• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4047 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۰ اسفند

چكيده طرح «گفت‌وگوي ملي»

آنچه در ادامه مي‌خوانيم، خلاصه‌اي است از طرح گفت‌وگوي ملي كه براي نخستين بار در روزنامه اعتماد منتشر مي‌شود. در اين طرح پس از تشريح مقدمات، آمده است: معمولا براي گفت‌وگو مراحلي را قائل مي‌شوند.

شايد بتوان در يك تقسيم‌بندي كلان اين مراحل را به سه مرحله تقسيم كرد.

1- «پيش‌گفت‌وگو»؛ گام اول شامل مراحل زير كه انتظار مي‌رود خروجي اين طرح موجب روشن شدن و شفافيت مباني نظري گفت‌وگو و توافق بر سر مفروضات شود.

1-1- «به رسميت شناختن اختلافات و تفاوت‌ها در همه جوانب و سطوح»

1-2- «مناقشه نظري مداوم روي اصول»

1-3- «گفت‌وگو بر سر مفروضات نظري اختلافات»

2- «گفت‌وگوهاي انتقادي» به عنوان گام دوم كه در آن تلاش مي‌شود «دستور كار» مشخصي براي لايه‌هاي مختلف گفت‌وگو تعيين شود. اينكه حوزه‌ها و موضوعات گفت‌وگو شامل چه موارد و سطوحي خواهد شد.

3- «گفت‌وگو‌هاي سازنده» با هدف يافتن درك و فهم مشترك و ايده جديد (راه سوم يا فرهنگ سوم) از مسائل و مشكلات جاري، آغاز خواهد شد. فرهنگ سوم حاصل نخواهد شد مگر از طريق اجماع و اقناع كه لازمه آن هم گفت‌وگوهاي مستمر و سازنده است.

تعاريف و انواع گفت‌وگو

وجه تمايز گفت‌وگوهاي سازنده يا رويكرد اجماعي و اقناعي با روش‌ها و رويكردهاي ديگر بسيار ظريف و قابل توجه است. معمولا روش‌هاي حل اختلافات سياسي را به رويكرد احساسي و عقلاني تقسيم ‌مي‌كنند و هر رويكردي به سه روش مبتني است.

رويكرد احساسي:

1- «گريز، انزوا و دوري و بي‌تفاوتي نسبت به مسائل ومشكلات جامعه» كه نتيجه‌اي جز باخت- باخت براي طرفين نيست. 2- روش دوم «‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توسل به زور براي حل اختلاف» است. اين روش كه معمولا از سوي طرفي كه قدرت را كسب كرده اتخاذ مي‌شود نتيجه‌اي جز برد- باخت ندارد و البته كه اين برد موقتي است. 3- روش سوم «تسليم» است. اين روش نتيجه‌اش باخت- برد است. به اين معنا كه يكي از طرفين تسليم شده و از تلاش دست برمي‌دارد و صحنه را به طرف مقابل وامي‌گذارد.

رويكرد عقلاني

1- روش نخست «فرار از مسووليت» ناميده مي‌شود. فرض بر اين است كه عقلاي قوم امر سياسي را به ديگران وامي‌نهند و به اخلاقيات و ديگر امور فرهنگي خود را مشغول مي‌كنند. نتيجه اين روش باخت- باخت خواهد بود. 2- روش دوم «مصالحه و سازش» است كه رويكردي رئاليستي براي مجاب كردن ديگري است. اين روش در موارد متعدد بين گروه‌ها و طرف‌هاي منازعه تجربه شده است و طرفين به دنبال تحميل‌نظر و اراده خود به ديگري است. نتيجه اين روش نه برد و نه باخت خواهد بود و طرفين به حفظ موقعيت خود مي‌انديشند. در اين روش گفت‌وگو بيشتر به فرآيند مذاكره نزديك مي‌شود و در يك چارچوب «عقلانيت ابزاري»، معامله براساس «منطق نتيجه» انجام مي‌شود. 3- «سومين روش در رويكرد عقلاني بر اجماع و اقناع مبتني است» و اصطلاحا به «فرهنگ سوم» با حفظ هويت‌ها مي‌انجامد.

انتظار مي‌رود اين شيوه گفت‌وگو و تداوم آن به روندي مستمر به عنوان گفتمان حاكم در زندگي سياسي نهادينه شود. ماحصل و خروجي گفت‌وگوهاي سازنده يك «راه سوم» است. خلق معاني جديد مشترك براي رسيدن به يك نتيجه برد- برد. همه راه‌هاي احساسي روش‌هايي موقت براي حل مسائل هستند. روش‌هاي اول و دوم رويكرد عقلاني هم مانند روش‌هاي احساسي يك راه‌حل اساسي و ريشه‌اي براي حل اختلافات به شمار نمي‌آيد. جامعه ما تنها روش قابل‌توجهي كه پيش‌رو دارد روش اجماع و اقناع است. لازمه اين روش گفت‌وگوهاي جامع و سازنده در همه ابعاد و به‌صورت مستمر است.

مباني طرح:

مباني اصلي اين طرح علا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وه بر كتاب خدا و سنت و سيره انبيا و اولياي خدا(ع) به صورت عيني عبارت است از:

1- قانون اساسي 2- انديشه امام خميني(ره‌)
3- سياست‌هاي ابلاغي‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مقام معظم رهبري (مدظله)

سياست‌ها و اصول حاكم

1- پذيرش تفاوت‌ها و سلايق مختلف در جامعه 2- باور و اعتقاد به اصل احترام متقابل و تحمل‌نظر مخالف 3- تقدم منافع ملي بر اختلافات داخلي در همه عرصه‌ها و ابعاد 4- پرهيز از پيش‌داوري‌ها و ابتناي گفت‌وگو براساس منطق و ادب اسلامي 5- گفت‌وگو بر مدار حق و تبعيت از علوم متعارف و مراعات انتفاع همگاني 6- تاكيد بر عدم تاثيرگذاري مسائل اختلافي بر مسائل مشترك

اهداف:

الف- كوتاه‌مدت: 1- تلاش براي ايجاد بستري احترام‌آميز براي تعاملات اجتماعي و فرهنگي 2- كمك به حل اختلافات و منازعات داخلي به روش‌هاي مسالمت‌آميز 3- افزايش توجه به رويكرد اخلاق اسلامي- ايراني براي حل مسائل 4- شناسايي موارد اختلاف و اشتراك و تلاش در جهت پرداختن به مسائل مشترك و حل موارد اختلافي

ب- بلندمدت: 1- حل اختلافات فكري و كمك به حل مشكلات مردم و تعالي نظام جمهوري اسلامي
2- نهادينه كردن روش گفت‌وگو به‌مثابه گفتمان سياسي حاكم 3- خشونت‌زدايي از فضاي زندگي سياسي و
اجتماعي 4- تسهيل روند توسعه فرهنگي، سياسي و اجتماعي كشور

روش اجراي طرح:

الف) گفتگو در پارلمان

1- تشكيل هسته‌ اصلي گفت‌وگوي ملي با عضويت تعداد معين از نمايندگان علاقه‌مند جريان‌هاي اصلي 2-اصلاح آيين‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نامه داخلي مجلس‌‌ و پيش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بيني سازوكار قا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نوني براي گفت‌وگوي ملي در پارلمان 3- اجراي طرح‌هاي پژوهشي مرتبط با طرح توسط مركز پژوهش‌هاي مجلس

ب) گفتگوي ملي در سطح ملي(خارج از پارلمان)

1- تشكيل هسته اوليه گفتگوي ملي از چهره‌هاي تاثيرگذار جناح‌هاي مختلف 2-انتخاب هيات‌هاي اصلي براي برگزاري نشست‌هاي پيش‌گفتگو و تعيين نقشه‌راه 3-اجراي طرح‌هاي پژوهشي نظري و كاربردي و برگزاري نشست‌هاي گفتگو توسط موسسات پژوهشي و دانشگاه‌هاي كشور

تبصره: دبيرخانه گفتگوي ملي در مجلس شوراي اسلامي خواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون