• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 1013 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۰ دي

گمانه‌زني‌ها درباره حضور مجري سرشناس در انتخابات 2020 افزايش يافت

كارت « اُپرا» روي ميز دموكرات‌ها

سارا معصومي

هنوز عمر حضور دونالد ترامپ، رييس‌جمهور ايالات متحده در كاخ سفيد به يك سال هم نرسيده است اما كوچك‌ترين نشانه‌اي از احتمال پيدا شدن رقيبي تمام‌عيار براي وي در سال 2020، منتقدانش را به‌شدت هيجان زده و البته اميدوار مي‌كند. چهل و پنجمين رييس‌جمهور ايالات متحده تنها كار مثبتي كه در يك سال گذشته انجام داده برهم زدن تمام نقشه‌هاي داخلي و خارجي باراك اوباما، رييس‌جمهور پيشين اين كشور بوده است. بسياري از منتقدانش از دست سياست‌هاي وي به ستوه آمده‌اند و اين در حالي است كه نرخ محبوبيت وي نيز روز به روز به گواه آمار كمتر از ديروز مي‌شود. نااميدي بين‌المللي از ترامپ و برآورده نشدن انتظارهاي داخلي از وي حتي جمهوريخواهان را هم به فكر معرفي كانديداي ديگر براي انتخابات سال 2020 انداخته است. دموكرات‌ها كه يك سال پيش در چنين روزهايي شاهد تعبير كابوس خود و راهيابي تاجر معروف به كاخ سفيد بودند عزم خود را براي معرفي چهره‌اي كه از پس ترامپ برآيد، جزم كرده‌اند. اسامي زيادي مانند جو بايدن يا برني سندرز در جبهه دموكرات‌ها به گوش مي‌رسد اما از 48 ساعت پيش اين نام اپرا وينفري، مجري سرشناس برنامه‌هاي تلويزيوني است كه به عنوان گزينه احتمالي دموكرات‌ها در 2020 در رسانه‌هاي امريكايي ديده مي‌شود. 48 ساعت پس از سخنراني قريب به 10 دقيقه‌اي پرشور اپرا وينفري، تحليل‌هاي سياسي در مقام استقبال يا رد حمايت دموكرات‌ها از وي براي تبديل شدن به رقيبي براي رييس‌جمهور مستقر منتشر شده است. رسانه امريكايي سي‌ان‌ان درباره اين مساله مي‌نويسد: 48 ساعت پس از سخنراني پرشور اپرا وينفري كه جرقه گمانه‌زني‌ها درباره تمايل او براي حضور در انتخابات 2020 را زد، استراتژيست‌هاي حزب دموكرات با اكثريت قريب به اتفاق مي‌گويند كه حضور وينفري در رقابت‌هاي رياست‌جمهوري بعدي به هيچ‌وجه خنده‌دار يا ديوانه‌كننده نيست و او مي‌تواند برنده اين ميدان باشد.
البته يك حقيقت هم وجود دارد و آن اين است كه مردم امريكا اپرا را دوست دارند اما درباره توانايي وي براي حضور در كاخ سفيد مطمئن نيستند. بسياري اين سوال را مي‌پرسند كه آيا وي مي‌تواند آن زني باشد كه سقف شيشه‌اي رييس‌جمهور شدن يك زن در ايالات متحده را مي‌شكند؟ سقفي كه هيلاري كلينتون، نامزد دموكرات‌ها در انتخابات سال گذشته ميلادي تنها موفق به ايجاد يك ترك در آن شد. سي‌ان‌ان در اين باره مي‌نويسد: براي رسيدن به پاسخي منطقي درباره رياست‌جمهوري اپرا وينفري چندسوال اساسي وجود دارد كه احتمالا بسياري مطرح خواهند كرد؛ نخست آنكه وي درباره پرونده‌هاي متفاوت داخلي و خارجي كه امريكا با آنها دست به گريبان است چه نگاهي دارد؟ آيا حاضر است محبوبيت فردي خود را فدا كند و به سوال‌هاي متفاوت درباره اينكه چگونه امپراتوري تجاري‌اش مي‌گذرد، پاسخ دهد؟
اين‌بار همه‌چيز براي اپرا وينفري كه همگان او را با عنوان يك ستاره تلويزيوني مي‌شناسند از سخنراني در جشن گلدن‌گلوب و از جمله طلايي وي درباره اينكه روز نو در افق‌هاست، آغاز شد. بسياري سخنراني وي را به سخنراني سناتور باراك اوباما در كنوانسيون ملي دموكرات‌ها در سال 2004 تشبيه كردند؛ سخنراني‌اي كه اندك اندك مسير وي براي راهيابي به كاخ سفيد را هموار كرد. در حالي كه اپرا وينفري در گذشته بارها يا با شك و ترديد بسيار زياد يا با رد هرگونه ايده تمايل براي رييس‌جمهور شدن به سوال‌هايي از اين جنس پاسخ داده است اما يكي از دوستان وي كه سال‌هاست با او در برنامه‌هاي تلويزيوني‌اش كار مي‌كند در پاسخ به سوال خبرنگار لس‌آنجلس‌تايمز درباره اينكه آيا اپرا براي رياست‌جمهوري اقدام خواهد كرد يا نه، گفت: فكر كنم قطعا اين كار را خواهد كرد. دو تن از نزديك‌ترين دوستان وينفري نيز در گفت‌وگو با سي‌ان‌ان تاكيد كرده‌اند كه اين روزها اپرا بسيار جدي درباره ايده رييس‌جمهور شدن خود فكر مي‌كند. از سوي ديگر برخي دموكرات‌ها نيز در گفت‌وگو با سي‌ان‌ان تاكيد كرده‌اند كه فكر مي‌كنند اپرا وينفري ويژگي‌هايي دارد كه مي‌تواند او را به چهره‌اي توانمند براي حضور در انتخابات 2020 تبديل كند. يكي از دموكرات‌هاي نبراسكا
در اين باره مي‌گويد: فكر مي‌كنم كه خانم‌هاي
30 تا 50 ساله به خوبي با اپرا ارتباط برقرار كنند. او نخستين چهره تلويزيوني دايمي و هميشگي در اين سال‌ها بوده كه مرتبا داستان‌هاي ما زنان را شنيده و منتقل كرده است. او با برنامه‌هاي خود همواره در اين سال‌ها مهمان خانه‌هاي ما بوده و به داستان‌هاي ما اعتبار بخشيده است.
برخي از استراتژيست‌هاي دموكرات‌ها مي‌گويند كه اپرا وينفري يكي از معدود افراد روي زمين است كه مي‌تواند در روزهاي گرم رقابت‌هاي انتخاباتي توجه رسانه ملي را از جانب ترامپ دور كند. يكي ديگر از سناتورهاي دموكرات در اين باره به سي‌ان‌ان مي‌گويد: نمي‌دانم كه آيا اپرا رييس‌جمهور خوبي خواهد بود يا نه اما قطعا از دونالد ترامپ بهتر خواهد بود. اپرا دقيقا همان چيزهايي است كه ترامپ به آنها تظاهر مي‌كند: موفق، خودساخته، بخشنده، كاريزماتيك، دوست‌داشتي و... . او كانديداي خوب و جدي خواهد بود نه به خاطر اينكه يك سلبريتي تمام عيار است بلكه به دلايلي بسيار فراتر از اين مساله. او نامزد جدي و توانمندي خواهد بود به خاطر همه آنچه كه با موفقيت انجام داده و به خاطر همه ارزش‌هايي كه براي پاسداشت آنها زحمت كشيده است.
اپرا وينفري در سال 2007 براي نخستين‌بار در طول عمرش از يك نامزد انتخابات رياست‌جمهوري به شكل قاطع حمايت كرد و اين نامزد هم كسي نبود جز: باراك اوباما. اگر اپرا وينفري، قصد ورود به معركه انتخابات را داشته باشد با سوال‌هاي پيچيده بسياري روبه رو خواهد شد: آيا راي‌دهندگان دموكرات تشنه كانديدايي هستند كه متمركز بر مسائل روز باشد يا تنها درماني بر دردهاي كشوري مي‌خواهند كه چهار سال گرفتار تصميم‌هاي شخصي و عذاب‌آور ترامپ بوده است؟ وينفري درباره اصلي‌ترين مسائل مدنظر دموكرات‌ها چه ايده‌هايي دارد و تا چه اندازه با آنها موافق است؟ او همچنين بايد با رفتارهاي بي‌تعارفي كه با نامزدها در حين رقابت‌هاي رياست‌جمهوري در رسانه‌ها مي‌شود و مي‌تواند محبوبيت آنها را زير سوال ببرد نيز كنار بيايد. در اكثر موارد نرخ محبوبيت افراد زماني كه وارد رقابت‌هاي انتخاباتي مي‌شوند كاهش چشمگيري پيدا مي‌كند و وينفري بايد ببيند كه آيا با اين مساله كنار مي‌آيد؟ وينفري نيز مانند ترامپ با سوال‌هايي درباره شغل و درآمدش روبه‌رو خواهد شد. وي بايد به سوال‌هاي بي‌شماري درباره پرداخت‌هاي مالياتي پاسخ بدهد. نانسي پلوسي كه رهبر اقليت دموكرات‌هاي مجلس نمايندگان است در پاسخ به سوال‌هاي سي‌ان‌ان از اظهارنظر صريح و مستقيم در اين باره سر باز مي‌زند و تنها به گفتن اين جملات بسنده مي‌كند كه يكي از چالش‌هاي اپرا وينفري در اين مسير رييس‌جمهور شماره
چهل و پنج است. (اشاره به دونالد ترامپ)
البته همه واكنش‌ها به حضور وينفري در انتخابات مثبت نبوده است. برخي از چهره‌هاي دموكرات‌ها مي‌گويندكه تنها زماني درباره حمايت از وينفري نظر مي‌دهند كه موضع‌گيري‌هاي وي درباره تك‌تك مسائل مهم داخلي و خارجي را بدانند. اينكه نگاه وي به طرح اصلاحي مهاجران چگونه است؟ چگونه قرار است امنيت مرزهاي ما را تامين كند؟ با چه بخش‌هايي از برنامه مالياتي ترامپ مخالف است و چه بخش‌هايي را بدون تغيير باقي خواهد گذاشت؟
اين اما و اگرها درباره رويكردهاي سياسي وينفري در حالي صورت مي‌گيرد كه وي پيش از اين گفته بود كه گرايش‌هاي حزبي ندارد و ممكن است اگر روزي فرد جمهوريخواهي را براي كشور مناسب ديد، به او راي دهد. اين مساله سوال‌هايي را درباره اينكه نگاه‌هاي محافظه‌كارانه وي تا كجا خواهد بود، ايجاد كرده است. از سوي ديگر طرفداران برني سندرز به راحتي راي به او را به فرد ديگري واگذار نمي‌كنند. آنها بارها درباره اينكه فردي ناآشنا به عالم سياست كانديدا شود، هشدار داده‌اند. رهبر يكي از اصلي‌ترين نهادهاي پزشكي حامي سندرز در اين باره مي‌گويد: ما به يك تازه وارد سياسي در انتخابات 2020 نياز نداريم. در حال حاضر يك مورد آنها در كاخ سفيد بر مسند قدرت تكيه داده است. همه اپرا وينفري را دوست دارند اما مساله اينجاست كه ما در شرايط بسيار خطرناك تاريخي قرار داريم و در اين شرايط است كه ما به يك رييس‌جمهور عاقل، آشنا به امور و عميق نيازمند هستيم.
گاردين نيز در گزارشي انتقادي از برخوردهاي هيجاني با سخنراني البته پرشور اپرا وينفري مي‌نويسد: دموكرات‌ها در جريان رقابت‌هاي انتخابات رياست‌جمهوري 2016، بر كلماتي مانند صلاحيت و توانمندي سياسي بسيار مانور مي‌دادند و اين در حالي است كه حمايت از وينفري به معناي فراموش شدن همه آن شعارها و تن دادن به هر راهي براي پيروزي در انتخابات 2020 است. پس از پيروزي دونالد ترامپ در انتخابات بسياري از طرفداران وي دايما تكرار مي‌كردند كه او حرفه‌اي‌تر و توانمندتر بود. در آن زمان حتي بسياري اعتقاد داشتند كه سابقه هيلاري كلينتون به عنوان بانوي اول در 8 سال رياست‌جمهوري بيل كلينتون و همچنين حضور در وزارت امور خارجه در دوره باراك اوباما به وي مزيت‌هايي را داده كه به عنوان نمونه برني سندرز از آنها در ميدان اجرا محروم است. اكنون يك سال پس از حضور ترامپ در قدرت، دموكرات‌ها نيز براي كنار زدن وي به فكر توسل به چهره‌اي هستند كه در يك چيز با وي وجه اشتراك دارد: ناآشنايي به عالم سياست. در حالي كه زمزمه‌هاي حضور وينفري در انتخابات 2020 هر روز پررنگ‌تر مي‌شود، هوگان گيدلي، سخنگوي كاخ سفيد روز گذشته در پاسخ به سوال خبرنگاران در اين باره گفت: ما از اين چالش استقبال خواهيم كرد چه اپرا وينفري باشد چه فرد ديگري.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون