استارت آپها ناجي حمل و نقل
گروه اقتصادي | آمارهاي رسمي و غيررسمي ميگويند كه گردش مالي حمل و نقل جادهاي در ايران بالغ بر چند هزار ميليارد تومان است كه بخش اعظم آن از پايانههايي ميگذرد كه بار توسط جارچيها در دالانهاي شهركهاي حمل و نقلي بارنامههاي آن مهر ميشود. فعالان اين بازار ميگويند: « براي حمل بار بايد در شهركهاي حمل و نقلي مثل نسيم شهر منتظر بمانيم تا جارچيها براي حمل بار بيايند.» ظاهرا حمل بار در حيطه اختيار جارچيهاست و رانندهها بايد براي حمل بار چشم به دهان جارچي بدوزند كه در ورودي دالان فرياد ميزند: «يك تك... يك تك» امري كه موجب شده تا هنوز هم معضل كاميونهاي «هوا بر» يا همان كاميونهاي يك سر خالي در بخش حمل و نقل جادهاي كشور وجود داشته باشد و بر مشكلات موجود در حمل و نقل جادهاي كشور بيفزايند. حال آنكه اقتصاددانان معتقدند كه ورود استارت آپها در اين بخش ميتواند معضل و مشكلات موجود را رفع كرده و به افزايش سهم حمل و نقل بار در GDP بيفزايند. حميد آذرمند از اقتصادداناني است كه به اين امر اعتقاد دارد و ميگويد: «تنگناهاي حمل و نقل مشكل اصلي اين بخش است و بخش حمل و نقل اگر كارايي لازم را به دست آورد پيشران اقتصاد است و اگر كم اثر و خنثي باشد، تنگنا ميشود. در حال حاضر حمل و نقل براي اقتصاد تنگناست.»
او بر همين اساس حضور استارت آپ در اين بازار را راهحل اقتصادي براي رفع بحران ميداند و ادامه ميدهد: « حمل و نقل جادهاي ايران به لحاظ كيفيت، فاصله زيادي با استانداردهاي روز دنيا دارد و استارت آپهايي مثل ترابرنت و اوبار در شرايط فعلي تنها راهحلهاي موجود براي افزايش بهرهوري و تحول در نظام حمل و نقل بار هستند.» اين اقتصاددان با بيان اينكه توسعه ناوگان حمل و نقل با مشاركت بخش خصوصي و بخش خارجي محقق ميشود، گفت: «به دليل فراهم نبودن زيرساختها، حوزه حمل و نقل جادهاي با چالشهاي بسياري مواجه است. ريشه اين چالشها مربوط به سه مولفه اصلي نبود زيرساختها، ناوگان فرسوده و كارايي پايين بازميگردد و در شرايط موجود تنها راهكار بهبود وضعيت حمل و نقل تكنيكهايي است كه بتواند كارايي را افزايش دهد.» آذرمند با اشاره به حضور استارت آپهايي كه با ورود به بخش حمل و نقل جادهاي ميتواند اين بخش را مديريت كرده و جلوي زيانهاي فراواني كه از تردد كاميونهاي يك سر خالي به اقتصاد وارد ميشود، جلوگيري شود.