• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۱ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5800 -
  • ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۱ تير

پس لرزه های مناظره نخست نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ادامه دارد

نه حامیان مالی دموکرات به بایدن!

احسان  پناه  بر

به نظر می رسد روند تحولات انتخابات در ایالات متحده با سرعت بیشتری در دو حزب رقیب دمکرات و جمهوری خواه پیش می رود. بر اساس یادداشتی که به کمیته مرکزی حزب جمهوری خواه ایالات متحده ارسال شده و نیویورک تایمز آن را بررسی کرده است، مشاوران ارشد دونالد ترامپ در حال برنامه ریزی برای کاهش شدید مفاد و ساده سازی مرامنامه رسمی حزب جمهوری خواه هستند. در یادداشتی به نوشته کریس لاسیویتا و سوزی وایلز، دو مشاور ارشد دونالد ترامپ، ريیس جمهور سابق آمریکا، تلاش ها برای کاهش مفاد این مرامنامه این طور توضیح داده شده است: به منظور اطمینان از تعهدات سیاست حزب جمهوری خواه در قبال مردم آمریکا که باید به صورت شفاف، واضح، مختصر، و قابل فهم باشد. این برنامه جدید، مرامنامه های گذشته را به عنوان اسناد بیهوده کتاب درسی که از طریق نفوذ منافع خاص شکل گرفته بود و حزب و نامزد این حزب را در معرض حملات دموکرات ها قرار می داد، رد کرده است. در این یادداشت آمده است: انتشار یک متن پرمخاطب اما بی مورد می تواند به آتش اطلاعات نادرست و ارائه آن به مخالفان ما دامن بزند. با این شناخت و تجربه، ما مرامنامه ای ساده و همسو با دیدگاه اخلاقی و عمومی دونالد ترامپ برای آینده آمریکا ارائه خواهیم داد.

این یادداشت پنجشنبه قبل از گردهمایی حزب در ماه آینده در میلواکی به کمیته مرکزی حزب ارسال شد. حزب ابتدا در مورد مرامنامه خود رای خواهد داد و سپس کنوانسیون ملی خود را برای انتخاب نامزد ریاست جمهوری برگزار خواهد کرد. تصمیم برای کاهش مفاد مرامنامه که اخیراً در سال 2016 از سوی این حزب اتخاذ و تقریبا در 60 صفحه منتشر شد، احتمالا باعث درگیری میان برخی محافظه‌کاران و فعالان حزبی می‌شود که سال‌ها بر سر زبان و لحن این سند چانه‌زنی کرده‌اند. یکی از افراد نزدیک به فرآیند تغییر مرامنامه حزب که خواست نامش فاش نشود، گفت که مرامنامه جدید می‌تواند به نصف مرامنامه سال 2016 کاهش یابد.

به گزارش نیویورک تایمز، فعالان ضد سقط جنین خود را برای مبارزه با تغییر این مرامنامه آماده کرده اند. آن ها معتقدند که تیم ترامپ به دنبال رقیق کردن یا حذف زبان و لحن مفاد مرامنامه قبلی است تا ترامپ را در ظاهر فردی معتدل تر نشان دهد. حزب جمهوری خواه به امید دور نگه داشتن هرگونه اختلاف نظر از دید عموم، قصد دارد کمیته‌ای برای بازنگری در مرامنامه حزب را پشت درهای بسته در میلواکی، یک هفته قبل از کنوانسیون ملی انتخاب نامزد حزب، تشکیل دهد. با توجه به آرشیو C-SPAN، جلسات کمیته بازنگری در مرامنامه حزب حداقل از سال 1984 از طریق تلویزیون پخش می شود. با بستن این فرآیند، لاسیویتا و وایلز استدلال می کنند که آنها هرگونه نفوذ منافع غیرعادی را که به دنبال منحرف کردن خط مشی عمومی از اهداف روشن و مستقیم ما باشد، رد خواهند کرد.

ترامپ در سال 2020 به فکر کوچک کردن و ساده سازی مرامنامه بود، اما در نهایت این ایده را کنار گذاشت. این یادداشت که به دست نیویورک تایمز رسیده، تصریح می‌کند که تیم ترامپ مرامنامه کمیته ملی جمهوری‌خواه را تقریبا به‌عنوان ابزاری برای ترسیم تقابل با جو بایدن در رقابت‌های 2024 می‌بیند و نه راهی برای تعیین اهداف بلندمدت برای حزب. آنها در این یادداشت نوشتند: اگر ما در مورد انتخاب مابین دوگانه رهبری ترامپ و جمهوری‌خواهان در مقابل رهبری جو بایدن و دموکرات‌ها شفافیت را به رای دهندگان ارائه نکنیم، هیچ کس این کار را برای ما انجام نخواهد داد. این یادداشت تصریح می کند که این مرامنامه قراردادی با رای دهندگان آمریکایی است که باعث شفافیت در دولت آینده ترامپ می شود.

نیوت گینگریچ، ريیس جمهوری خواه سابق مجلس نمایندگان که دستور کار قانونی خود را «قرارداد با آمریکا» نامید، از جمله کسانی است که برای یک مرامنامه ساده تر که به گفته او باید «سند ترامپ» باشد، تلاش کرده است. او به نیویورک تایمز گفت: رای دهندگان در سراسر آمریکا باید بتوانند آن را ببینند، بفهمند، و از آن بهترین مفاهیم ممکن را استخراج کنند. تعداد زیادی از فعالان محافظه‌کار این سند را رد می کنند. آن‌ها این مرامنامه را لنزی برای بررسی چشم‌انداز رویایی برای دهه‌های آینده می‌بینند، نه برای رصد شرایط فعلی. کریستن هاوکینز، ريیس گروه دانشجویی «برای زندگی آمریکایی»، یک گروه ضد سقط جنین، به ان بی سی نیوز گفت: این مرامنامه صرفا مربوط به سال 2024 نیست، بلکه مربوط به سال‌های 2034 و 2044 است. این بیانیه چشم‌اندازی است که نشان می دهد حزب باید به کجا برود. در سال 2020، ترامپ از مبارزه برای بازنگری در مرامنامه عدول کرد و صرفا به دلیل همه‌گیری کرونا، مرامنامه 2016 را دوباره انتخاب کرد. سند سال 2016 گستره بسیار وسیعی از مسائل را پوشش می دهد. برای مثال از ريیس‌جمهور مصر به خاطر حمایت از حقوق مسیحیان قبطی تشکر و از قانون حمایت از آمریکایی‌ها «مقابله با امواج الکترومغناطیسی» پشتیبانی کرد.

همزمان و آنگونه که پولیتیکو نوشته، دستیاران ارشد کارزار جو بایدن در یک نشست خصوصی برنامه ریزی شده با اهداکنندگان و حامیان مالی پس از عملکرد فاجعه بار در اولین مناظره ريیس جمهوری با دونالد ترامپ، سعی کردند به سرعت و با قدرت آرامش خود را به نمایش بگذارند. آنها تلاش داشتند حامیان مالی را اقناع کنند که افتضاح مناظره بایدن تاثیری بر روند رقابت ندارد. این دستیاران بایدن اعداد جمع آوری کمک های مردمی را به این حامیان مالی ارائه کردند و تلاش داشتند به آن ها بقبولانند که مردم آنچنان هم از نمایش بایدن در مناظره ناخشنود نیستند. جن اومالی دیلون، ريیس کارزار انتخاباتی بایدن، به آنها گفت که هیچ راه آسانی برای کنار گذاشتن بایدن از رقابت یا نامزدی جدید وجود ندارد. آنطور که نیویورک تایمز گزارش می‌دهد، این نشست خصوصی، اولین تلاش کارزار بایدن برای کنترل آسیب پس از حادثه فاجعه بار مناظره بایدن بود. اما به نظر می رسد نتوانست بر نظر حامیان مالی چندان تاثیری بگذارد. برخی از این حامیان مالی البته پذیرفتند که به کمک خود ادامه دهند؛ دیگران اما احساس می کردند که دستیاران بایدن آنها را در تنگنا قرار داده اند و با خوش بینی بیش از حد، واقعیت را نادیده می گیرند. حامیان مالی گفتند که کارزار بایدن باید پیامی روشن‌تر در قبال آینده نامزدی بایدن به آن ها عرضه کند. برخی از این حامیان مالی به پولیتیکو گفتند که به نظر می رسد تغییری در استراتژی کارزار بایدن ایجاد نخواهد شد و این امر ادامه همکاری با این کارزار را مشکل خواهد کرد. به گزارش نیویورک تایمز، یکی از این حامیان مالی در نشست خصوصی مستقیما از مقامات کارزار پرسید که آیا بایدن از ادامه رقابت کناره گیری می‌کند؟ یکی از اهداکنندگان مالی برجسته دموکرات که با این رویداد آشناست به پولیتیکو گفت: آن شب فقط یک شب افتضاح نبود، فاجعه بود، بالاخص به این دلیل که امید به هیچ اصلاحی در این مورد وجود ندارد. اشاره او به عدم تمایل حزب دمکرات به جایگزینی فردی با نامزدی بایدن است.

در جلسه روز جمعه اومالی دیلون، جولی چاوز رودریگز مدیر کارزار و کوئنتین فولکس معاون مدیر کارزار شرکت داشتند. نشست خصوصی تلاشی بود برای دلگرمی دادن رای دهندگانی که به راحتی می‌توانستند جلوی کارزار انتخاباتی بایدن را بگیرند. اما کمیته حزب دمکرات به شدت درخواست‌ها مبنی بر کناره‌گیری او را رد و به موفقیت کارزار در جمع‌آوری کمک‌های مالی اشاره می‌کنند. این امر نشان می‌دهد هنوز انرژی کافی در پشت نامزدی بایدن وجود دارد.به گزارش نیویورک تایمز، نگرانی خاصی در مورد چگونگی واکنش جامعه حامیان مالی وجود دارد. بزرگترین مشکل حامیان و اهداکنندگان مالی، خود بایدن است. یکی از فعالان دموکرات و مشاور نزدیک چند تن از اعضای کنگره گفت که اگر پول به دست کارزار بایدن نرسد، همه باید نگران باشیم. اهداکنندگان و حامیان مالی عمده دموکرات از مقامات ارشد کاخ سفید پرسش هایی مطرح کردند و از آنها خواستند که در پی این مناظره اخیر چه کاری باید انجام دهند. این امر به سنتی دیرینه در میان اهداکنندگان بدل شده است. یکی از اهداکنندگان مالی دموکرات به نیویورک تایمز گفت فکر می‌کند این وظیفه کارزار بایدن است که بپذیرد پیش از کنوانسیون ماه اوت و انتخاب رسمی بایدن به عنوان نامزد دمکرات ها نباید به سراغ مناظره رفت. اما به عقیده برخی از حامیان مالی دمکرات ها، این مناظره باعث شد برخی از آن ها عیار بایدن را پیش از کنوانسیون ماه اوت بسنجند. در میان دمکرات های کنگره نیز اختلافاتی برپاست و ناآرامی در کاپیتول هیل نفوذ کرده است.

یکی از دموکرات‌های مجلس نمایندگان در گفت‌وگو با پولیتیکو گفت که تمایل شدیدی برای یافتن راهی برای خروج از این بحران و تردید شدید در مورد وضعیت ادامه کار با بایدن در مقام نامزد دمکرات ها وجود دارد. این قانونگذار آمریکایی افزود که دمکرات ها ماه هاست در مورد منطق ادامه نامزدی بایدن اتفاق نظر ندارند و همین مساله سردرگمی هایی را به بار آورده است. او گفت نمونه بارز سردرگی در مناظره اخیر رخ داد. عملکرد نامناسب جو بایدن در مناظره پرسش‌های جدیدی را از سوی دموکرات‌های نگران مطرح کرد در مورد اینکه آیا او می تواند و باید رقابت انتخاباتی را ترک کند؟ به گزارش سی ان ان، این کار آسانی نخواهد بود زیرا بایدن نامزد احتمالی دموکرات ها و انتخاب غالب رأی دهندگان اولیه است. او در طول فصل مقدماتی با مخالفت کمی روبه‌رو شد و تقریبا دل همه نمایندگان حزب را به دست آورد. این بدان معنی است که بایدن نمی تواند برخلاف میل خود از رقابت خارج شود و باید نمایندگان و بزرگان حزب دمکرات نیز به این کار روی خوش نشان دهند. اما در این فرصت کم و با توجه به پیشتازی قابل توجه دونالد ترامپ در رقابت با بایدن، به نظر می رسد این کار نشدنی باشد. دیوید اکسلرود، تحلیلگر سی‌ان‌ان و استراتژیست دموکرات، در واکنش به عملکرد بایدن در مناظره پنج‌شنبه شب در سی‌ان‌ان، گفت که او قطعا نامزد حزب باقی خواهد ماند.

این نظام اولیه فعلی، که ابتدا رأی دهندگان در انتخابات درون حزبی نظر خود را برای نامزدی یک فرد جهت رقابت اعلام می کنند، اساسا باعث شده است کمیته مرکزی حزب دمکرات نتواند سر خود نامزد جدیدی را به راحتی معرفی کند. این سنت اما یکبار، پس از اینکه دموکرات ها معاون ريیس جمهور هوبرت هامفری را به عنوان نامزد خود در سال 1968 انتخاب کردند، شکسته شد. اما آیا باز هم می‌تواند شکسته شود و رای دهندگان دمکرات را نادیده بگیرد؟ پس از اینکه ريیس جمهور لیندون جانسون در آن سال از رقابت ریاست جمهوری کنار رفت و محبوبیت و مخالفت رو به کاهش خود را درک کرد، این امر برای رای‌دهندگان قابل درک شد. در میانه جنگ در ویتنام، همفری ادامه سیاست جانسون در باب ویتنام را در کنوانسیون ملی دموکرات ها در شیکاگو ارائه کرد. به گزارش سی ان ان، اما اگر بایدن تصمیم به ترک رقابت در سال 2024 بگیرد، اوضاع بسیار متفاوت خواهد بود و به نظر رای دهندگان دمکرات به این امر واکنش بسیار منفی نشان خواهند داد. کنوانسیون دموکرات ها در ماه اوت برگزار می‌شود. اگر نامزدی پیشرو پس از کسب اکثریت انتخابات مقدماتی یا حتی در طول کنوانسیون از کارزار کناره‌گیری کند، نمایندگان منفرد باید نامزد حزب را در محل کنگره (یا احتمالا در طی یک فراخوان مجازی) انتخاب کنند.

این امر به طور معمول این پرسش مهم را برجسته می‌کند که آن نمایندگان واقعی چه کسانی هستند. حزب دموکرات مهلتی را تا 22 ژوئن برای ایالت ها تعیین کرد تا بیش از 3900 نماینده را انتخاب کنند که تقریبا همه آنها به بایدن متعهد هستند. این نمایندگان نه تنها متعهد به رأی دادن به بایدن هستند، بلکه همچنین از سوی کارزار او به این سمت تعیین شده اند. بنابراین، در حالی که اکثر نمایندگان کنوانسیون می توانند تصمیم بگیرند نامزد جدیدی را انتخاب کنند، انجام این کار مستلزم کودتای گسترده حامیان ريیس جمهور علیه اوست. اما به نظر می‌رسد هرگز چنین امری رخ نخواهد داد. همچنین باید گفت اگر بایدن از رقابت خارج شود، اساسا این حامیان بایدن هستند که مسئول انتخاب جانشین او خواهند بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها