• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 21 -
  • ۱۴۰۲ سه شنبه ۳ مرداد

عملكرد قابل قبول سايپا در يك سال گذشته

گروه خودروسازي سايپا از زمان آغاز فعاليت تيم مديريت جديد در بهمن ماه سال گذشته و با برنامه‌ريزي خاصي كه بر اساس فرامين 8 ماده‌اي رييس‌جمهور محترم و نظارت مستقيم وزير صمت انجام داد توانست در مدت يك سال، اقدامات ويژه و مهمي را در جهت تحقق بندهاي اين فرمان انجام دهد.
افزايش توليد و كيفيت محصولات و خدمات پس از فروش و ايجاد تنوع در سبد محصولات از مهم‌ترين عملكردهاي گروه سايپا در اين مدت بوده است. در ادامه به بخشي از اين اقدامات مي‌پردازيم: 

1- افزايش‌ توليد: 
گروه خودروسازي سايپا با حضور تيم مديريتي جديد از ابتدا افزايش توليد محصولات را در دستور كار خود قرار داد و با برنامه‌ريزي منسجم و دقيق توانست در مدت يك سال، توليد محصولات را كاملا هدفمند افزايش دهد به نحوي كه در 4 بهمن ماه سال جاري توليد محصولات از كل توليد سال گذشته عبور كرد و ركورد سال گذشته شكسته شد. همچنين توليد گروه در نيمه بهمن ماه از كل توليد سه سال گذشته عبور كرد. علاوه بر اين در 2 اسفند ماه سال جاري توليد اين گروه خودروساز به 440 هزار و 235 دستگاه رسيد كه اين تعداد نسبت به مدت مشابه سال گذشته در سال 1400 با توليد 380 هزار و 235 دستگاه خودرو رشد 16درصدي داشته است و اين افزايش توليد در حالي رقم خورد كه سه محصول پرتيراژ اين گروه چون تيبا، تيبا 2 و ساينا بدون برنامه‌ريزي قبلي از سبد محصولات خارج شد.
همچنين عوامل تاثيرگذاري چون عدم تخصيص منابع توسط شوراي پول و اعتبار برخلاف ساليان گذشته به خودروسازان، افزايش قيمت نهاده‌هاي توليد همچون فولاد، مواد شيميايي، رنگ و مواد پليمري، افزايش تعرفه گمرك در شرايطي كه ارز از قيمت 4 هزار و 200 تومان به ارز نيمايي 28 هزار و 500 تومان افزايش يافت، افزايش نرخ ارز براي اقلام مستقيم و غير مستقيم توليد و قطعي برق و گاز در تير، مرداد و دي ماه سال جاري صورت گرفت و باعث اختلال در روند توليد شد كه خوشبختانه با تمام اين موانع و مشكلات سايپا روند افزايش توليد خود را دنبال كرد كه نشان از برنامه‌ريزي دقيق و هدفمند در خطوط توليد گروه سايپا است. 
بر اين اساس با وجود خروج سه محصول پرتيراژ ساينا، تيبا و تيبا2، توليد محصولات جاري با رشد قابل توجهي همراه شده كه در خانواده كوييك رشد 102درصدي نسبت به مدت مشابه سال گذشته به دست آمد همچنين در خودرو شاهين رشد 62 درصدي، خانواده ساينا رشد 35 درصدي، سايپا 151 رشد 84 درصدي، زامياد رشد 22 درصدي و سايپا ديزل رشد 121 درصدي كسب شد.
علاوه بر اين تيم مديريتي، از ابتداي هدايت گروه سايپا رويكرد توليد اقتصادي را به عنوان يكي از اصلي‌ترين برنامه‌هاي خود قرار داد و بر همين اساس افزايش 78 درصدي توليد محصولات اقتصادي نسبت به مدت مشابه سال گذشته از ديگر دستاوردهاي گروه سايپا در يك سال گذشته است.
در همين مدت توليد روزانه خودرو از هزار و 57 دستگاه در بهمن ماه 1400 به 2 هزار و 78 دستگاه در دوم اسفندماه 1401 رسيد و رشد 99 درصدي را به همراه داشت كه روند بسيار مثبتي را طي كرده است.
از ديگر برنامه‌هاي مورد نظر گروه سايپا در سال جاري توليد خودرو كامل بود. در گذشته خودروها به صورت ناقص توليد و در پاركينگ‌ها نگهداري مي‌شد كه اين نوع توليد علاوه بر كاهش كيفيت، هزينه‌هاي هنگفتي را به سايپا تحميل مي‌كرد و از همين رو توليد خودرو به صورت كامل در دستور كار قرار گرفت و افزايش 91 درصدي نرخ عبور مستقيم درگروه سايپا از 9 درصد در دي ماه 1400 به 100 درصد در مرداد ماه 1401 رسيد به نحوي كه از ابتداي مردادماه سال جاري تمامي محصولات توليد شده به صورت كامل بوده و اين روند با افزايش 250 درصدي توليد خودرو به صورت كامل نسبت به مدت مشابه سال گذشته در اين ايام به دست آمده است.
علاوه بر اين تكميل خودروهاي ناقص و غير قابل عرضه موجود در پاركينگ‌ها نيز همزمان با توليد كامل محصولات انجام شد و در بهمن ماه سال گذشته 87 هزار خودروي ناقص موجود در پاركينگ‌ها، در تيرماه سال جاري به صفر رسيده و تمام آنها روانه بازار شده است. 

٢- افزايش‌ كيفيت‌ خودروها: 
گروه سايپا، در حوزه كيفي محصولات نيز نگاه ويژه‌اي جهت افزايش كيفيت همه محصولات در دستور كار قرار داد و به همين منظور 42 پروژه بهبود و ارتقاي كيفيت در سطح زنجيره تامين تعريف شد به نحوي كه در حوزه زيرساخت 3 پروژه، در حوزه قطعات و مجموعه‌ها 29 پروژه، در حوزه فروش و خدمات پس از فروش 5 پروژه و در حوزه فرآيند خودروساز هم 5 پروژه تعريف و در دستور كار قرار گرفت كه 99 درصد اين برنامه‌ها محقق شده است.
در اين حوزه خروج خودروهاي قديمي تيبا، تيبا2 و ساينا از سبد محصولات گروه سايپا بدون برنامه‌ريزي قبلي انجام شد و به منظور افزايش كيفيت محصولاتي كه در پاركينگ‌ها در گذشته به صورت نيمه كامل توليد شده بود، PDI  مجدد خودروهاي‌ تكميل‌كاري‌ شده صورت پذيرفت. همچنين با پروژه‌هاي متعدد انجام شده بر روي خودرو شاهين، افزايش رضايت چشمگيري در تمامي حوزه‌هاي كيفيت، فروش و خدمات پس از فروش اين محصول حاصل شد. بهبود رتبه شبكه نمايندگي‌هاي فروش و خدمات پس از فروش در راستاي افزايش رضايت مشتريان و بهبود 59 درصدي شاخص نرخ برگشت از تعميرات در2 ماه يا 3 هزار كيلومتر از ديگر برنامه‌هاي حوزه كيفي محصولات بود به نحوي كه در اين زمان نسبت به مدت مشابه كاهش 14 درصدي تعداد شكايات مشتريان حاصل شده است. همچنين رتبه شبكه نمايندگي‌هاي فروش و خدمات پس از فروش گروه سايپا در راستاي افزايش رضايت مشتريان بهبود قابل توجهي يافته است. 

3- اصلاح ساختار مديريتي‌ و مهندسي مالي: 
يكي ديگر از اقدامات مفيدي كه در گروه سايپا انجام و باعث افزايش بهره‌وري و راندمان كاري در اين گروه شد، اصلاح ساختار مديريتي و مهندسي مالي بود چرا كه با اين روند سايپا توانست علاوه بر كاهش هزينه‌هاي مازاد، درآمد ايجاد شده را در مسير توليد هدايت و بهره‌برداري مناسبي در جهت برنامه‌هاي توليدمحور خود داشته باشد برهمين اساس اصلاح ساختار مالي و سهامداري سايپا و شركت‌هاي زيرمجموعه در دستوركار قرار گرفت.
همچنين واگذاري دارايي و اموال غيرمولد و مازاد شركت‌هاي گروه در دستوركار قرار دارد و كنترل هزينه‌هاي غير ضروري و انضباط مالي نيز در تمامي سطوح از اهم كارهايي است كه مورد نظر بوده و درحال انجام است.  علاوه بر اين مديريت هزينه خريدهاي خارجي، كاهش هزينه پاركينگ‌هاي خودروهاي ناقص و غير قابل عرضه، كاهش هزينه‌هاي حمل هوايي، مديريت خريد ورق و مواد پليمري، مديريت ضايعات و عدم توقف خط توليد ماليبل و استفاده از ظرفيت‌هاي خالي و بهبود شاخص‌هاي OEE و OHE از ديگر برنامه‌هاي گروه سايپا بوده كه توانسته كاهش هزينه 2 هزار ميليارد توماني را به همراه داشته باشد.

4- توسعه‌ محصول: 
در حوزه توسعه محصول، سايپا بر اساس برنامه‌ريزي دقيق و منسجمي كه صورت داده اقدامات مفيد و بسيار مطلوبي انجام شده است و از بهمن ماه سال جاري تا بهمن ماه سال آينده 8 محصول جديد را به بازار عرضه خواهد كرد كه در طول سنوات گذشته اين اقدام بي‌سابقه بوده است.
سايپا در حوزه توليد محصولات جديد و پيشرفته، توليد محصول شاهين اتوماتيك و آريا با موتور جديد، را دنبال مي‌كند. خودروهاي ساينا CNG، اطلس و سهند نيز در حال گذراندن مراحل نهايي جهت كسب مجوز استانداردهاي مربوطه‌اند و به زودي به بازار عرضه خواهند شد. همچنين برنامه‌ريزي جهت توليد خودروي اقتصادي و جايگزين خودرو پرايد در دستور كار قرار دارد. به منظور كمك به حمل ونقل عمومي نيز توليد ون جديد در نيمه دوم سال 1401 و توليد وانت‌هاي جديد زاگرس، كارون و پادرا لانگ نيز به زودي انجام خواهد شد.
در حوزه خودروهاي تجاري سنگين نيز گروه خودروسازي سايپا دو محصول جديد فوتون و دانگ‌فنگ و همچنين توليد ميني‌بوس و اتوبوس را جهت عرضه به بازار در دستور كار قرار داده است. 
علاوه بر اين راهبري خودرو اقتصادي M44 كه برگرفته از خودرو سيتروئن C3 است در دست اقدام قرار دارد كه در سال 1402 عرضه خواهد شد. وانت جديد 251 و خودرو P90 در سال 1403 و خودرو SP0 نيز در سال 1404 به بازار عرضه خواهند شد.
سايپا در حوزه واردات خودرو نيز پيشرو ساير خودروسازان كشور است و با دريافت مجوزهاي لازم از وزارت صمت اقدام به ثبت سفارش براي خودروهاي چانگان CS35+، CS55+ و Uni T و خودرو T300 از محصولات زوتي كرده است و محموله اول اين محصولات به زودي وارد كشور و به بازار عرضه خواهد شد.
سايپا در حوزه توسعه قواي محركه هم برنامه بسيار مدوني را در دستور كار خود قرار داده و توليد موتورهاي M15 GSI، ME16، M15GS-CNG و M24+ را براي پايان سال 1401 در نظر گرفته كه تاكنون بيشتر مراحل توليد اين چهار موتور چون تست‌ها و آزمون‌هاي نهايي انجام شده و مراحل پاياني را مي‌گذراند.

5- فروش و خدمات پس‌ از فروش: 
يكي ديگر از برنامه‌هاي مهمي كه تيم مديريتي گروه خودروسازي سايپا بر آن تاكيد بسيار دارد و همواره مورد توجه قرار گرفته، حوزه فروش و خدمات پس از فروش است.
با توجه به شرايط نابساماني كه سايپا در گذشته در اين حوزه داشته و معوقات بسياري در حوزه فروش و تحويل محصول و مشكلات متعددي در حوزه تامين قطعه و ارايه خدمات پس از فروش با آن روبرو بوده، لذا ارتقاي اين حوزه و برطرف كردن مشكلات آن در دستور كار قرار گرفت كه خوشبختانه نتايج مناسبي در اين مدت به دست آمده است.
در نيمه اول دي ماه سال جاري تعداد خودروهاي فاكتور شده از كل خودروهاي فاكتور شده سال گذشته عبور كرد و تاكنون در حوزه تحويل محصولات افزايش 25 درصدي به دست آمده به نحوي كه تا 2 اسفند ماه 478 هزار و 38 دستگاه خودرو فاكتور شده كه اين تعداد در سال گذشته 381 هزار و 795 دستگاه بوده است. 
همچنين درآمد كسب شده از فاكتور محصولات تا اين زمان رشد 82 درصدي نسبت به مدت مشابه داشته است. از دلايل كسب اين رشد مناسب، ايجاد بهبود در تركيب توليد محصولات، افزايش تيراژ توليد، تكميل خودروهاي ناقص و افزايش تحويل خودرو به مشتريان بدون افزايش قيمت محصولات نسبت به سال گذشته بوده است.
در حوزه قطعات يدكي و عرضه قطعات اصلي به بازار هم سايپا برنامه‌اي را در ابتداي سال جاري در دستور كار خود قرار داد و توانست علاوه بر افزايش رضايتمندي مشتريان و كاهش برگشتي خودروهاي مراجعه به نمايندگي‌ها، درآمد خوبي را كسب كند به نحوي كه نسبت به مدت مشابه رشد 141درصدي در اين حوزه حاصل شده است.

6- صادرات: 
سايپا در حوزه صادرات محصولات خود به كشورهاي هدف هم بر اساس برنامه‌ريزي منسجمي كه انجام داده توانسته در سال جاري رشد خوبي را داشته باشد به نحوي كه تعداد خودروهاي صادراتي اين گروه به لحاظ تعدادي 16 درصد نسبت به مدت مشابه رشد داشته و به لحاظ ارزش دلاري 93 درصد افزايش داشته كه بيش از 13 ميليون دلار درآمد براي سايپا به دست آمده است. اين مهم به دليل اصلاح قيمت محصولات صادراتي گروه سايپا نسبت به گذشته محقق شده است.
با توجه به عملكرد گروه سايپا در يك‌سال حضور تيم مديريتي جديد و همچنين اقدامات صورت گرفته، چشم‌انداز گروه خودروسازي سايپا در سال 1402 و بعد از آن بسيار روشن است و مي‌توان اميدوار بود كه با توسعه زيرساخت‌ها و حركت به سمت فعاليت‌هاي دانش‌بنيان و درآمدزا، اين مجموعه در سال‌هاي آتي روزهاي بسيار خوب و رقابتي با ساير خودروسازان را تجربه كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری