• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4004 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۷ دي

رييس سازمان حفاظت محيط زيست:

به هر قيمتي قانون هواي پاك را اجرايي مي‌كنيم

گروه اجتماعي| در شرايطي كه بحران آلودگي هوا در تهران و شماري ديگر از كلانشهرهاي كشور به مساله‌اي جدي بدل شده، رييس سازمان حفاظت محيط زيست بر ضرورت اجراي قانون هواي پاك در كشور تاكيد كرد. به گزارش ايسنا، عيسي كلانتري ديروز در «نشست تخصصي نحوه اجرايي كردن قانون هواي پاك» كه در سازمان حفاظت محيط زيست برگزار شد؛ با اشاره به اينكه محيط زيست كشور وضعيت مناسبي از لحاظ آلودگي هوا، آلودگي آب و آلودگي خاك ندارد، گفت: دليل اصلي اين وضعيت آن است كه به جاي اينكه بيشتر با جامعه كار كنيم و مردم را آموزش بدهيم و آنان را با حقوق خود آشنا كنيم بيشتر وقت و عمر خود را به تبليغات گذرانده‌ايم؛ تبليغات كم حاصلي كه امروز دشواري‌هاي زيست محيطي بسياري را براي مردم ايران به ارمغان آورده است.

انتقاد از حمايت رانتي از توليد داخلي

كلانتري با تاكيد بر اينكه كشوري با قوانين رانتي بخواهد زندگي مردم را تنظيم كند نمي‌تواند عملكرد مناسبي داشته باشد، توضيح داد: حمايت‌هاي بي‌حد و حصر رانت‌گونه از توليد داخلي به هر قيمتي حتي به قيمت جان مردم مشكلات بسياري براي ما ايجاد كرده است. معاون رييس‌جمهور همچنين تصريح كرد: وقتي كه يك گروه اندك براي جامعه تصميم مي‌گيرند پيامد آن به هم ريختن وضع زندگي مردم است. ممكن است زياد از مردم حرف بزنيم و ادعا كنيم دنبال عملي كردن خواسته‌هاي مردم هستيم ولي وقتي رانت‌هاي اقتصادي پيش مي‌آيد مردم فراموش مي‌شوند. رييس سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به وضعيت كيفي هواي كلانشهرهاي كشور طي ماه گذشته اظهار كرد: تهران آلوده‌ترين شهر در يك ماه گذشته نبوده بلكه طي يك ماه گذشته پنج يا شش شهر ديگر از تهران آلوده‌تر بودند. آيا مي‌توان با اين شرايط و با كساني كه هواي ناسالم را ايجاد كردند، كنار آمد؟ كلانتري با بيان اينكه آلوده‌كننده‌ها از نظر اقتصادي و سياسي بسيار قوي هستند، افزود: همه چيز را نمي‌شود با هم درخواست كرد. گازوييل خارج از استاندارد، توليد خودروهاي آلاينده، ساختمان‌سازي‌هاي خارج از ظرفيت، همه اين موارد بايد متوقف شود. در شرايط كنوني شهرداري‌ها به دليل كمبود سيستم حمل و نقل عمومي وسايل آلاينده را وارد شهرها مي‌كنند. رييس سازمان حفاظت محيط زيست در ادامه اظهار كرد: واقعيت اين است كه يك خلأ قانوني و اجرايي در كشور وجود دارد. وقتي مسوولان و مديران سازمان حفاظت محيط زيست اعلام مي‌كنند كه فلان كارخانه آلوده‌كننده است اما جواب مي‌آيد كه شما مي‌خواهيد ۱۰ هزار كارگر را بيكار كنيد يا مي‌خواهيد واحد توليدي را متوقف كنيد؟

آمادگي براي رويارويي بزرگ

رييس سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به اينكه آيين‌نامه‌هاي مربوط به قانون هواي پاك بايد تا آخر سال تهيه و به تصويب هيات وزيران برسد، گفت: براي محيط زيست سالم شايد اين قوانين هم خيلي كارساز نباشد چون قوانين وضع شده حتما بايد به اجرا برسد همان طور كه قانون توزيع عادلانه آب مصوب اسفند سال ۶۱ هنوز به‌طور كامل اجرا نشده است. معاون رييس‌جمهور تاكيد كرد: برخورداري از قانون خيلي خوب است اما اجراي قانون مهم‌تر از اصل وجود قانون است. قطعا اگر آيين‌نامه‌هاي اجرايي قانون هواي پاك در دولت به تصويب برسد حتما اين قانون را اجرايي خواهيم كرد. يقين داشته باشيد قانون هواي پاك را به هر قيمتي شده اجرايي مي‌كنيم. سازمان محيط زيست به منظور اجراي قانون هواي پاك خود را براي رويارويي بزرگ آماده مي‌كند. اجراي قانون هواي پاك فرياد هر خودروساز، سنديكا، صنف و كارخانه‌اي را هم بلند كند اين قانون را اجرايي خواهيم كرد. همكاران من در سازمان محيط زيست بايد خود را براي يك رودررويي بزرگ براي اجراي قانون هواي پاك آماده كنند. رييس سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به تصويب قانون هواي پاك در مجلس شوراي اسلامي و تاييد آن در شوراي نگهبان اظهار كرد: در حال حاضر اين قانون به دولت و كليه دستگاه‌ها ابلاغ شده است و در حال حاضر موظف به اجراي اين قانون هستيم. درست است كه سازمان حفاظت محيط زيست موظف است كه مسير توسعه پايدار و بهبود وضعيت اشتغال كشور را فراهم كند اما در عين حال وظيفه دارد كه هواي پاك و آب پاك براي مردم به ارمغان آورد.

باج سياسي ممنوع

كلانتري با اشاره به تفويض اختيار به مديران كل استاني اظهار كرد: مديران كل استاني مديران كل محيط زيست استان‌ها نيازي به اجازه گرفتن از مركز ندارند. مگر در مواردي كه قانون تصريح كرده است. مديران كل استان‌ها بايد در چهارچوب قانون تنظيم شده عمل كنند. به‌طور قطع در صورت اجراي قانون هواي پاك در استان‌ها اولين گروه كه به مديران كل محيط زيست اعتراض مي‌كنند استانداري‌ها سپس نمايندگان مجلس و بعد از آن فرمانداري‌ها هستند. مديران كل محيط زيست بايد در برابر اين گروه‌ها محكم بايستند. نبايد در اجراي قانون از هيچ كسي بترسند و نبايد به هيچ كس باج سياسي و مالي بدهند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون