دبير انجمن خودروسازان:
با توان داخل ميتوانيم وعده نوسازي خودروها را اجرا كنيم
احمد نعمتبخش، دبير انجمن خودروسازان با اشاره به عملياتي بودن وعده نوسازي خودروهاي فرسوده از سوي رييسجمهور ميگويد: «در حال حاضر در كشور توان ساخت سالانه 10هزار خودروي سنگين اعم از اتوبوس و كاميون را داريم حال اينكه در كشور 70 هزار اتوبوس و كاميون فرسوده وجود دارد كه با اين روال توليد امكان نوسازي آنها وجود دارد.»
وي با اشاره به اينكه البته همچنان در بحث استانداردهاي يورويي سوخت كاميونها مشكل داريم، ادامه ميدهد: «در حال حاضر توليدات داخلي توان پاس كردن استانداردهاي يورو 4 و 5 را دارند اما استانداردهاي گازوييل به اين حد نرسيده است. در حال حاضر كاميونهاي ديزلي قديمي در هر 100 كيليومتر 60 ليتر سوخت مصرف ميكنند اين در حالي است كه كاميونهاي جديد تنها 30 ليتر مصرف سوخت دارند و اين يعني آلايندگي كمتر با استفاده از خودروهاي بهروز.»
دبير انجمن خودروسازان ميافزايد: «اين روال در بخش سواريها هم وجود دارد و خودروهاي سواري كاربراتوري فرسوده 60 برابرخودروهاي يورو 4 آلاينده ايجاد ميكنند. روالي كه در تمام دنيا با كمك به خروج خودروهاي فرسوده به سمت كاهش آلايندهها و صرفهجويي مصرف سوخت هدايت ميشود.»
نعمتبخش در پاسخ به اين سوال كه دولت از چه طريقي ميخواهد منابع لازم براي اجراي اين وعده را تامين كند؟ نيز ميگويد: «همانطور كه رييسجمهور نيز در سخنرانيشان اشاره كردند منابع لازم براي نوسازي خودروهاي سنگين فرسوده از محل صرفهجويي سوخت همين خودروها تامين خواهد شد؛ امري كه مسبوق به سابقه است و در سالهاي گذشته قرار بود وزارت نفت از محل تبصره «ق» منابع لازم براي نوسازي خودروهاي فرسوده را تامين كند، هرچند كه وزارت نفت عدم اجرا به اين تعهد را نبود پيمايش سوخت عنوان ميكرد اما با روالي كه طي سالهاي گذشته اجرايي شده است امكان پيمايش خودروهاي سنكين فراهم شده و كافي است كه منابع مالي از اين تبصره از سوي وزارت نفت تامين شود ميتوان به اجرايي شدن بيشتر اين وعده اميدوار بود.»
وي همچنين به منابع حاصل از افزايش تعرفه واردات خودرو اشاره و تاكيد ميكند: «دولت ميتواند از محل افزايش درآمد دولت از واردات خود تسهيلاتي را در اختيار سيستم بانكي قرار دهد تا با نرخ سودي كمتر از سود متعارف بانكي براي نوسازي خودروهاي فرسوده در اختيار متقاضيان آن قرار دهد.»