• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4032 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲ اسفند

گمانه زني ماراتن اكران نوروزي

تينا جلالي

 

 

هرساله با پايان يافتن جشنواره فيلم فجر و حواشي مربوط به آن؛ مهم‌ترين چالشي كه سينماي ايران با آن مواجه است بحث چينش فيلم‌ها در اكران نوروز و ماه ابتدايي سال جديد است. معمولا هرسال يكي از گزينه‌هاي مهم نوروزي فيلم منتخب مردم در جشنواره فيلم فجر است، همچنين از آنجايي كه نوروز با خود روحيه شادي و نشاط به همراه مي‌آورد فيلم‌هاي كمدي يكي از ديگر گزينه‌هاي مهم نمايش در اين زمان به حساب مي‌آيند؛ دفاتر پخش و صاحبان فيلم‌هاي كمدي هم تمام تلاش خود را مي‌كنند تا نمايش اول سال را به فيلم خود اختصاص دهند. با وجود اينكه بعضي فيلمسازان تمام تلاش خود را براي در اختيار گرفتن اكران نوروزي انجام مي‌دهند اما عده‌اي از دست‌اندركاران هم معتقد هستند نمايش نوروزي بهترين گزينه براي اكران فيلم‌ها نيست؛ دليل هم ساده است مسافرت و ديد و بازديد در اين ايام باعث مي‌شود كه مخاطبان فرصتي براي سينما رفتن پيدا نمي‌كنند با اين وجود اما نمي‌توان منكر اهميت اكران اول سال شد. البته سال‌هاي گذشته با اختلاف سه هفته‌اي از پايان جشنواره فجر، فيلم‌هاي نوروزي نمايش خود را آغاز مي‌كردند اما انگار امسال اين قانون برداشته شده و ماه اسفند به صورت مجزا به اكران فيلم‌ها اختصاص دارد. به هر جهت هنوز فيلم‌هايي كه قرار است عيد امسال در سينماها نمايش داده شود قطعي نشده اما دفاتر پخش فيلم‌هاي مدنظر خود را اعلام مي‌كنند. در ادامه مروري داريم بر فيلم‌هايي كه احتمالا قرار است جزو گزينه‌هاي نمايش نوروزي باشند.

«آن سوي ابرها» و «به وقت شام»

طبق حدس و گمان رسانه‌ها قرار بود فيلم جديد مجيدي شهريور امسال نمايش داده شود؛ سپس خبرهايي منتشر شد كه اين فيلم در اكران پاييز و آبان قرار مي‌گيرد، اما در نهايت اين فيلم در اين زمان‌ها نمايش داده نشد و فيلم «آن سوي ابرها» به عنوان گزينه نمايش نوروزي مطرح شد. اكران اين فيلم در گروه كوروش از امروز در سينماها آغاز شده و با توجه به اينكه سخنگوي شوراي صنفي نمايش ملاك ادامه نمايش اين فيلم را در نوروز به ميزان مخاطب و كف فروش آن دانسته اما قطعا نمايش فيلم مجيدي نوروز امسال در سينماها ادامه پيدا مي‌كند.

فيلم «به وقت شام» به كارگرداني ابراهيم حاتمي‌كيا هم يكي از گزينه‌هاي جدي نمايش نوروزي است و قرار است در گروه آزادي به نمايش در‌آيد. حاتمي‌كيا كه با بودجه كلان فيلم به وقت شام را ساخت و سيمرغ بلورين بهترين كارگرداني را از جشنواره فيلم فجر كسب كرد با حرف‌هاي تند و آتشين خود در اختتاميه جشنواره فيلم فجر جنجال به پا كرد؛ حالا هم يكي از بهترين زمان‌هاي نمايش فيلم به اين كارگردان اختصاص داده شده است.

«خاله قورباغه»

بي‌شك فيلم سينمايي عروسكي موزيكال «خاله قورباغه» به تهيه‌كنندگي فرشته طائرپور و كارگرداني افشين هاشمي كه با همكاري و مشاوره‌هاي مسعود كرامتي ساخته‌شده با برخورداري از فضاي شاد موزيكال يكي از گزينه‌هاي جدي اكران نوروزي به‌حساب مي‌آيد. نمايش اين فيلم با توجه به اينكه كودكان تعطيلات نوروزي را سپري مي‌كنند؛ قطعا با استقبال بالاي بچه‌ها همراه خواهد بود. «خاله قورباغه» به‌نوعي نوستالژي فيلم «گلنار» براي بچه‌هاي دهه شصت هم هست و به‌نوعي موردتوجه جوانان دهه 60 هم قرار مي‌گيرد.

لونه زنبور

سازندگان اين فيلم خيلي پيش‌تر از نوروز؛ اعلام كرده بودند كه «لونه زنبور» آذرماه امسال در سينماها نمايش داده مي‌شود؛ ازآنجايي‌كه نيمه دوم امسال فيلم‌هايي با كاركرد گيشه پايين در سينماها نمايش داده شدند در ابتدا تصميم بر اكران فيلم «لونه زنبور» كه فيلمي كمدي است گرفته شد اما نمايش «لونه زنبور» با اكران گسترده فيلم آينه‌بغل به تعويق افتاد و جالب اينكه لونه زنبور در جشنواره فيلم فجر هم نمايشي نداشت. به‌ اين ‌ترتيب يكي از گزينه‌هاي جدي اكران فيلم‌هاي نوروزي «لونه زنبور» به كارگرداني برزو نيك نژاد است. سازندگان اين فيلم حتي در تيزر فيلم‌هاي‌شان از نمايش قطعي اين فيلم در اولين ماه سال بهار خبر دادند. «لونه زنبور» سومين ساخته برزو نيك نژاد به تهيه‌كنندگي سعيدخاني است و محسن كيايي، پژمان جمشيدي، بهاره كيان افشار، هومن برق‌نورد، پيام احمدي‌نيا، سياوش چراغي پور و رعنا آزادي‌ ور با حضور فريد سجادي حسيني بازيگران اصلي اين فيلم هستند.

«هزارپا»

ابوالحسن داودي طول امسال درگير ساخت فيلم جديد خود بود؛ او «هزارپا» را بعد از فيلم «رخ ديوانه» مقابل دوربين برد و از همان زمان پايان فيلمبرداري زمزمه‌هايي از اكران اين فيلم به گوش مي‌رسيد؛ داوودي از معدود كارگرداناني بود كه صراحتا اعلام كرد كه فيلمش را براي نمايش در جشنواره فيلم فجر تحويل نمي‌دهد چراكه ممكن است نمايش در اين فستيوال درنهايت به ضرر اكران عمومي هزارپاتمام مي‌شود. از آنجايي‌كه داوودي تجربه فيلم پرفروش «نان و عشق و موتور ۱۰۰۰» را در كارنامه دارد حالا «هزارپا»ي او يكي از گزينه‌هاي مهم نمايش در عيد است. رضا عطاران، جواد عزتي، سارا بهرامي، مهران احمدي، لاله اسكندري، سعيد اميرسليماني، شهره لرستاني، اميد روحاني، سپند اميرسليماني، اميرمهدي ژوله، سينا رازاني و... از بازيگران اين فيلم هستند.

«لاتاري»

«لاتاري» فيلمي به كارگرداني محمدحسين مهدويان كه در جشنواره فجر با كمترين استقبال از جانب منتقدان همراه بود اما درنهايت اگرچه سيمرغ بهترين فيلم از نگاه مردم را دريافت نكرد ولي يكي از فيلم‌هاي منتخب مردمي تا روزهاي پاياني جشنواره بود. «لاتاري» كه به موضوع قاچاق دختران ايراني به كشورهاي حاشيه خليج‌فارس مي‌پردازد در جشنواره امسال با حواشي زيادي مواجه بود وشايد يكي از مهم‌ترين دلايل ديده شدن اين فيلم مربوط به حواشي اين فيلم مي‌شد كه پشت سر گذاشت. بعد از پايان جشنواره محمود رضوي از نمايش «لاتاري»در اكران نوروزي خبر داد.

«خريگوش»، «بي‌حساب»، «خجالت نكش»، «تگزاس»

فيلم سينمايي «بي‌حساب» به كارگرداني مصطفي احمدي و تهيه‌كنندگي سعيد ملكان هم يكي ديگر از گزينه‌هاي نوروز 97 است. اين فيلم دومين تجربه سينمايي مصطفي احمدي پس از فيلم «نزديك‌تر» است كه حميد فرخ نژاد، علي قربان‌زاده، طناز طباطبايي و صابر ابر، افسانه بايگان، آتيلا پسياني در اين فيلم بازي مي‌كنند. اولين فيلم ماني باغباني بانام «خريگوش» كه يك فيلم كمدي است با بازي جواد عزتي، سيامك انصاري و بابك حميديان به تهيه‌كنندگي حبيب اسماعيلي، يكي از گزينه‌هاي اكران نوروزي رسانه فيلمسازان است. شنيده‌ها حاكي از اين است كه فيلم «خجالت نكش» اولين ساخته رضا مقصودي به تهيه‌كنندگي سيد امير پروين حسيني هم قرار است نوروز امسال در سينماها نمايش داده شود. «خجالت نكش» كه سيمرغ بهترين فيلم كارگردان اولي را از آن خود كرد كمدي شريف و سالمي است كه داستان زندگي زن‌وشوهري را روايت مي‌كند كه با داشتن عروس، داماد و نوه، در سن ميان‌سالي بچه‌دار مي‌شوند. اين اتفاق آن‌هم در روستايي كوچك مي‌افتد كه هيچ‌چيز از ديد اهالي پنهان نمي‌ماند. احمد مهران‌فر، شبنم مقدمي، سام درخشاني و... در اين فيلم بازي مي‌كنند. در مقطعي شنيده شد كه «تگزاس» به كارگرداني مسعود اطيابي هم خواستار نمايش اين فيلم سينمايي در نوروز 97 است. در اين فيلم كمدي كه در كشور برزيل جلوي دوربين رفته، حميد فرخ‌نژاد، سام درخشاني و پژمان جمشيدي نقش‌هاي اصلي را ايفا مي‌كنند.

«مغزهاي كوچك زنگ‌زده»

فيلم منتخب مردمي در سي و ششمين جشنواره فيلم فجر نوروز امسال نمايش داده نمي‌شود؛ فيلمي كه در جشنواره فيلم فجر با تمجيد و تحسين منتقدان همراه بود و مخاطب عام هم با آن ارتباط خوبي برقرار كردند؛ اما سازندگان اين فيلم تصميم گرفتند نمايش اين فيلم را به بعد از جام جهاني فوتبال موكول كنند. بعيد نيست «مغزهاي كوچك زنگ‌زده» به بهانه نمايش در جشنواره جهاني فجر قيد اكران نوروزي را زده باشد. هومن سيدي و بازيگران اين فيلم وجه ديگري از استعداد خود را با فيلم «مغزهاي كوچك زنگ زده» به نمايش گذاشتند.

حال بايد ببينيم چه فيلم‌هايي قرار است نوروز 97 در سينماها نمايش داده شوند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون