• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4018 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۱۴ بهمن

اخبار جهان

افشاي گورهاي جمعي در ميانمار

گروه جهان | كشف گورهاي دست‌جمعي تازه در ميانمار، باعث خشم و تاسف بين‌المللي از عملكرد دولت ميانمار در مورد مسلمانان اين كشور شده است. خبرگزاري آسوشيتدپرس، هفته گذشته در گزارشي اختصاصي با استفاده از اطلاعاتي كه از طريق مصاحبه با آوارگان ميانماري در بنگلادش به دست آورده‌بود، از كشف 5 گور بزرگ جمعي در روستاي «گو‌دار پيان» استان راخين ميانمار خبر داد. انتشار اين گزارش با واكنش از سوي ايالات متحده امريكا و سازمان ملل متحد مواجه شد. سخنگوي سازمان ملل متحد هم در واكنش به اين گزارش گفت: «اين اتفاق‌ها بسيار آزار‌دهنده است.» سازمان ملل بار ديگر از ميانمار درخواست كرد كه به هيات‌هاي مستقل بين‌المللي براي بازديد و امدادرساني به مناطق استان راخين دسترسي بدهد. اخيرا ميانمار سفر يك هيات از طرف شوراي امنيت به اين كشور را با اين بهانه كه «وقت مناسبي براي اين سفر نيست» به تعليق در آورد. به گزارش روزنامه گاردين، دولت ميانمار ادعا مي‌كند كه هيچ كشتاري در روستاي گو‌دار پيان رخ نداده است و تاكنون فقط وجود يك گور جمعي در روستاي اين دين را پذيرفته است و ادعا مي‌كند كه در اين گور اجساد 10 تروريست دفن شده است. اما گزارش آسوشيتدپرش نشان مي‌دهد كه كشتار سازمان يافته توسط ارتش در شهرها و روستاهاي متعددي رخ داده و چندين گور دست‌جمعي ديگر با تعداد بسيار زيادي پيكر دفن‌شده در نقاط ديگر وجود دارد.

 

پايگاه نظامي چين در افغانستان

روز گذشته برخي مقام‌هاي افغانستاني اعلام كردند كه پكن در حال مذاكره با كابل بر سر ايجاد يك پايگاه نظامي در اين كشور است تا اين موضوع منافع دو كشور را به يكديگر نزديك كند. به گزارش خبرگزاري فرانسه بناست اين پايگاه نظامي در دالان واخان در شرق افغانستان و منطقه هم مرز با چين ساخته شود؛ منطقه‌اي كوهستاني كه از مركز افغانستان فاصله زيادي دارد. اخيرا نيز گفته مي‌شود گشت‌هاي مشتركي بين نيروهاي چيني و افغان صورت گرفته است. اين منطقه در مجاورت استان سين‌كيانگ چين قرار دارد كه اين نگراني وجود دارد كه تروريست‌ها از اين منطقه داخل افغانستان شوند. اما اين محدوده تا حدودي به دور از درگيري‌هاي افغانستان بوده است. از طرفي ديگر گفته مي‌شود شهروندان اين منطقه ارتباطات قوي با همسايگان خود در سين كيانگ برقرار كرده‌اند و مسافران در اين منطقه رفت و آمد دارند و بازديدكنندگان چه از سمت چين و چه از سمت افغانستان در اين مناطق بالا است. بسياري معتقدند كه مشاركت چين در ايجاد پايگاه در راستاي سياست‌هاي شي‌جين‌پينگ رييس‌جمهوري اين كشور براي گسترش نفوذ اقتصادي و ژئوپولتيك پكن است.
چيني‌ها در حال حاضر ميلياردها دلار را صرف زيرساخت‌هايي در جنوب آسيا كرده‌اند. تحليلگران مي‌گويند از آنجايي كه اتفاقات افغانستان موجب ناامني در منطقه شود اين نوع اقدامات در راستاي تامين امنيت هرچه بيشتر منطقه تعريف مي‌شود. پكن نگران آن است كه جنبش اسلامي تركستان شرقي از طريق واخان وارد چين شوند و دست به عمليات‌هاي تروريستي بزنند.
سخنگوي وزارت دفاع افغانستان گفت: اين طرح در ماه دسامبر در پكن مورد بحث و بررسي قرار گرفته است اما هنوز جزييات آن بطور دقيق مشخص نيست. وي به خبرگزاري فرانسه گفت: ما قصد داريم آن را بسازيم، اما دولت چين متعهد است كه از نظر مالي ما را كمك كند و سربازان افغان را تجهيز و آموزش دهد.
يكي از مقام‌هاي سفارت چين در كابل به خبرگزاري فرانسه گفت: پكن در ظرفيت‌سازي در افغانستان دخيل است. با اين حال هرچند ماموريت پشتيباني ناتو در افغانستان در اين مذاكرات تا حدودي ناديده گرفته شده است، اما پيش‌تر مقام‌هاي امريكايي از حضور و نقش‌آفريني چين در افغانستان استقبال و خاطرنشان كردند كه دو كشور نگراني‌هاي امنيتي مشابهي دارند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون