• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4045 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۷ اسفند

مشاهده يك معماري

داوود شهيدي

مي‌گويم كه تمام هنرها در معماري مستتر هستند. در تعاريف سنت‌گراي معماري، اين هنرها هستند كه به شكل تزيين بر بدنه ساختمان مي‌آويزند و آن را مي‌آرايند يا در معماري معاصر، در انديشه‌هاي زيباشناسي نفوذ مي‌كنند و به تعبيري آن را و ارزش‌هايش را تسخير مي‌كنند و از آن خود مي‌كنند و براي مثال، تعريف معماري مي‌شود: يك مجسمه با عملكرد زيست؛ و خب، اين به معني حضور تمام موارد مربوط به مجسمه‌سازي مدرن و براي مثال تركيبات حجمي، در معماري است.

ولي همين تركيبات حجمي اسكالپچرال در معماري را بايد مشاهده كرد و ديد.

و طبيعي است كه اين، با به‌كارگيري ابزار هنر است كه مي‌بايد تا ديد نو و مجرد يك هنرمند به روايت موهولي ناگي، درك و دريافت شود و اين تنها با خلق يك نگاه هشيار و تيز و كنكاش‌گر امكان‌پذير است كه تنها در هنر عكاسي است كه يافت مي‌شود و خب بازهم اين هنر است كه وارد ميدان درك فضاي معماري مي‌شود.

و حالا انرژي نهان در فضا و حجم را مطرح مي‌كنم كه به انسان منتقل مي‌شود و او را در امتداد يك مسير به حركت درمي‌آورد تا به تعبيري پروسه حركت در فضاي معماري تحقق يابد و اين‌بار، تنها مديوم بياني شايسته و پذيراي انجام اين امر هنر سينما است و مي‌بينيم كه بازهم اين عرصه هنر و دانش مربوط به امر زيباشناسي است كه كارساز است.

حال در يك نتيجه‌گيري ساده درمي‌يابيم كه در تمام گردش‌ها و گردشگري‌هاي شهري، با اين موبايل هوشمند كه اين روزها، در جيب و كيف همه‌مان است و البته با اندكي كسب دانش عكاسي و سينما، مي‌شود امر مشاهده يك معماري را انجام داد. همين!

بوي بهار مي‌آيد و ما را به گردشگري مي‌خواند. اين يك تصور غلط است كه تنها كلمات و عبارات راهنماي خبرنامه‌ها هستند كه دانش محسوب مي‌شوند. ولي دانش مكتوب با ديدن است كه كامل مي‌شود. با مشاهده است كه ما دانسته‌هاي خود را مي‌آزماييم و بازسازي مي‌كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون