• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4042 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۱۴ اسفند

كتابخانه

فوكو؛ دانش و قدرت

ناقدان انديشه‌هاي فوكو رويكرد او را ساختارگرايي دانسته‌اند اما او پيوسته در نوشته‌ها و مصاحبه‌هايش، خود را از اين گرايش بركنار دانسته است. به‌طور كلي مشخص كردن جهت‌گيري فلسفي او كاري بس دشوار است. نقد فوكو درباره مدرنيته، اومانيسم؟ «مرگ سوژه»، او را در زمره انديشمندان بحث‌انگيز نيمه دوم قرن بيستم قرار داد. ديدگاه‌هاي او در زمينه دانش، قدرت، گفتمان، فرهنگ و جامعه او را در شمار متفكران مطرح اروپا درآورد.

«دانش و قدرت» نوشته محمد ضيمران استاد دانشگاه هنر براي بار هشتم در سال گذشته توسط نشر هرمس منتشر شد كه همچنان در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.

از جمله مهم‌ترين بخش‌هاي اين كتاب مي‌توان به تاريخ ديوانگي، زايش درمانگاه، نظريه گفتمان، تاريخ جنسيت، روش گسست، اصل برون بودگي، جنون در عصر خرد، زبان در عصر كلاسيك، فناوري انضباطي، شكنجه مجازات، تبار‌شناسي سوژه، نظام زندان‌ها و... اشاره كرد.

 

كانت در چهارده مقاله

كانت، ذهن را به جاي آيينه به ترازو تشبيه كرد و از فيلسوفان دعوت كرد قبل از آنكه به توزين اقدام كنند ترازو را بشناسند و بيازمايند و ساز و كار آن را بررسي كنند تا معلوم شود تا چه حد قابل اطمينان است و قدرت و قابليت توزين چه چيزهايي را دارد و همچنين قدرت تشخيص چه چيزهايي را ندارد. او با عطف توجه به سوي ذهن، فيلسوفان را به التفات به ساز و كار ذهن در فرآيند «معرفت» و به تعبير ديگر «سهم» ذهن در معرفت فراخواند. چنين رويكردي سبب شد تا در فلسفه، به‌طور كلي نوعي حساسيت و توجه به ذهن، فكر، فهم و عقل پديد آيد و نوعي خودآگاهي، دغدغه، وسواس و وسوسه به جان فيلسوفان بيفتد تا ذهن‌شناسي را بر معرفت عالم خارج مقدم بدارند و قبل از اطمينان از صحت عمل ترازو اقدام به توزين نكنند.

«مقالات كانتي» تاليف غلامعلي حداد عادل شامل چهارده مقاله است كه نويسنده آنها در چهل سال گذشته در رهگذر تحصيل و تعليم فلسفه به ويژه در دانشكده ادبيات و علوم انساني دانشگاه تهران به قلم آورده است.

اين كتاب كه براي بار دوم در سال 93 توسط انتشارات «هرمس» منتشر شده است شامل مقالاتي با عناوين نظريه معرفت در فلسفه كانت، نظريه كانت درباره مابعدالطبيعه، توضيحي درباره اختيار در فلسفه كانت، آن دوازده سال سكوت و... است.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون