• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4038 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۹ اسفند

افزايش 150 درصدي بليت مترو روي ميز شورا

حميدرضا خالدي

 

 

افزايش 150 درصدي بهاي بليت‌هاي مترو و اتوبوس، تعديل 4 درصد از نيروهاي شهرداري و طرح تحقيق و تفحص از همشهري سه محور اصلي مطرح شده در آخرين جلسه شوراي شهر تهران بود. موضوعاتي كه هر يك به تنهايي مي‌تواند مديريت شهري را با چالشي جدي روبه‌رو كند.

افزايش ناقابل 150 درصدي

بهاي افزايش بليت مترو و اتوبوس هر ساله يكي از چالش‌هاي بين شهرداري و شوراي شهر است. ديروز هم در جلسه علني روز سه‌شنبه لايحه افزايش قيمت بليت مترو و اتوبوس براي سال 97 در صحن شورا مطرح شد و كميسيون عمران قيمت‌هايي بيش از قيمت‌هاي پيشنهادي شهرداري مطرح كرد. اما قيمت‌هاي پيشنهادي براي امسال با سال‌هاي گذشته تفاوتي اساسي داشت. هر سال معمولا شهرداري قيمتي براي افزايش بليت‌هاي مترو و اتوبوس‌ها پيشنهاد مي‌داد و معمولا شورا آن را كم مي‌كرد اما امسال ماجرا دقيقا برعكس بود. يعني شورا قيمت‌هاي پيشنهادي شهرداري را نه تنها كاهش نداد كه در اقدامي عجيب آن را بيشتر هم كرد. محمدعليخاني، رييس كميسيون عمران و حمل ونقل شوراي شهر تهران در مورد نرخ بليت‌هاي مترو و اتوبوس در سال آتي در صحن شورا گفت: پيشنهاد ما اين است كه بليت تك‌سفره هزار تومان، تك سفره حومه دو هزار تومان و تك‌سفره براي فرودگاه امام ۱۰ هزار تومان پيشنهاد شود. وي افزود: همچنين قيمت تمام شده هر بليت مترو دو هزار و ۳۰۰ تومان است كه تنها ۵۰۰ تومان آن از سوي مسافر داده مي‌شود. به بياني درآمد حاصل از فروش آن ۲۰ ميليارد تومان است در حالي كه هزينه خالص آن ۸۰ تا ۹۰ ميليارد تومان است. عليخاني با بيان اينكه در حال حاضر مترو ۶۰-۷۰ ميليارد تومان زيان مي‌دهد، مدعي شد كه قيمت‌هاي پيشنهادي شهرداري تنها ۱۲ ميليارد تومان از اين زيان‌ها را جبران مي‌كند. وي افزود: در ساعات غير پيك، شهرداري مي‌تواند ۱۵ درصد و در روزهاي تعطيل ۳۰ درصد تخفيف دهد. همچنين مسافراني كه از كارت بليت استفاده مي‌كنند براساس مسافت و ۶۶ درصد تخفيف مي‌گيرند. اما اين قيمت‌هاي تصاعدي پيشنهادي شورا مخالفاني هم داشت. احمد مسجدجامعي يكي از همين مخالفان بود كه در اعتراض به اين طرح گفت: اين افزايش قيمت‌ها غيرمتعارف است و اتفاقي غيرعادي است. بايد در تعيين نرخ‌ها مساله اجتماعي را در نظر بگيريم. وي افزود: كساني كه در حومه تهران زندگي مي‌كنند به دليل هزينه‌هاي بالا به حومه رفته‌اند و نبايد فشار زيادي به آنها وارد كنيم و يك‌باره ۱۵۰ درصد افزايش قيمت بدهيم. مسجدجامعي همچنين تصريح كرد: اگر افزايش سال‌هاي گذشته را هم بررسي كنيم براساس تورم و شرايط اجتماعي نرخ‌ها تعيين مي‌شد و اين افزايش غيرعادي است و روال مترو، روند زيان‌دهي بوده است. حال بايد منتظر ماند و ديد كه آيا اعضاي شورا در نهايت به اين افزايش بي‌سابقه بليت‌هاي مترو و اتوبوس راي مي‌دهند يا خير؟

موسسه همشهري زير ذره‌بين شورا

بالاخره بعد از ماه‌ها بحث و جدل، ديروز اعضاي شوراي شهر تهران به طرح تحقيق و تفحص از موسسه همشهري راي دادند. طرحي كه به اعضاي شورا اجازه مي‌دهد تا عملكرد موسسه همشهري را در فاصله سال‌هاي ۸۴ تا ۹۶ زير ذره‌بين بازرسي قرار دهند.

