كار دشوار سباستين لوب در رالي داكار
آخرين فرصتهاي اسطوره
مرحله هشتم رقابتهاي رالي داكار برگزار شد و درنهايت سباستين لوب فرانسوي از تيم PH Sport توانست با زمان 3 ساعت و 54 دقيقه و 53 ثانيه از خط پايان عبور كند. مسابقاتي كه همچنان بعد از فاجعه سال 2008 به جاي صحراي آفريقا در امريكايجنوبي و پايتخت پرو يعني ليما برگزار ميشود. در سال 2008، گروه تروريستي القاعده مسوولان برگزاري مسابقات را به انجام عمليات تروريستي تهديد كرده بودند، اما با اين حال مسابقات برگزار شد و در مراحل مياني، انفجار بمب در مسير رانندگان موجب مرگ يك راننده فنلاندي شد و مسابقات نيمهتمام ماند و از سال بعد به امريكاي جنوبي منتقل شد. در مرحله هشتم رقابتهاي رالي داكار 2019، بعد از لوب فرانسوي، ناصر العطيه قطري از تيم تويوتا در رده دوم قرار گرفت و بعد از او ياكوب پرژيگونسكي از كشور لهستان از تيم ميني مقام سوم را به دست آورد.
سباستين لوب، راننده تيم PH Sport، بدون شك يكي از اسطورههاي رانندگي جهان به حساب ميآيد. رانندهاي كه در رالي قهرماني جهان موفق به كسب
9 عنوان قهرماني پياپي شده. اين بيشترين عنوان قهرماني و همچنين بيشترين عنوان قهرماني پياپي در تاريخ اتومبيلراني به حساب ميآيد. رالي قهرماني جهان (به اختصار دبليوآرسي) يك رقابت بينالمللي رالي است كه هر ساله توسط فدراسيون بينالمللي اتومبيلراني برگزار ميشود. هر فصل اين مسابقات شامل ۱۳ مسابقه است كه هر كدام در كشور مختلفي برگزار ميگردد. با اين حال لوب تاكنون نتوانسته در مسابقات رالي داكار به عنوان قهرماني دست پيدا كند. اين راننده 44 ساله از سال 2016 تصميم به شركت در معتبرترين رقابت بينالمللي رالي گرفت اما در
سه دورهاي كه تاكنون شركت كرده به مقامي بهتر از نايبقهرماني در سال 2017 دست نيافته. لوب سال پيش كه با تيم پژو در رقابتها شركت كرده بود، ميخواست با كسب عنوان قهرماني از مسابقات خداحافظي كند اما موفق به انجام اين كار نشد. درواقع لوب، در سال 2018 مسابقات را با عنوان DNF به پايان رساند. DNF درمقابل نام رانندگاني قرار ميگيرد كه نتوانستهاند از خط پايان عبور كنند. لوب در حالي نتوانست مسابقات را
به اتمام برساند كه كارلوس ساينز اسپانيايي، همتيمي لوب با ماشين پژو موفق به كسب عنوان قهرماني شد.
امسال سباستين لوب، مراحل زيادي را به عنوان نفر اول از خط پايان گذرانده. در مراحل 2، 5، 6 و 8 يعني در نيمي از مراحل لوب موفق به كسب مقام اول شده. با اين حال در ردهبندي كلي، اين راننده فرانسوي با 46 دقيقه و 45 ثانيه اختلاف نسبت به ناصر العطيه كه زمان كلياش 29 ساعت و 15 دقيقه و 50 ثانيه است، در رده سوم قرار دارد. ناني روما از اسپانيا با 16 ثانيه اختلاف نسبت به لوب در رده دوم جدول قرار گرفته. اين نتيجه در حالي رقم خورده است كه لوب تنها دو راند ديگر فرصت دارد كه فاصله نسبتا زيادش با ناصر العطيه را كاهش دهد و به رويايش جامه عمل بپوشاند؛ كاري كه بسيار سخت به نظر ميرسد. اما رسيدن به جايگاه دوم با احتساب فاصله 16 ثانيهاي كار چندان سختي نيست. راننده قطري اگر بتواند فاصلهاش را با رقبا حفظ كند و به عنوان نفر اول از خط پايان عبور كند، براي سومينبار موفق به كسب عنوان قهرماني رقابتها ميشود. اين راننده 48 ساله پيش از اين در سالهاي 2011 و 2015 موفق به كسب جايزه بزرگ رقابتهاي رالي داكار شده است.
رقابتهاي رالي داكار كه با نام پاريس-داكار نيز شناخته ميشود، از سال ۱۹۷۹ ميلادي و به ابتكار يك فرانسوي بهنام تيري سابين راهاندازي شده. مسابقاتي كه هر ساله، به جز سال 2008 كه مسابقات نيمهتمام ماند، بين رانندگان حرفهاي و آماتور داوطلب برگزار ميشود و تاكنون استفان پيتر هانسل فرانسوي با 7 قهرماني بهترين آمار را از خودش بر جاي گذاشته. پيترهانسل اولين قهرمانياش را در سال 2004 به دست آورده. اين راننده قدرتمند، در رقابتهاي امسال تا پايان مرحله هفتم در رده دوم جدول قرار داشت، اما در مرحله هشتم سباستين لوب موفق شد او را پشت سر بگذارد و به رده چهارم جدول بفرستد.