• ۱۴۰۳ سه شنبه ۸ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4047 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۰ اسفند

كشاورزان ورزنه باز هم معترض شدند

گروه اجتماعي| شهر «ورزنه» در استان اصفهان بار ديگر در روزهاي اخير شاهد اعتراض كشاورزان به تامين نشدن حقابه كشاورزي‌شان شدند. اين اعتراض‌ها در هفته گذشته در نهايت منجر به قطع شدن آب انتقالي از زاينده‌رود به يزد هم شد. تا جايي كه روز جمعه هادي نسب، مديركل بحران استانداري يزد با تاييد اين خبر گفت: «امروز در پي اقدام خرابكارانه در ورزنه اصفهان و انداختن دو تير برق موقتا جريان انتقال آب به استان يزد قطع شد. آب مصرفي يزد فعلا از طريق منابع ذخيره و چاه‌هاي آب تامين مي‌شود. » كشاورزان معترض خواستار تامين آب مورد نيازشان براي كشت‌هاي پاييزه و بهاره هستند. به گزارش ايرنا، اجتماع‌كنندگان پنجشنبه گذشته درمقابل ساختمان شركت آب منطقه‌اي و اطراف پل خواجو جمع شدند و با سردادن شعارهاي مبني بر خواسته‌هاي خود به سمت استانداري حركت كردند. «الله‌اكبر خامنه‌اي رهبر»، «آب زاينده‌رود، حق مسلم ما است»، «درود بر كشاورز»، «تا آب نياد تو رودخونه برنمي‌گرديم تو خونه»، از جمله شعارهاي اين راهپيمايان بود. اين افراد درهفته گذشته سه بار در مقابل شركت آب منطقه‌اي تجمع كرده و نسبت به وضعيت خود اعتراض و خواستار تامين آب موردنياز كشاورزان اين منطقه و مبارزه با آنچه مافياي آب ناميدند، شدند. البته اين نخستين‌بار نيست كه كشاورزان ورزنه نسبت به تامين نشدن حقآبه مورد نيازشان براي كشاورزي معترض هستند. ورزنه كه از توابع بخش بن رود در استان اصفهان و در نزديكي تالاب گاوخوني قرار دارد در سال‌هاي گذشته با تجمع‌هاي مشابهي روبه‌رو بوده است. در سال 91 و در يكي از جدي‌ترين اين اتفاقات معترضان تعدادي از حوضچه‌هاي مسير، ساختمان نگهباني و تاسيسات كنترل و تابلوهاي برق را تخريب و شيشه‌هاي ساختمان را شكستند. »

حالا بار ديگر در سال 96 هم اعتراض‌هاي كشاورزان با رفتارهايي مشابه با رفتارهاي اسفندماه 91 تكرار مي‌شود. در طول سال‌هاي گذشته بارها كارشناسان از لزوم برنامه‌ريزي واقع‌بينانه براي تخصيص منابع آب و جلوگيري از شكل‌گيري بحران‌هاي منطقه‌اي بر سر آب تاكيد كرده بودند. اما به نظر مي‌رسد اين هشدارها در نهايت منجر به تدوين برنامه عمل مشخصي نشده است. در همين حال معاون سياسي و اجتماعي فرمانداري اصفهان از گفت‌وگو با نمايندگان كشاورزان معترض خبر داده است. فريبرز اميري به «ايرنا» گفته است: «در روزهاي و هفته‌هاي گذشته جلسه‌هاي بسياري با نمايندگان كشاورزان شرق اصفهان، آب منطقه‌اي و جهاد كشاورزي اصفهان براي بررسي آخرين وضعيت كشاورزان و پرداخت خسارات به آنها برگزار شده است.

به گفته اميري در اين جلسه‌ها مقرر شد با محوريت آب منطقه‌اي، جهاد كشاورزي و صنف كشاورزان ميزان خسارات وارد شده به كشاورزان اين منطقه به دليل جاري نشدن آب زاينده رود براي كشت پاييزه به طور دقيق، برآورد و اعلام شود. اميري با بيان اينكه استاندار اصفهان پيگير پرداخت خسارت به كشاورزان اصفهان است، افزود: تاكنون محل تامين و پرداخت خسارت به كشاورزان اصفهان مشخص نشده است. گندم، جو، پنبه، يونجه، چغندر و ذرت علوفه‌اي از جمله محصولات كشاورزي به شمار مي‌روند كه در سال‌هاي پر آبي گاوخوني از سوي كشاورزان ورزنه كشت مي‌شد. اما حالا چند سالي است كه بحران كمبود آب موجب شده برخي از كشاورزان برخي محصولات را كشت نكنند يا در كشت‌هاي پاييزه و بهاره براي تامين آب دچار مشكل مي‌شوند. در اين شرايط بايد ديد گفت‌وگوي دولت و بهره‌برداران آيا به راه‌حلي معين و متوازن منجر مي‌شود يا همچنان با جبران خسارت‌هاي مالي مشكل به‌طور مقطعي حل و فصل مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون