• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4051 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۲۴ اسفند

محمود حجتي با كسب راي‌اعتماد مجدد از مجلس در سمت وزارت جهاد كشاورزي ابقا شد

پايان خوش استيضاح سوم

سومين استيضاح مجلس در روزهاي پاياني سال برگزار شد و اين‌بار هم نمايندگان با اعتماد مجدد به يكي ديگر از وزراي دولت، راي به ابقا دادند. نمايندگان مجلس از نخستين دقايق صبح ديروز ابتدا در جلسات فراكسيوني و در ادامه در صحن علني مجلس ميزبان محمود حجتي بودند تا پس از وزراي تعاون، كار و رفاه اجتماعي و راه و شهرسازي كه در جلسات صبح و بعداز‌ظهر سه‌شنبه استيضاح شدند، وزير جهاد كشاورزي دولت دوازدهم را نيز به استيضاح بكشند و مهم آن‌كه درنهايت همان‌طور كه به علي ربيعي و عباس آخوندي راي‌اعتماد دادند، بار ديگر به محمود حجتي نيز براي ادامه حضور در وزارت جهاد كشاورزي و اداره اين وزارتخانه در سال آينده در يك جلسه علني حدودا 4 ساعته اعتماد كردند؛ جلسه‌اي كه همان‌طور كه انتظار مي‌رفت، به‌مراتب آرام‌تر و كم‌حاشيه‌تر از جلسات استيضاح روز قبل بود.

جلسه استيضاح حجتي آرام‌تر از جلسه استيضاح آخوندي و به‌مراتب كم‌حاشيه‌تر از جلسه استيضاح ربيعي بود. همان‌طور كه تعداد متقاضيان اين استيضاح كمتر از دو استيضاح ديگر بود، حرارت و شور مخالفانش نيز به‌مراتب كمتر از مخالفان دو وزير ديگر بود و نكته حايز اهميت آنكه بعضي نمايندگان از همان زمان كه طرح استيضاح وزير جهاد كشاورزي يك ‌روز پس از اعلام وصول استيضاح دو وزير ديگر دولت، اعلام وصول شد، استيضاح حجتي را پس‌لرزه استيضاح ربيعي و آخوندي مي‌دانستند و بعضا طيفي از نمايندگان حامي دولت تاكيد داشتند كه نگراني اصلي‌شان از بركناري ربيعي و آخوندي است و موضوع استيضاح حجتي آنچنان جدي نيست. اتفاقي كه در آخرين ماه‌هاي كار دولت يازدهم نيز در جريان راي‌اعتماد به 3 وزير آموزش و پرورش، ورزش و جوانان و فرهنگ و ارشاد اسلامي اتفاق افتاد؛ زماني كه طرح موضوع استيضاح علي‌اصغر فاني، وزير وقت آموزش و پرورش همچون زلزله‌اي منجر به استعفاي اين عضو كابينه شد و در ادامه پس‌لرزه‌هاي اين زلزله سياسي، علي جنتي و محمود گودرزي وزراي وقت فرهنگ و ارشاد اسلامي و ورزش و جوانان را نيز ناچار به استعفا كرد و البته حسن روحاني را هم ناگزير به معرفي 3 وزير جديد به‌جاي يك نفر.

حالا اما از آنجا كه ربيعي و آخوندي حاضر به استعفا نشده و كمتر از 24 ساعت بعد از اعلام وصول طرح استيضاح‌شان براي حضور در اين جلسه در اولين فرصت اعلام آمادگي كردند، متعاقبا حجتي هم وارد ميدان استيضاح شد و با اين حال، به شهادت موافقان و مخالفان اين طرح استيضاح، به‌جز حضور در جلسات معمول و رايزني‌هاي رسمي با نمايندگان در 3 فراكسيون سياسي و همچنين گفت‌وگو با استيضاح‌كنندگان، تلاش خاصي براي قانع كردن نمايندگان انجام نداد. استراتژي مبتني بر اخلاق خاص سياسي اين عضو كابينه كه باوجود اينكه نهايتا همچون زمان راي‌اعتماد به دولت دوازدهم منجر به توفيق حجتي شد، تاحدودي براي اين وزير محجوب، خطرناك يا حداقل نامطمئن نيز بود. حسن روحاني در جلسه دفاع از هيات وزيران دولت دوازدهم هنگامي كه نوبت به حجتي رسيد، بي‌تكلف از خلق و خوي خاص اين وزير سخن گفت و در توصيفي دوپهلو، حجتي را مديري ماخوذ به حيا معرفي كرد كه بعضا براي كوچك‌ترين مسائل از شخص رييس‌جمهور اجازه مي‌خواهد. شايد همين ويژگي‌هاي اخلاقي باعث شد او چندان تلاشي براي حفظ صندلي وزارت نكند و درنهايت نيز با وجود آنكه استيضاحش چندان جدي نبود، تنها با 117 راي موافق در برابر 105راي مخالف و ۷ راي ممتنع از مجموع ۲۲۹ راي ماخوذه، در سمت وزارت جهاد كشاورزي ابقا شود. همان‌طور كه در روزهاي راي‌اعتماد، درحالي كه تا آخرين لحظات كمتر كسي نسبت به عدم كسب راي‌اعتماد از جانب او شك داشت، توانست با كسب تنها 164راي موافق، فقط بالاتر از حبيب‌الله بي‌طرف، تنها وزير پيشنهادي ناكام دولت بايستد.

در اين جلسه آرام اما شايد تنها حاشيه جالب‌توجه، انصراف محمود صادقي ازجمله اصلاح‌طلبان متقاضي استيضاح حجتي از اظهارنظر در جايگاه مخالفت با حجتي بود. ماجرا از آنجا شروع شد كه لحظاتي پس از آغاز جلسه استيضاح، نام صادقي به عنوان دومين سخنران موافق استيضاح از جانب هيات رييسه اعلام شد و صادقي بلافاصله درخواست كرد كه نوبتش با نفر چهارم جابه‌جا شود و دقايقي بعد، گعده اميدي‌ها كنار صندلي عارف براي منصرف كردن اين نماينده از اظهارنظر شكل گرفت؛ مذاكراتي كه درنهايت به نتيجه رسيد و صادقي به تبعيت از تصميم فراكسيون اميد كه دقايقي پيش از راي‌گيري و درحين جلسه استيضاح، رسما موضع مخالف خود با اين استيضاح را اعلام كرد، از اظهارنظر در موافقت با استيضاح خودداري كرد. اعلام‌ موضع صريح فراكسيون اميد، البته منجر به طرح انتقاداتي عليه اصلاح‌طلبان در رسانه‌هاي اصولگرا و حتي صداوسيما شد اما واقعيت آن است كه نه‌تنها ايرادي به اين صراحت و انسجام فراكسيوني وارد نيست، بلكه بايد از دو فراكسيون مستقلين ولايي و نمايندگان ولايي انتقاد كرد كه چرا هم در مورد استيضاح حجتي و هم در مورد دو فقره ديگر سكوت كردند. برخلاف فراكسيون اميد كه در هر سه مورد رسما موضع‌گيري كرد و جالب آنكه در هر سه رقابت هم پيروز شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون