و اناري‌ها به پايان رسيد و در زماني كه هنوز مسي در چنگال كواچيچ اسير بود و هيچ حركتي را انجام نداده بود، مقصر هافبك كروات رئال معرفي شد. درواقع متئو بازي را رها كرده بود و فقط به دنبال مهار لئو مسي بود. ستاره آرژانتيني در آن صحنه حركتي انجام نداد و اين مثلث راكيتيچ، سرجي روبرتو و سوارز بودند كه كار را تمام كردند.

كار كواچيچ اشتباه بود اما پس از مسابقه مشخص شد كه او مستقيما از زيدان چنين دستوري را گرفته و لب خواني‌هاي تصاوير تلويزيوني ثابت كرد كه زيزو اين جمله را در برابر كواچيچ به زبان آورده است: «در تمام نقاط زمين او را دنبال كن!»

باخت ۳بر صفر در سانتياگو برنابئو، باعث شد تا بسياري از هواداران و دوست‌داران رئال، درهاي خروجي سانتياگو برنابئو را به زيدان نشان بدهند و او را هو بكنند؛ زيدان با ورود خود به جمع كهكشاني‌ها انقلابي عظيم را در اين تيم برپا كرد ولي اكنون به دليل كسب نتايج ضعيف در لاليگا و نمايش‌هاي نه چندان جالب در ليگ‌قهرمانان به‌شدت تحت فشار قرار گرفته.

تمامي اين انتقادات، از طريق مختلفي به سمت مربي فرانسوي وارد مي‌شود و سوال اساسي اينجاست كه زيزو براي خروج از اين بحران، در كدام يك از سياست‌هاي خود بايد تجديدنظر بكند؟

 

هم‌وطن‌بازي

اصرار بي‌مورد زيزو براي استفاده از هم‌وطن پراشتباه خود، كريم بنزما اين روزها به دغدغه اصلي مادريدي‌ها تبديل شده؛ كريم ۵ گل را تا بدين جاي فصل وارد دروازه حريفان كرده و جالب‌تر اينكه ۶ بار توپ را به تير دروازه كوبيده است. اين آمار وحشتناك براي مهاجم نوكي كه زيزو او را بهترين مي‌خواند، باعث شده تا كارشناسان فوتبال اسپانيا دست به اعتراض بزنند و اعلام كنند كه نه تنها او براي حضور در تركيب اصلي، بلكه براي قرار گرفتن بر روي نيمكت ذخيره‌هاي رئال نيز بسيار كوچك است!

بنزما سال‌هاست از تيم ملي كشورش جا مانده و در فصل جاري نيز به اندازه‌ كافي روي اعصاب مادريدي‌ها پياده‌روي كرده است؛ با تمام اين تفاسير آقاي سرمربي هم‌چنان بر استفاده از مهاجم نوك خود اصرار دارد و حتي به پشتوانه حضور بنزما راي به فروش آلوارو موراتا داد.

آيا زيدان با اين رفتارها و تصميمات، خود و هم‌وطنش را به درهاي خروجي سانتياگو برنابئو مي‌رساند؟

 

بد باش تا بازي‌كني

بدون احتساب ال‌كلاسيكو و جام باشگاه‌هاي جهان، زيدان در ۳ بازي اخير رئال مادريد هيچگاه دست روي بازيكنان ثابت نگذاشته و بدنيست بدانيد در همين سه مسابقه، ۱۰ بازيكن را جا‌به‌جا كرده و از سيستم چرخشي غيرعقلاني استفاده كرده است؛ از نگاه كارشناسان، ايسكو، آسنسيو، لوكاس وازكز و چندين و چند بازيكن ديگر مستحق بازي‌هاي بيشتري هستند اما زيزو هنوز آنها را بازيكن فيكس نمي‌داند و فرصت كمي براي خودنمايي به اين ستاره‌هاي جوان مي‌دهد. منتقدان نيمكت نشين شدن ستاره‌هاي نام‌برده را نادرست مي‌دانند و همواره صداي اعتراض خود را به گوش مرد فرانسوي رسانده‌اند. در يكي از آخرينِ موارد، نسبت به عدم استفاده از ايسكو در جدال برابر بارسلونا انتقاد‌هايي به ميان آورده شد كه زيدان در كمال ناباوري تصميم خود را ايده‌آل خواند و گفت؛ «مي‌دانم كه رسانه‌ها مرا خواهند كوبيد چون كواچيچ را به جاي ايسكو در تركيب قراردادم اما من هرگز تغيير نمي‌كنم، من اينجا هستم تا تصميم‌گيري كنم!»

 

يك شكست، برابر با يك قهرماني

از ديد مادريدي‌ها و فلورنتينو پرز، مهم نيست كه فصل گذشته چه نتايجي رقم خورده و تمامي‌اين افتخارات متعلق به موزه و تاريخ باشگاه هستند. بوده‌اند مربياني كه هم‌چون زيدان بي‌نظير كار كرده‌اند و سرانجام تنها به دليل يك شكستِ غير قابل هضم، مهر اخراج بر پيشاني‌شان زده شده است.

اين‌اواخر رسانه‌ها فشار شديدي را به خاطر نتايج كسب شده به زيزو مي‌آورند و موفقيت‌هاي لاليگايي بارسا را به رخ او مي‌كشند؛ در ليگ قهرمانان اروپا نيز با دوم شدن در گروه، رئال انتظار بازي‌با پاري‌سن‌ژرمن را مي‌كشد و اگر در مرحله يك‌هشتم نهايي از گردونه رقابت‌ها خارج شود، دو قهرماني اخير و پياپي اين تيم نيز زير سوال مي‌رود.

بعضي اوقات در فلسفه باشگاه رئال مادريد، يك شكست در ال‌كلاسيكو، امتيازات يك قهرماني در ليگ قهرمانان را براي كادرفني از بين مي‌برد!

 

خريد‌هاي بي‌اثر

رئال در فصل نقل‌و انتقالات تابستاني بازيكن خاصي را به‌خدمت نگرفت و دو ستاره‌اي كه بابت‌شان ۴۶ميليون يورو هزينه شد چندان مثمر ثمر نبوده‌اند؛ تئو هرناندس با ۳۰ ميليون از آتلتيكو مادريد آمد و دني سبايوس‌هم با ۱۶ميليون يورو از رئال بتيس به خدمت گرفته‌شد. اولي تاكنون ۲۹۷ دقيقه در لاليگا و ۱۳۱ دقيقه در ليگ قهرمانان بازي كرده و دومي، در مجموع ۱۶۵ دقيقه در لاليگا و UCL به كار گرفته شده.

زيدان در واقع ۴۶ ميليون يورو پرداختي را به طور كل هدر داده و نتوانسته از خريد‌هاي تابستاني خود بهترين استفاده لازم را ببرد.

 

فراري از ستاره

ديلي‌استار چندي پيش گزارشي را منتشر كرد مبني بر اينكه فلورنتينو پرس رييس باشگاه رئال مادريد در تابستان قصد داشته دله الي و هري كين را از تاتنهام به مادريد بياورد اما زيدان با اين انتقال‌ها مخالفت كرده و با رييس خود هم‌عقيده نبوده است. اينگونه حواشي و ادعا‌ها مي‌تواند فشار وارده بر روي دوش زيزو را چند برابر و مساله اخراجش را جدي‌تر بكند!

به احتمال فراوان در اواخر مارس يا اوايل آوريل تكليف زيزو با رئال يكسره مي‌شود چرا كه تا آن زمان شرايط و نتايج مادريدي‌ها در ليگ‌قهرمانان و لاليگا مشخص خواهد شد.

تا آن زمان زيزو فرصت دارد نقاط ضعف ذكر شده‌ را بر طرف بكند و بسياري از تصميمات اشتباه خود را ديگر اجرايي نكند؛ بهانه‌هاي بزرگي از زيدان براي اخراج كردنش به دست فلورنتينو پرز رسيده و يقينا آقاي مديرعامل تا روز اخراج جمله « در باشگاه‌هاي بزرگ فرصت زيادي نداري» را در گوش او زمزمه خواهد كرد!

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون