از انتشار دروغ بپرهيزيد
سعيد ليلاز، تحليلگر اقتصادي در خصوص مسائل و مشكلات پيش روي خودروسازان نكاتي را مطرح كرد. او معتقد است عدم تحويل خودروها به دليل كمبود قطعات و نقصان خودروهاست كه امكان استفاده از آنها را ناممكن ميكند. ليلاز آمار خودروهاي ناقص را بيش از صدها هزار دستگاه عنوان ميكند. از نظر اين تحليلگر اقتصادي عمليات اصلاح و تكميل در خودروسازيها باعث شده كه به تدريج عرضه به بازار در حل تكميل باشد و به تعادل برسد. سعيد ليلاز گفت: خودروسازان هيچ منافعي از محل افزايش قيمت خودرو در بازار ندارند. اين تحليلگر مسائل اقتصادي در گفتوگو با خبرآنلاين، با تاكيد بر اينكه بايد از انتشار دروغ در خصوص عملكرد دولت و خودروسازان و ... پرهيز كرد؛ گفت: توقع ما اين نيست كه واقعيت موجود را در خصوص عملكرد دولت و خودروسازان بگوييد بلكه انتظارمان تنها اين است كه دروغي در اين زمينه منتشر نشود. او با اشاره به اينكه خودروسازان هيچ عمدي در دپوي خودرو و عدم تحويل آن به بازار ندارند، اضافه كرد: سوال اساسي من اين است كه سايپا و ايران خودرو چه بيماري بايد داشته باشند كه به دليل تاخير در تحويل خودرو به مشتري جريمه بدهند اما خودرو را تحويل ندهند؟ پاسخ اين سوال مشخص است، اين خودروها ناقص است و علت نقص آنها نيز به شديدترين تحريمهاي ظالمانه اعمالي عليه ايران برميگردد. او با تاكيد بر اينكه در همين شرايط موسسات نظارتي از استانداردهاي تدوين شده خود كوتاه نميآيند، گفت: من در اين حوزه داوري نميكنم اما نكته اينجاست كه در همين شرايط تحريم، استانداردها به قوت و قدرت خود باقي است و در نتيجه احراز اين استانداردها خود زمانبر است. او با تاكيد بر اينكه خودروهاي ناقص مانده در خودروسازيها اتفاقا چند ده هزار دستگاه نيست بلكه به صدها هزار دستگاه ميرسد، ادامه داد: از اواخر خرداد ماه عمليات اصلاح در خودروسازيها آغاز شده و تمام خودروهايي كه ناقص هستند، به تدريج در حال تكميل و عرضه به بازار هستند. او تاكيد كرد: تصاويري از دپوي خودرو در ايران خودرو و سايپا منتشر ميشود تا بگويند اين خودروها انبار شده و خودروساز، آن را به بازار عرضه نميكند، اين در حالي است كه نگهداري خودرو براي خودروسازان كاري عملي و اقتصادي نيست و اين اقدام براي خودروساز زيان به همراه دارد، به هر حال اين خودروها زير آفتاب، آسيب ميبينند و موقع تحويل لازم است اصلاحاتي بر آن انجام شود كه همين كار هزينه مضاعف بههمراه خواهد داشت. اين تحليلگر مسائل اقتصادي ادامه داد: هيچ شركتي از روي خواسته و منفعت طلبي اين كار را نميكند و بايد واقعيات موجود در اين حوزه را مورد بررسي قرار داد. به گفته او طبق مقررات خودروسازيها حق نگهداري خارج از عرف خودرو را ندارند، گفت: تحليل ما اين است كه تا پايان مهر و اوايل آبان سال جاري با رسيدن قطعات كلي از داخل و خارج، مشكلات برطرف شود و بازار به ثبات بيشتري برسد. او به وضعيت كنوني بازار اشاره كرد و گفت: همين حالا نيز ثبات بازار خودرو و بهبود وضعيت نسبت به دو ماه قبل ناشي از افزايش عرضه خودرو به بازار است، خودروسازان از افزايش قيمت خودرو در بازار هيچ منفعتي ندارند و هر چه غير از اين دروغ محض است. همان طور كه گفتم ماندن خودرو در خودروسازيها نيز ناشي از كسري قطعات است كه با توجه به اقدامات صورت گرفته تا پايان مهر و اوايل آبان اين مشكل حل خواهد شد و در اين محدوده زماني علاوه بر توليد چهار هزار خودرو به صورت روزانه، نزديك به ۲۰۰ هزار خودرو با تكميل قطعات به بازار عرضه ميشوند. او به زيان هنگفت خودروسازان در سال ۹۷ اشاره كرد و ادامه داد: خودروسازان از دولت گله دارند كه بر اثر بي عملي و بي تصميمي در سال ۱۳۹۷ بيش از ۲۰ هزار ميليارد تومان خسارت به خودروسازان تحميل كرد.