• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4042 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۱۴ اسفند

شش ماه بلاتكليفي سياسي در آلمان به پايان رسيد

دوباره خانم صدراعظم

ميثم سليماني

پس از حدود شش ماه بلاتكليفي در آلمان براي تشكيل دولت در نهايت سوسيال دموكرات‌ها تصميم گرفتند با محافظه‌كاران بار ديگر ائتلاف كنند تا آنگلا مركل براي چهارمين دوره پياپي به عنوان صدراعظم آلمان معرفي شود تا بار ديگر بتواند ثبات خود را در خارج از آلمان به نمايش بگذارد.

به گزارش نيويورك‌تايمز، سوسيال‌دموكرات‌هاي آلمان در يك راي‌گيري داخلي به ائتلاف راي دادند تا كماكان بتوانند در دولت حضور داشته باشند و تا چهار سال ديگر با سياست‌هاي مركل كنار بيايند و از او پيروي كنند و در قدرت نيز باقي بمانند. آنگلا مركل نيز نتيجه راي‌گيري داخلي سوسيال‌دموكرات‌ها را واضح ناميد و از اين موضوع استقبال كرد. انگريت كرامپ، دبيركل حزب دموكرات مسيحي نيز در توييتر نوشت: من از پشتيباني بسيار گسترده اعضاي حزب سوسيال دموكرات به توافقنامه ائتلاف خوشحال هستم و اين تصميم خوبي براي آلمان است. اما بسياري معتقدند كه كشور باتوجه به نتايج عجيبي كه در انتخابات 24 سپتامبر2017 رقم خورد به شرايط قبل از آن برنخواهد گشت. هردو حزب اصلي كشور بدترين نتايج خود پس از جنگ جهاني دوم را به دست آوردند. در حال حاضر هرچند از ايجاد يك ائتلاف بزرگ صحبت به ميان مي‌آيد، اما نبايد اين موضوع را ناديده گرفت كه هر دو حزب در انتخابات اخير و در مجموع بيش از 100كرسي خود را از دست داده‌اند و قطعا آنها قدرت سابق را نخواهند داشت. اين در حالي است كه اكنون با ائتلاف سوسيال‌دموكرات‌ها و محافظه‌كاران آلماني، حزب آلترناتيوي براي آلمان (AFD) تبديل به اصلي‌ترين مخالف دولت در پارلمان خواهد شد كه با 94 كرسي به عنوان يك حزب اقليت و نوپا مي‌تواند اميد زيادي به آينده داشته باشد.

هندريك آندرلين، استاد اقتصاد سياسي در برلين در گفت‌وگو با نيويورك‌تايمز گفت: اين مدت طولاني شرايط سياست در آلمان را به نمايش گذاشت. دو حزب بزرگ اكنون بايد سخت تلاش كنند تا مجدد كنترل اوضاع را به دست گيرند. لازم به ذكر است كه از 463هزار عضو حزب سوسيال‌دموكرات كه دعوت به راي‌گيري در خصوص ائتلاف با محافظه‌كاران شدند، حدود 78 درصد از اعضاي حزب در اين انتخابات شركت كردند كه بيش از 66 درصد آن به ائتلاف راي مثبت دادند تا يك دولت جديد در آلمان شكل بگيرد. اولاف شولز، رهبر حزب نيز اعلام كرد كه چنين تصميمي براي حزب آسان نبود و از سوي حزب آسان پذيرفته نشد.

اين اتفاق در حالي رخ داد كه حدود 4 ماه از اولين تلاش آنگلا مركل براي ائتلاف با ساير احزاب آغاز شد و به شكست انجاميد. اين اتفاق نيز زماني رخ داد كه حزب و مارتين شولتز مجبور شدند تا اين ائتلاف را بپذيرند و آن را به راي تمام اعضاي حزب بگذارند. از همين رو اكنون دولت جديد آلمان مي‌تواند در 14 مارس سوگند ياد كند. اما هر دو حزب مي‌دانند كه نمي‌توانند با قدرت كار خود را شروع كنند و به مانند گذشته بر سياست اتحاديه اروپا و خارج از مرزهاي خود تاثيرگذار باشند. آنگلا مركل عنوان كرده است كه بيشتر نياز دارد تا بر مسائل داخلي كشور تمركز كند زيرا كشور دچار چالش‌هاي عمده‌اي است كه از جمله مهم‌ترين آن حدود يك ميليون مهاجري است كه طي سال‌هاي اخير وارد آلمان شده‌اند. در حال حاضر مساله مهاجران موجب شده است كه شرايط براي هر دو حزب سخت شود و به‌سختي توانستند مجدد اكثريت را كسب كنند و تنها يك حزب افراطي توانست به‌راحتي آنها را در آلمان به چالش بكشد و آراي سوسيال‌دموكرات‌ها و دموكرات‌مسيحيان را تحت‌تاثير قرار دهد. مجلس آلمان اكنون متشكل از هفت حزب سياسي است كه طيف‌هاي مختلفي را پوشش مي‌دهند و حالا با ائتلاف دو حزب سنتي در پارلمان، راست‌هاي افراطي حزب بزرگ مخالف در پارلمان هستند و هرچند اين موضوع نمادين اما مهم است و به نظر مي‌رسد بيش از يك اقليت خنثي در پارلمان عمل كنند. در اين بين يك نگراني براي حزب سوسيال‌دموكرات وجود دارد. هنگامي كه آنها براي اولين‌بار با دموكرات‌مسيحيان در سال 2005 ائتلاف كردند 4 سال بعد در سال 2009 راي‌شان به‌شدت ريزش كرد و حالا زماني كه در سال 2013 مجدد با دموكرات‌مسيحيان ائتلاف كردند 4 سال بعد مجدد آراي آنها كاهش پيدا كرد و به 20 درصد رسيد. اما حالا يك مساله وجود دارد كه آيا ائتلاف دوباره ميان دو گروه مجدد راي سوسيال‌دموكرات‌ها را كاهش مي‌دهد يا نه. طي هفته‌هاي گذشته محبوبيت سوسيال‌دموكرات‌ها كاهش يافته است، اين كاهش محبوبيت به خصوص در ايالت‌هاي شرقي كاملا محسوس بوده است. از طرفي ديگر درگيري‌هاي ميان رهبران حزب براي گرفتن پست‌هاي كليدي مانند وزارت امورخارجه حاميان حزب را نااميد كرده است. اما در‌حال‌حاضر يك واقعيت در صحنه سياسي آلمان وجود دارد كه با وجود تشكيل دولت ائتلافي و پايان بحران چند ماهه در اين كشور بايد اين باور را پذيرفت كه آنگلا مركل و دولت آلمان نمي‌تواند به شكل گذشته قدرت مطلق در اتحاديه اروپا باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون