حفظ شخصيت نظام مهندسي
در زمان خود مورد انتقادهاي فراوان واقع شد، ارايه خدمات مهندسي در قالب فعاليت مهندسان مشاور مدنظر بود. بنابراين بايد ديد آيا ظرفيتهاي مهندسان مشاور هم در ابلاغيه جديد مدنظر است يا خير چراكه در آييننامه جديد كنترل ساختمان ابتدا موضوع ارجاع نظارت حذف شد و پس از آن مهندسان مشاور جايگزين طراحان و ناظران شده و حتي به جاي مجريان ذيصلاح، شركتهاي پيمانكاري مدنظر قرار گرفتند. بنابراين اگر از ميزان ساختوساز سهمي باقي بماند بسيار ناچيز خواهد بود كه پاسخگوي خيل عظيم مهندسان جوان و بيكاري كه مدنظر وزير محترم راه و شهرسازي است نخواهد بود. بنابراين لازم است كه فكري نيز براي محدود كردن ظرفيت شركتهاي مشاور شود كه در غير اين صورت همچنان وضع به همين گونه است. از سويي ديگر نيز بايد يادآور شد سازمانهاي نظام مهندسي ساختمان، طي دو دهه به تدريج جايگاه شايستهاي را در دفاع از حقوق بهرهبرداران ساختمان كسب كردهاند. نبايد فراموش كرد كه اين سازمانها همواره در جلوگيري از ساختوسازهاي غيراصولي پيشگام بوده و همچنين بر اساس ماده 2 قانون نظام مهندسي و كنترل ساختمان، كه بر ترويج اصول معماري و شهرسازي و رشد آگاهي عمومي نسبت به آن و بالا بردن كيفيت خدمات مهندسي و نظارت بر حسن اجراي خدمات، الزام به رعايت مقررات ملي ساختمان و افزايش بهرهوري، حمايت از مردم به عنوان بهرهبرداران از ساختمانها و فضاهاي شهري و ابنيه و مستحدثات عمومي و همچنين رشد و اعتلاي مهندسي در كشور به صورت آشكار تاكيد شده است، همواره فعال بودهاند. همچنين بر اساس ماده 73 آييننامه اجرايي كنترل ساختمان، همكاري با مراجع مسوول در خصوص كنترل ساختمان از قبيل اجراي دقيق و صحيح مقررات ملي ساختمان توسط اعضاي نظام مهندسي ساختمان از وظايف هياتمديره سازمانها ذكر شده است. بنابراين لازم است جايگاه سازمانهاي نظام مهندسي ساختمان بيش از پيش مدنظر قرار گيرد.