حجت نظري به عنوان مخبر كميسيون برنامه و بودجه ديروز در لزوم و ضرورت انجام اين تحقيق و تفحص به گوشه‌اي از ابهامات و تناقض‌هاي موجود در فعاليت‌هاي اين موسسه اشاره كرد و گفت: اتفاقاتي در منابع انساني همشهري افتاده كه قابل بررسي است. دو تن از بازنشستگان صندوق بازنشستگي طي سال‌هاي ۸۹ تا ۹۶ به عنوان مدير مالي و بازرگاني همشهري منصوب شدند يا يكي از كارمندان شهرداري كه در سال ۹۱ در خارج از كشور بوده و در سال ۹۳ مرخصي بدون حقوق آن به اتمام رسيده، طي نامه‌اي درخواست بازگشت كار به صورت دوركاري را مي‌كند و عملا از سال ۹۳ تا ۹۵ به حكم كارگزيني موسسه همشهري، دبير سرويس فرهنگ و هنري همشهري آنلاين بوده و حقوق و مزايا دريافت مي‌كرده، از اين امكانات شبهه‌دار طي سال‌هاي اعلام شده، ۲۸۶ نفر بهره‌مند بودند. اما با وجود موافقت اكثريت اعضا با تحقيق و تفحص از همشهري، برخي از اعضا مخالف اين اقدام بودند. صدراعظم نوري يكي از همين اعضا بود كه در اعتراض به اين طرح جلسه شورا را ترك كرد. ولي در نهايت اعضاي شورا با ۱۰ راي موافق، ۳ راي مخالف و ۲ راي ممتنع با تحقيق و تفحص موافقت كردند.

تعديل 4 درصدي

ديروز همچنين رييس شوراي شهر تهران به انتشار نامه‌اش در فضاي مجازي درخصوص تعديل 4 درصدي نيروهاي شهرداري واكنش نشان داد. نامه‌اي كه از شهردار خواسته بود تا مصوبه 4 درصدي تعديل نيروي شهرداري را اجرايي كند. وي با ذكر اينكه اخبار منتشر شده، سوءبرداشت‌هاي رسانه‌اي است: من تيتر خبر را تكذيب كردم و اگر نامه را دقيق بخوانيد مطلب چيز ديگري است.محسن هاشمي در حاشيه جلسه شوراي شهر تهران با حضور در جمع خبرنگاران با بيان اينكه نامه‌هاي زيادي از شورا به شهرداري در خصوص پايش برنامه دوم ارسال مي‌شود، گفت: چهار سال از اجراي برنامه چهارم توسعه گذشته و امسال وارد پنجمين سال شده‌ايم و بر اساس برنامه يكسري تعهدات شهرداري بايد انجام مي‌داد. در همين راستا از شهرداري عملكرد خواسته‌ايم تا در تدوين برنامه سوم آنها لحاظ شود تا به صورت دقيق‌تر برنامه‌ريزي كنيم. وي با بيان اينكه برنامه دوم توسط شوراي چهارم تصويب شده گفت: در برنامه چنين آمده و اين چهار درصد معمولا در شهرداري تعديل اضافه‌اي نيست. هاشمي با بيان اينكه در شهرداري پرسنل زيادي هستند و تشكيلات قديمي است، گفت: عده‌اي بازنشسته مي‌شوند وعده‌اي هم جابه‌جا. من در نامه نگفتم چرا اين كار «تعديل» نشده بلكه گفتم گزارش بدهيد كه چقدر اتفاق افتاده تا بتوانيم در برنامه سوم از اين آمار استفاده كنيم، اين نامه اعتراضي نيست و گزارش‌گيري بود و متاسفانه برخي سايت‌ها سوءاستفاده كردند. رييس شوراي شهر تهران در خصوص قيمت بليت مترو در سال آينده، گفت: درحال حاضر نظري دراين خصوص نمي‌دهم چراكه بايداين موضوع در شورا بررسي و تصويب شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون