«مرد ايرلندي» پاييز 2020 ميآيد
اسكورسيزي همكاري با نتفليكس را ترجيح ميدهد
بهار سرلك
رايدهندگان نودويكمين دوره جوايز آكادمي اسكار با انتخاب فيلم «كتاب سبز» به عنوان بهترين فيلم سال از درخشش «رما» به كارگرداني آلفونسو كوارون و محصول كمپاني نتفليكس- بزرگترين پلتفرم پخش فيلم آنلاين و سريال جهان- در بخش بهترين فيلم جلوگيري كردند. با اين حال «رما» سه جايزه از جمله بهترين كارگرداني را به خانه برد و فرصت را غنيمت شمرد و مدعي فصل جوايز سال آيندهاش، «مرد ايرلندي» را معرفي و تبليغ كرد. هفته گذشته تيزر «مرد ايرلندي» ساخته مارتين اسكورسيزي منتشر شد. در انتهاي اين تيزر يك دقيقهاي كه حتي يك صحنه از فيلم را هم در اختيار بيننده قرار نميدهد و ديالوگي كوتاه ميان دو شخصيت را ميشنويم، اين عبارت را ميخوانيم: «همين پاييز در سينماها.» پيش از اينكه نتفليكس رما را در پلتفرم خود به نمايش بگذارد اين فيلم را به مدت سه هفته در سينماها روي پرده برد و با اين كار قوانين مرسوم سينماي امريكا را زير پا گذاشت. نتفليكس تاكيد داشت اگر آثار سينمايي را همزمان با اكران در سينماها، در پلتفرمش به نمايش نگذارد، مشتريهايش را از دست ميدهد بنابراين مسوولان سينماهاي زنجيرهاي از خير اكران فيلمهاي اين كمپاني گذشتند. اما نتفليكس براي درخشش «رما» در اسكار هرچه در توان داشت به كار گرفت و مجبور شد راه مرسوم را پيش بگيرد. در نهايت كار به اينجا رسيده است كه «رما» هنوز هم به صورت محدود روي پرده برخي سينماهاست؛ نمايشهايي كه به نفع پروژههاي بعدي نتفليكس شده است. «مرد ايرلندي» تازهترين ساخته اسكورسيزي است. فيلمنامه اثر را استيون زيليان نوشته و بازيگرهايي همچون رابرت دنيرو، آل پاچينو، جو پشي و هاروي كيتل در آن ميدرخشند. اين فيلم از زماني كه مراحل ابتدايي را شروع كرد مهمترين مدعي كسب جوايز اسكار به شمار ميرود. اما اسكورسيزي ميخواهد تازهترين ساختهاش ركورد تازهاي در گيشه سينماها ثبت كند. هاليوود ريپورتر گزارش كرده است اسكورسيزي براي نيل به اين هدف از مسوولان نتفليكس خواسته است «مرد ايرلندي» را به صورت گسترده در سينماها روي پرده ببرند. مديران اجرايي اين كمپاني هم تمام تلاششان را خواهند كرد تا اين امر ممكن شود. سينماهاي زنجيرهاي بزرگ از اين قانون كه هيچ فيلمي را روي پرده نميبرند مگر اينكه 90 روز تمام در انحصار سينماها باشد، نميگذرند. (به اين معني كه نتفليكس نميتواند اين اثر سينمايي را به مدت سه ماه در پلتفرم خود به نمايش بگذارد.) هنوز سازوكار نتفليكس براي عملي كردن اين اقدام مشخص نشده است اما با نمايش گسترده فيلم در سينماها بالاخره اين كمپاني مجبور ميشود آمار فروش گيشه را منتشر كند. خبرنگار وبسايت فيلم «كلايدر» معتقد است بودجه ساخت «مرد ايرلندي» دستكم 125 ميليون دلار براي اين كمپاني خرج برداشته است؛ درامي حقيقي كه زندگي تبهكار ايرلندي را طي چند دهه به تصوير ميكشد؛ شخصيتها در نيمه اول فيلم با پيشرفتهترين تكنيكهاي جلوههاي بصري جوان شدهاند. هيچ استوديويي حاضر نميشود چنين هزينهاي را براي اين تكنيكها متحمل شود اما همين موضوع، مهمترين دليلي است كه اسكورسيزي همكاري با نتفليكس را ترجيح داده است.