• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 1013 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۰ دي

عليرضا محمودي ايرانمهر، نويسنده مجموعه داستان «بارون ساز»:

بعضي از مجموعه داستان‌هاي ما شبيه جزوه هستند!

ندا آل‌طيب

 

عليرضا محمودي كه بعد از پنج سال انتظار مجموعه داستان جديدش به تازگي منتشر شده است، مي‌گويد: «خيلي دلم مي‌خواست اين كتاب مجموعه داستان بزرگي باشد مانند همه جاي دنيا ولي مجموعه داستان‌هاي ما با حجم اندكي كه دارند، بيشتر شبيه جزوه هستند تا مجموعه داستان. »
اين داستان‌نويس پنج سال پيش مجموعه‌اي از داستان‌هاي خود را براي انتشار به نشر «چشمه» سپرد اما كتاب او با اصلاحيه‌هاي گوناگوني رو به‌رو شد: « اين كتاب بارها و بارها به وزارت فرهنگ و ارشاد رفت و برگشت تا نهايتا شرايط انتشار آن بعد از چند دوره اصلاحيه فراهم شد و مجوز گرفت و به چاپ رسيد. »
او در گفت‌وگو با «اعتماد» ادامه مي‌دهد: «در آن مدت يكي- دو سال كتاب را كنار گذاشتم و فكر كردم شايد از انتشار آن منصرف شوم ولي بعد پشيمان شدم.»
ايرانمهر بعد از اينكه تصميم به انتشار اين كتاب گرفت، بعضي از داستان‌هايي را كه امكان انتشارش نبود، بطور كامل كنار گذاشت: «چاره‌اي نبود. دوست نداشتم هيچ داستاني را كنار بگذارم. خيلي دلم مي‌خواست مجموعه داستان بزرگي باشد مثل همه جاي دنيا كه مجموعه داستان‌هاي بزرگي را منتشر مي‌كنند. متاسفانه در بسياري موارد مجموعه داستان‌هاي ما با حجم اندكي كه دارند، بيشتر شبيه جزوه هستند تا مجموعه داستان ولي براي اين كتابم چنين شرايطي فراهم نشد. با اين حال چندان بدك هم نيست. حالا هم نزديك 200 صفحه دارد كه مي‌شد پر و پيمان‌تر باشد ولي نشد.»
كتاب «بارون ساز» هجده داستان كوتاه دارد كه هر يك فضاي مستقل خود را دارند و عليرضا ايرانمهر برخي از داستان‌هاي اين مجموعه را در طول 10 سال گذشته نوشته‌ و بعضي ديگر از آنها را بازنويسي كرده‌ است.
او درباره كتاب بعدي‌‌اش هم توضيحات مختصري مي‌دهد: «كتاب آينده‌ام «حافظ‌خواني خصوصي» است كه كارهايش انجام شده و آخرين ويرايش‌هاي آن را انجام مي‌دهم و اين كتاب را هم براي انتشار به نشر «چشمه» خواهم سپرد. البته انتشار آن به امسال نمي‌رسد و سال آينده منتشر خواهد شد.»
نشر «چشمه» نيز در توضيحاتي درباره كتاب «بارون‌ساز» اعلام كرده است: «هجده داستانِ كتاب را مي‌توان هجده تجربه دانست در اجراي باورِ نويسنده راجع ‏به مفاهيمي چون جبر، مرگ، عشق و مهم‌تر از همه خشونت. داستان‌هايي كه نويسنده‌اش را يكي از نويسندگانِ ايده‌دارِ ادبيات داستاني ايران كرده است.»
عليرضا محمودي ايرانمهر كه علاوه بر داستان‌نويسي در زمينه فيلمنامه‌نويسي هم فعال است، پيش‌تر مجموعه داستان‌هايي همچون «ابر صورتي»، «بريم خوش‌گذروني» و داستان‌هاي «فريدون پسر فرانك» و «سفر با گردباد» را به نگارش درآورده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون