• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4001 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۴ دي

جواد امام در گفت‌وگو با «اعتماد» تحليل كرد

نمايش ناكارآمدي دولت با تضعيف اصلاح‌طلبان

زهير موسوي

 

 

اصلاح‌طلبان در كوران اتفاقات اخير، جرياني بودند كه هم از سمت مخالفين داخلي و هم از سمت اپوزسيون خارج‌نشين تحت شديد‌ترين حملات قرار گرفتند. توپخانه رسانه‌اي كه با برگزاري ميزگرد‌هاي مختلف و همچنين اختصاص دادن زمان ويژه براي پرداختن به موضوع اعتراضات ايران، شديد‌ترين حملات را با ظرافت خاصي عليه اصلاح‌طلبان ترتيب مي‌دادند. جواد امام، فعال سياسي اصلاح‌طلب معتقد است جريان اصلاحات تمام تلاشش بر آن بوده است كه از دولت و اركان نظام با حفظ حقوق مسلم مردم كه حق اعتراض يكي از آنها است بتواند كشور را در آرامش قرار دهد و اين موضوع كه سبب حفظ امنيت ملي كشورمان است سبب شده است تا تندرو‌هاي داخلي و اپوزيسيون خارج‌نشين يك‌صدا و متحد به اصلاح‌طلبان حمله كنند.

 

ريشه اعتراض‌هاي اخير از كجا نشات مي‌گيرد؟

اگر به شروع اين اعتراضات كه از خراسان آغاز شد، نگاه كنيم متوجه مي‌شويم اتفاقات خاصي در مشهد افتاده است. پروژه پديده و مجموعه موسسات مالي و اعتباري كه در مشهد است، بحراني به وجود آورده‌اند كه بيش از نيمي از مشكلات كشور از آنجا نشات مي‌گيرد. از ثامن بگيريم تا فردوسي و خيلي از موسسات ديگر، مركزيت در مشهد دارند و ريشه همه اين اتفاق‌ها به دوران 8 ساله محمود احمدي‌نژاد بازمي‌گردد. اين صندوق‌ها امروز با كمبود نقدينگي روبه‌رو شده‌اند و يكي از دلايل اين كمبود، اختلاس‌هايي است كه در اين پروژه‌ها صورت گرفته است. اينها بحث‌هايي است كه كاملا به احمدي‌نژاد برمي‌گردد. اين نارضايتي‌هايي كه در مشهد وجود دارد و تحريكاتي كه از طرف جبهه پايداري و سايت منتسب به اين جريان است، جرقه نارضايتي اوليه را زد. اين جريان به دنبال اين است كه در اين پرونده‌هاي فساد فرار رو به جلو داشته باشد و به نوعي با توجه به بحث‌هاي معيشتي و اقتصادي كه دولت با آن مواجه است، اين فسادها را نيز با دولت گره بزنند در حالي كه اين فساد‌ها هيچ ارتباطي با دولت و جريان اصلاحات ندارد.

برخورد جريان اصلاح‌طلب در وقايع اخير را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟

جريان اصلاح‌طلب بسيار هوشمندانه با اين اتفاقات برخورد كرد و از منظر سياسي با اين موضوع برخورد نكرد. البته نارضايتي در جامعه وجود دارد. بايد اين نارضايتي‌ها را محترم شمرده و بايد براي مردم فرصتي فراهم كنيم كه به خواسته‌هاي آنها رسيدگي شود. جريان اصلاحات تمام تلاشش بر آن بوده است كه از دولت و اركان نظام با حفظ حقوق مسلم مردم كه حق اعتراض يكي از آنها است بتواند كشور را در آرامش قرار دهد. مادامي اين آرامش فراهم نشده و از اتفاقاتي كه در سال‌هاي اخير در كشور افتاده است، عبور نكنيم كشور نمي‌تواند به سمت جلو حركت كند. و آرامش هم نباشد علي‌القاعده مسوولان نمي‌توانند تصميمات لازم را اتخاذ كرده و راه‌حلي براي مشكلات ارايه كنند. در موضوع اقتصادي هم اگر بحث سرمايه‌گذاري را مدنظر قرار دهيم نياز به امنيت داريم. عده‌اي تلاش دارند فضارا متشنج كرده و نگذارند اين مشكلات حل شود.

دليل حمله رسانه‌هاي مخالف خارجي و تندرو‌هاي داخلي به جريان اصلاحات چيست؟

رسانه‌هاي خارجي تلاش كردند از اين اعتراضات عليه نظام استفاده كنند و در كنار اين رسانه، داخلي‌هايي كه مقصر اصلي و شروع‌كننده اين جريان بودند براي گم كردن ردپاي خود سعي داشتند به جريان اصلاحات حمله كنند. خوشبختانه هم اطلاعات شروع ماجرا و هم رفرنس‌هاي دستگاه‌هاي امنيتي كه مسوولان به آن دسترسي دارند نشان داد چه كساني اين غائله را آغاز كرده‌اند البته ادامه ماجرا آني نبود كه آنها شروع كردند و موضوع از دست آنها خارج شد. اين اتهاماتي كه تندرو‌هاي جريان اصولگرايي به اصلاح‌طلبان مي‌زنند فرار رو به جلو است. آنها مي‌خواستند خودشان را از اين معركه نجات دهند كه خوشبختانه عملكردي كه تا الان داشتند و اتفاقات 8ساله احمدي‌نژاد، موضوع موسسات مالي و اعتباري نشان داد اين جريان نمي‌تواند گذشته خود را پاك كند. موضوع موسسات مالي و اعتباري غيرمجاز كاملا مشخص است و بحثي نيست كه امروز مطرح شود. اين موضوع از سال‌ها قبل دستور كار شوراي عالي امنيت ملي قرار داشت و تمام مسوولان مربوطه نسبت به اين موضوع هوشياري لازم را دارند. ما سعي كرديم خويشتنداري كنيم و ضمن دفاع از حقوق مردم با حركت‌هايي كه فضا را متشنج مي‌كند و ساختارشكنانه است را تاييد نكنيم.

هدف رسانه‌ها از تخريب اصلاح‌طلبان چيست؟

آنها مي‌خواهند به نوعي بگويند اصلاح‌طلبان نسبت به مردم بي‌تفاوت بوده و تلاش دارند با تضعيف دولت، ناكارآمدي جريان اصلاحات را به تصوير بكشند. هدف ديگر تخريب اصلاحات انفعال مردم از مشاركت‌هاي سياسي و اجتماعي است و هدف نهايي آنها قرار دادن مردم در برابر جريان اصلاحات و دولت است. از اين جهت كه چون اصلاحات حامي دولت بوده و در انتخابات گذشته با حمايت جريان اصلاحات دولت پيروز شد. اگرچه امروز اصلاح‌طلبان نقشي در هيات دولت ندارند، اما مخالفان مي‌خواهند با اين اقدامات هزينه را براي اصلاحات بالا ببرند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون