• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۱ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4273 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۳ دي

كارزار انتخابات رياست‌جمهوري امريكا رفته‌رفته آغاز مي‌شود

«بايدن» گزينه بالقوه دموكرات‌ها

ميثم سليماني

 

 

با شروع سال 2019 امريكا وارد فاز رقابت‌هاي مقدماتي رياست‌جمهوري سال 2020 شده است. فضا به سمتي سوق پيدا كرده كه نامزدها مشخص مي‌شوند و رقابت‌ها نيز رسما آغاز مي‌شود. شايد
تا حد زيادي تكليف حزب جمهوريخواه براي نامزد نهايي حزب اگر اتفاقي براي دونالد ترامپ رخ ندهد، مشخص است. اما در طرف مقابل بايد سال 2019 را سال اوج رقابت‌هاي انتخاباتي در كمپين حزب دموكرات دانست. جايي كه اين احتمال وجود دارد بالاترين تعداد رقباي درون حزبي تاريخ امريكا با يكديگر رقابت كنند. هر چند تاكنون دو نفر به‌طور رسمي براي حضور در رقابت انتخاباتي اعلام آمادگي كردند اما اين انتظار وجود دارد ليستي بلندبالا از افراد در اين رقابت حضور پيدا كنند. دموكرات‌ها حداقل در سه دوره رقابت‌هاي درون حزبي يك دوگانه را تشكيل دادند و تا حدودي تكليف نامزد نهايي در يك رقابت محدود داخلي مشخص شد. دوگانه هيلاري كلينتون – باراك اوباما در سال 2008 و دوگانه هيلاري كلينتون و برني سندرز در 2016 رقابتي حساس را رقم زد. اما انتخابات 2020 با گذشته براي دموكرات‌ها متفاوت خواهد بود. دموكرات‌ها يك پيش‌فرض كلي دارند؛ اينكه كدام گزينه مي‌تواند در برابر دونالد ترامپ قرار گيرد. استاندارد مناسب براي يك نامزد نهايي رويارويي با دونالد ترامپ است. اما آن‌گونه كه به نظر مي‌رسد يكي از سرمايه‌گذاري‌هاي اصلي دموكرات‌ها روي فردي است كه هم بتواند در برابر دونالد ترامپ قرار گيرد و هم داراي محبوبيتي عمومي در ميان مردم امريكا باشد. جو بايدن معاون اول باراك اوباما رييس‌جمهور سابق ايالات متحده يكي از اين گزينه‌هاست. او حتي يكي از محتمل‌ترين گزينه‌هاي كانديداتوري انتخابات سال 2016 به نظر مي‌رسيد، اما مرگ ناگهاني پسر بزرگش بر اثر سرطان شوك بزرگي به او وارد كرد تا بيش از اينكه درگير سياست باشد درگير خانواده شد تا نتواند وارد رقابت جانشيني باراك اوباما شود. اما حالا شرايط متفاوت از گذشته است. بدنه حزب دموكرات تصميم گرفته تا از بايدن براي انتخابات حمايت كند. هر چند كه او 76 سال سن دارد و براي رسيدن به رياست‌جمهوري سن به نسبت بالايي دارد، اما كارشناسان و صاحبنظران در حزب دموكرات در حال رسيدن به اين جمع‌بندي هستند كه جو بايدن مي‌تواند گزينه مناسب براي رويارويي با دونالد ترامپ باشد؛ گزينه‌اي معقول و منطقي كه مي‌تواند در برابر ترامپ قرار گيرد.

هر چند بايدن به طور رسمي ورود خود به عرصه انتخابات رياست‌جمهوري را اعلام نكرده اما نيويورك تايمز در گزارشي به ابعادي اشاره دارد كه نشان مي‌دهد جو بايدن آماده حضور در رقابت‌هاي انتخاباتي است. اين گزارش نشان مي‌دهد كه او برنامه‌ريزي مالي دقيقي براي كمپين انجام داده و در حال جذب حمايت مراكز غيرانتفاعي و دانشگاهي است و تيمي از مشاوران را در كنار خود قرار داده است كه برخي از آنها پيش‌تر با او در پست معاون اولي همكاري مي‌كردند.

طبق اين گزارش بايدن از ابتداي ايجاد ساختار كمپين خود ‌روي مسائل تامين مالي با حساسيت هرچه تمام‌تر عمل مي‌كند. او سعي كرده تا در مراكزي حضور پيدا نكند كه هزينه آن از طريق بودجه عمومي تامين مي‌شود. او به همين دليل در دانشگاه يوتا براي سخنراني حاضر نشد، چراكه براي معرفي كتاب خود قصد داشت به اين سفر برود اما هزينه سفر او بايد از طريق بودجه دولتي دانشگاه با خريدن كتاب انجام مي‌شد. از همين رو تصميم گرفت تا اين كار را انجام ندهد و در دانشگاه حاضر نشد. او براي حضور در دانشگاه يوتا بين دو انتخاب قرار گرفت؛ اينكه او به فكر يك درآمد بالا از طريق فروش كتاب و حضور در دانشگاه باشد يا اينكه جايگاه خود به عنوان يك نامزد بالقوه حزب دموكرات در سال 2020 را حفظ كند. او تصميم دوم را گرفت. او نمي‌خواهد جايگاهش با چالش مواجه شود. او كار خود را با شبكه‌اي از مراكز غيرانتفاعي و دانشگاهي كه توسط نزديك‌ترين استراتژيست‌ها و مشاورانش اداره مي‌شود، مشغول كار است. بسياري از آنها در حال كار براي طراحي يك كمپين انتخاباتي براي بايدن هستند. اين در عمل براي سومين‌بار است كه به او پيشنهاد مي‌شود كه در رقابت‌هاي انتخاباتي درون‌حزبي شركت كند و بايد ديد در سن 76 سالگي مي‌تواند كمپيني پرانرژي را راه‌اندازي كند.

انتظار مي‌رود كه جو بايدن طرح‌هاي خود براي رياست‌جمهوري را اوايل سال جاري ميلادي پس از مشورت با خانواده ارايه دهد. از طرفي ديگر بايدن مي‌داند تا چه حد نامزدهاي انتخابات 2016 و به‌خصوص شخص هيلاري كلينتون به‌دليل دريافت كمك‌هاي گسترده مالي از منابع داخلي و خارجي تا چه حد مورد انتقاد قرار گرفت و اكثر اين انتقادها به دريافت كمك‌هايي بود كه به بنياد كلينتون پرداخت شده بود. از همين رو بيل روسو سخنگوي بايدن اعلام كرده است كه بايدن محدوديت‌هاي زيادي را براي فعاليت‌هاي كسب درآمدي و جمع‌آوري پول درنظر گرفته است. بايدن يك بنياد مبارزه با سرطان را به ياد پسرش راه‌اندازي كرده است و كمك‌هايي را در اين مسير دريافت مي‌كند و گفته مي‌شود براي دريافت كمك از شركت‌هاي بزرگ محدوديت‌هاي فراواني اعمال شده است.

با اين حال اين حقيقت را نمي‌توان انكار كرد كه بايدن شخصيتي شناخته شده و تا حدودي محبوب در امريكا است. بايدن شخصيتي سياسي است كه در 6 دوره مجلس سنا حضور داشته و دو دوره نيز معاون رييس‌جمهور بود. او در چند وقت اخير نيز ميليون‌ها دلار از طريق فروش كتاب خود و سخنراني‌هاي متعدد به دست آورده است.

با وجود اين بايد گفت كه دموكرات‌ها سالي سرنوشت‌ساز را پيش روي خود دارند. آنها هم بايد در مجلس نمايندگان مقابل ترامپ قرار بگيرند و هم بايد در رقابت‌هاي درون حزبي به يك جمع‌بندي براي نامزدنهايي دست پيدا كنند. باراك اوباما نيز در پيام سال نوي ميلادي در توييتر خود نوشت: «مردم امريكا در سال 2018 گامي برداشتند كه قبل از آن اين كار را انجام نداده بودند. ما در سال 2019 كارهاي زيادي داريم كه بايد انجام دهيم و من با شما همراه خواهم بود.» اين توييت نشان مي‌دهد كه دموكرات‌ها برنامه‌هاي زيادي براي دو سال آينده دارند كه به احتمال زياد در نخستين گام تضعيف موقعيت دونالد ترامپ را بيش از گذشته در مجلس نمايندگان كليد خواهند زد. اما در اين زورآزمايي چه كسي پيروز خواهد شد بايد نشست و تماشا كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون