• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 1013 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۰ دي

انتقاد معاون سازمان حفاظت محيط زيست از نحوه مديريت منابع آب درياچه اروميه

انگشت اتهام به سوي وزارتخانه‌هاي نيرو و جهادكشاورزي

گروه اجتماعي| در حالي كه انتقادهاي كارشناسان از به نتيجه نرسيدن طرح احياي درياچه اروميه روز به روز افزايش مي‌يابد؛ مدير دفتر برنامه‌ريزي و تلفيق ستاد احياي درياچه اروميه وزارتخانه‌هاي نيرو و جهاد كشاورزي را در اين باره مسوول دانست. به گزارش ايسنا، مسعود تجريشي كه معاونت سازمان حفاظت محيط‌زيست را هم بر عهده دارد؛ با اشاره به وضعيت نامساعد درياچه اروميه بر اثر كم‌بارشي‌هاي ماه‌هاي گذشته نسبت به ضرورت مديريت منابع آب در حوضه آبريز درياچه اروميه تاكيد كرد و گفت: وزارت نيرو بايد در مورد نحوه تامين حق‌آبه درياچه اروميه روشنگري كند. او در عين حال از وزارت جهاد كشاورزي هم خواسته است كه درباره مديريت آب پاسخگو باشد. پيش از اين اسماعيل كهرم، كارشناس شناخته شده حوزه محيط زيست در گفت‌وگو با «اعتماد» گفته بود كه به احياي درياچه اروميه اميدي ندارد. فاطمه ظفرنژاد، پژوهشگر آب و توسعه پايدار هم در گفت‌وگو با «اعتماد» رويكرد مديريت سازه‌اي به برنامه نجات اروميه را از دلايل شكست اين طرح عنوان كرده است. با اين حال مسعود تجريشي گفته است «متاسفانه وضعيت بارش امسال در حوضه درياچه اروميه اصلا خوب نبود و در نتيجه آبي وارد درياچه نشد و در حال حاضر وضعيت مناسبي ندارد. در سال گذشته در اين برهه زماني حدود ۴۰۰ ميليون متر مكعب آب وارد درياچه اروميه شده بود اما در شرايط حاضر به دليل كم‌بارشي همه رودخانه‌هاي حوضه آبريز درياچه خشك است. » مدير دفتر برنامه‌ريزي و تلفيق ستاد احياي درياچه اروميه به صراحت گفته كه درياچه اروميه در سال آينده وضعيت خوبي نخواهد داشت.
معاون سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به اينكه مديريت منابع آب در حوضه درياچه اروميه يك امر ضروري است، گفت: ما از سوي ستاد احياي درياچه اروميه در اين زمينه به وزارت نيرو نامه‌اي فرستاده‌ايم و اين وزارتخانه بايد در مورد نحوه تامين حق‌آبه درياچه اروميه روشنگري و برنامه‌هاي خود را با توجه به خشكسالي‌هاي پيش‌رو اعلام كند.
او افزود: در حال حاضر ۵۰۰ هزار هكتار سطح زير‌كشت در حوضه درياچه اروميه وجود دارد بنابراين با توجه به سهم بالاي بخش كشاورزي در مصرف منابع آب، وزارت جهاد كشاورزي نيز بايد پاسخگو باشد و تمهيدات خود را براي مديريت آب در شرايط پيش‌رو بيان كند. ضمن اينكه بر اساس پيش‌بيني‌هاي سازمان هواشناسي در ماه جاري خبر چنداني از بارش نيست و بارش بهمن‌ماه هم در حد نرمال خواهد بود و قطعا اين ميزان بارش نمي‌تواند كم‌بارشي‌هاي فصل پاييز را جبران كند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون