اصلاح قيمت بنزين وتورم
آمارها نشان ميدهد كه هر ايراني به طور متوسط با تخصيص هر 46/2 درصد از درآمدش ميتواند يك ليتر بنزين خريداري كند كه از اين نظر ايران جزو كشورهايي است كه بضاعت مردم براي خريد بنزين كم نيست.
هر فرد در كشورهايي چون تركيه يا يونان بطور متوسط به ترتيب با تخصيص 15/5 و 3/3 از درآمدش ميتواند يك ليتر بنزين بخرد.
با در نظر گرفتن تجربههايي در گذشته مثلا در سال 93 كه قيمت بنزين با افزايش 43 درصدي از 700 به هزار تومان رسيد روند كاهشي تورم دچار اخلال نشد و اين متغير از اين سياست آنچنان متاثر نشد.
به صورت كلي بايد به اين سوال توجه كرد كه آيا هزينههايي كه به دليل غير واقعي و ارزان بودن قيمت بنزين به اقتصاد تحميل ميشود به قدري نيست كه در مقابل تاثيرات احتمالي بر تورم دست به اقدامي نزد؟
دولت ميتوانست به جاي افزايش ناگهاني قيمت بنزين اين قيمت را به صورت تدريجي اصلاح كند اما آنچه اكنون با آن مواجهيم اين است كه پيشنهاد افزايش 50 درصدي قيمت بنزين در مجلس تاييد نشد.